Charakterystyka i struktura Wydziału
Dziekan
prof. AMP dr hab. Kinga Ceynowa
Wydział Kompozycji, Dyrygentury, Wokalistyki, Teorii Muzyki i Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu prowadzi cztery kierunki nauczania: kompozycję i teorię muzyki, dyrygenturę, wokalistykę oraz edukację artystyczną w zakresie sztuki muzycznej.
W ramach Wydziału funkcjonują cztery Instytuty, skupiające jednostki merytoryczne – katedry i zakłady:
INSTYTUT KOMPOZYCJI I TEORII MUZYKI:
Dyrektor – prof. AMP dr hab. Monika Kędziora
Z-ca dyrektora – dr hab. Agnieszka Zdrojek-Suchodolska
- Katedra Kompozycji – kierownik prof. AMP dr hab. Artur Kroschel
- Katedra Teorii Muzyki – kierownik dr Julia Gołębiowska
- Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej – kierownik dr hab. Agnieszka Chenczke-Orłowska
- Zakład Kreacji, Percepcji i Notacji Muzycznej – kierownik dr hab. Katarzyna Taborowska-Kaszuba
- Zakład Muzyki Filmowej i Teatralnej – kierownik prof. dr hab. Zbigniew Kozub
Instytut prowadzi studia stacjonarne I i II stopnia na kierunku kompozycja i teoria muzyki w pięciu specjalnościach:
- kompozycja (I i II st.) – specjalizacja: muzyka filmowa (II st.)
- teoria muzyki (I i II st.)
- rytmika (I i II st.)
- publicystyka muzyczna (I st.) – również dla osób bez przygotowania muzycznego
- kompozycja elektroakustyczna (I st.) – również dla osób bez przygotowania muzycznego
kompozycja:
- kształci w zakresie kompozycji (w tym: muzyki elektroakustycznej oraz filmowej i teatralnej)
- przygotowuje do samodzielnego tworzenia muzyki z odpowiednim zasobem wiedzy zawodowej i wszechstronnymi umiejętnościami warsztatu kompozytorskiego
- rozwija indywidualność i osobowość twórczą
- daje podstawowe umiejętności w zakresie menedżerstwa, promocji muzyki i prawa autorskiego
teoria muzyki:
- kształci w pełnym zakresie teorii muzyki
- przygotowuje do prowadzenia pracy naukowej w oparciu o metody badawcze stosowane w naukach humanistycznych z uwzględnieniem perspektywy ogólnokulturowej
- przygotowuje do podjęcia pracy pedagogicznej
- wdraża do działalności publicystycznej (upowszechnieniowej) oraz pracy w mediach
- kształci w zakresie menedżerstwa i promocji kultury (muzyki)
rytmika:
- kształci w pełnym zakresie metody Émila Jaques-Dalcroze’a, obejmującej rytmikę, kształcenie słuchu, improwizację fortepianową i kompozycję ruchową utworów muzycznych
- przygotowuje twórców w zakresie choreografii muzyki z odpowiednim zasobem wiedzy zawodowej i wszechstronnymi umiejętnościami warsztatowymi
- przygotowuje do podjęcia pracy pedagogicznej w szkolnictwie muzycznym wszystkich stopni, w szkolnictwie ogólnokształcącym oraz w ruchu amatorskim
- przygotowuje do prowadzenia zajęć rytmikoterapii w lecznictwie, rehabilitacji i profilaktyce
- daje umiejętności w zakresie menedżerstwa i promocji kultury (muzyki)
publicystyka muzyczna:
- kształci w zakresie podstawowej wiedzy o muzyce
- wdraża do działalności publicystycznej (upowszechnieniowej)
- przygotowuje do pracy w mediach i placówkach kulturalnych
Zapraszamy do przeczytania wywiadu ze studentami i absolwentami tej specjalności: Każdy słyszy coś innego
kompozycja elektroakustyczna:
- kształci w zakresie podstawowej wiedzy o muzyce
- gwarantuje opanowanie podstawowego warsztatu kompozytorskiego muzyki elektroakustycznej
- kształtuje wszechstronny rozwój osobowości twórczej
Informacja o Studiu Muzyki Elektroakustycznej
Dyrektor – prof. dr hab. Magdalena Wdowicka-Mackiewicz
Z-ca dyrektora – dr hab. Marianna Lewicka
- Katedra Dyrygentury Symfonicznej i Operowej – kierownik prof. AMP dr hab. Jakub Chrenowicz
- Katedra Dyrygentury Chóralnej – kierownik prof. dr hab. Marek Gandecki
- Zakład Dyrygentury Orkiestr Dętych – kierownik dr Paweł Joks
Instytut prowadzi studia stacjonarne I i II stopnia na kierunku dyrygentura w pięciu specjalnościach:
- dyrygentura symfoniczna (I st.)
- dyrygentura chóralna (I i II st.)
- dyrygentura symfoniczno-operowa (II st.)
- dyrygentura orkiestr dętych (I i II st.)
- zespołowe wykonawstwo wokalne (II st.) – NOWOŚĆ, kształcenie od 10.2024
dyrygentura symfoniczna:
- kształci w zakresie dyrygentury symfonicznej
- uczy prowadzenia orkiestr symfonicznych oraz kameralnych zespołów wokalno-instrumentalnych i różnego typu zespołów instrumentalnych
- przygotowuje do pracy w muzycznych instytucjach kultury
dyrygentura chóralna:
- kształci w zakresie dyrygentury chóralnej
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie prowadzenia zawodowych amatorskich i szkolnych zespołów wokalnych, wokalno‑instrumentalnych i instrumentalnych
- przygotowuje do pracy w muzycznych instytucjach kultury
- daje umiejętności w zakresie menedżerstwa i promocji kultury (muzyki)
dyrygentura symfoniczno-operowa:
- kształci w zakresie dyrygentury symfonicznej i operowej
- przygotowuje do pracy w teatrach operowych
- przygotowuje do pracy z zespołem wokalistów i solistów śpiewaków
- uczy prowadzenia orkiestr symfonicznych oraz kameralnych zespołów wokalno-instrumentalnych i różnego typu zespołów instrumentalnych
- daje umiejętności w zakresie menedżerstwa i promocji kultury (muzyki)
dyrygentura orkiestr dętych:
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie prowadzenia zawodowych, amatorskich i szkolnych orkiestr dętych
- przygotowuje do działalności w instytucjach kultury i w mediach oraz animacji życia muzycznego w różnych środowiskach
- daje umiejętności w zakresie menedżerstwa i promocji kultury (muzyki)
zespołowe wykonawstwo wokalne – NOWOŚĆ! (od 10.2024):
- umożliwia zdobycie kwalifikacji niezbędnych do śpiewania w zespołach wokalnych lub chórach zawodowych działających przy teatrach operowych i filharmoniach
- przygotowuje do pracy w zakresie emisji głosu oraz do prowadzenia prób korepetytorskich
- kształci w śpiewie a cappella ze szczególnym naciskiem na rozwój wokalny, strojenie między głosami i praktykę wykonawczą opartą na poznawaniu czołowego repertuaru oratoryjno-kantatowego i operowego
Dyrektor – prof. dr hab. Małgorzata Woltmann-Żebrowska
Z-ca dyrektora – dr Paulina Zarębska
- Katedra Wokalistyki – kierownik dr hab. Marzena Michałowska
- Katedra Pieśni i Kameralistyki Wokalnej – kierownik prof. dr hab. Laura Kluwak-Sobolewska
- Zakład Interpretacji Muzyki Wokalno-Instrumentalnej – kierownik ad. dr Jaromir Trafankowski
- Katedra Musicalu – kierownik mgr Michał Łaszewicz
Instytut prowadzi studia stacjonarne na kierunku wokalistyka I (4-letnie) i II stopnia w dwóch specjalnościach:
- śpiew solowy (I i II st.)
- śpiew musicalowy (I st.)
Instytut prowadzi także płatne Studium Musicalu – kierownik dr Aleksandra Kamińska-Rykowska
śpiew solowy:
- kształci artystów w zakresie wokalno-aktorskim
- przygotowuje do pracy solistycznej w teatrach operowych i muzycznych oraz estradowej w zakresie muzyki kantatowo-oratoryjnej i pieśniarskiej
- przygotowuje do podjęcia pracy pedagogicznej w szkolnictwie muzycznym
- daje umiejętności w zakresie menedżerstwa i promocji kultury (muzyki)
śpiew musicalowy:
- kształci artystów w zakresie wokalno-aktorskim
- przygotowuje do pracy solistycznej w teatrach muzycznych oraz estradowej
- daje umiejętności w zakresie menedżerstwa i promocji kultury (muzyki)
Koordynator – dr hab. Aleksandra Kamińska-Rykowska
- kształci artystów w zakresie wokalno-aktorskim
- przygotowuje do pracy na scenach muzycznych zarówno w charakterze solisty jak i artysty zespołu
- przygotowuje do międzynarodowego egzaminu w zakresie musicalu (brytyjski egzamin Performance Arts Award)
- wyposaża w wiedzę oraz umiejętności z zakresu Personal Brandingu
INSTYTUT EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ:
Dyrektor – dr hab. Paweł Łuczak
Z-ca dyrektora – as. mgr Agnieszka Chwastek
- Katedra Edukacji Muzycznej – kierownik dr Natalia Kłysz-Sokalska
- Katedra Muzyki Kościelnej – kierownik ks. dr hab. Mariusz Białkowski
- Zakład Emisji Głosu – kierownik dr hab. Aleksandra Kamińska-Rykowska
Instytut prowadzi studia stacjonarne na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I i II stopnia, w specjalnościach:
- edukacja muzyczna (I st.)
- projekty artystyczne w edukacji muzycznej (II st.)
- muzyka kościelna (I i II st.)
- prowadzenie szkolnych zespołów muzycznych (I i II st.)
edukacja muzyczna:
- przygotowuje do prowadzenia zajęć dydaktycznych w podstawowym szkolnictwie ogólnokształcącym oraz w szkolnictwie muzycznym I stopnia zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami
- daje umiejętności do prowadzenia amatorskich i szkolnych zespołów wokalnych, wokalno‑instrumentalnych i instrumentalnych
- przygotowuje do działalności w instytucjach kultury i w mediach oraz animacji życia muzycznego w różnych środowiskach muzycznych
projekty artystyczne w edukacji muzycznej:
- przygotowuje do kreowania i zarządzania autorskimi projektami edukacyjno-artystycznymi
- daje umiejętności do prowadzenia zespołów muzycznych (wokalnych, wokalno‑instrumentalnych i instrumentalnych) w instytucjach publicznych i firmach prywatnych prowadzących impresariat twórców i zespołów artystycznych, w których istnieje zapotrzebowanie na działalność animacyjną
- przygotowuje do działalności muzycznej w instytucjach kultury, mediach i innych podmiotach prowadzących działalność w obszarze kultury, zajmujących się organizacją festiwali, konkursów i imprez muzycznych oraz animacji kultury w społeczeństwie
- przygotowuje do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkolnictwie ogólnokształcącym ponadpodstawowym oraz w szkolnictwie muzycznym II stopnia zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie działalności naukowej i dydaktycznej w szkołach wyższych i zakładach kształcenia nauczycieli prowadzących kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- absolwentom studiów I stopnia innych kierunków niż edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, daje możliwość (w ramach zajęć fakultatywnych) zrealizowania przedmiotów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w ogólnokształcącym i artystycznym szkolnictwie podstawowym zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami
muzyka kościelna:
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie gry na organach i gry liturgicznej
- przygotowuje do prowadzenia amatorskich, kościelnych i szkolnych zespołów wokalnych, wokalno‑instrumentalnych i instrumentalnych
- przygotowuje do działalności w kościołach, instytucjach kultury i w mediach oraz animacji życia muzycznego w różnych środowiskach muzycznych
- daje możliwość (w ramach zajęć fakultatywnych) zrealizowania przedmiotów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem
prowadzenie szkolnych zespołów muzycznych:
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie prowadzenia amatorskich i szkolnych zespołów wokalnych, wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych,
- przygotowuje do działalności związanej z organizacją wydarzeń artystycznych: konkursów, festiwali i innych projektów kulturalnych,
- przygotowuje do działalności artystycznej w instytucjach kultury i w mediach oraz animacji życia muzycznego w różnych środowiskach muzycznych,
- daje możliwość (w ramach zajęć fakultatywnych) zrealizowania przedmiotów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem.