Publikacje

Magdalena Andrys

Tytuł i stopień naukowy, uczelnia, rok uzyskania

doktor (2021), pedagogika, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu;

magister sztuki (2015), licencjat (2013), edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu;

licencjat (2011), ekonomia, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Stanowisko

adiunkt

Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek

sztuki muzyczne

Specjalność

edukacja muzyczna

Zatrudnienie

Wydział I

Prowadzone przedmioty

muzyczne projekty edukacyjne
muzyczne projekty artystyczne
metodyka edukacji muzycznej
metodyka edukacji muzycznej – ćwiczenia
metodyka prowadzenia szkolnych zespołów muzycznych
podstawy dydaktyki
pedagogika
projekty twórcze w edukacji muzycznej (fakultet)

Kontakt

mandrys@amuz.edu.pl

Działalność artystyczna i naukowa

Magdalena Andrys – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, temat rozprawy po kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Dylaka: „Aktywność muzyczna a umiejętności geometryczne uczniów szkoły podstawowej”. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygowania prof. dra hab. Przemysława Pałki.

Obecnie zatrudniona na stanowisku adiunkta w Instytucie Edukacji Artystycznej macierzystej uczelni, w którym od 2019 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora, a latach 2022-2023 pełniła obowiązki kierownika Katedry Edukacji Muzycznej.

Działalność upowszechniającą kulturę muzyczną realizuje poprzez projekty artystyczne dla dzieci i młodzieży. Koordynuje i wraz ze studentami oraz pedagogami współtworzy projekty (warsztaty i spektakle muzyczne) realizowane w AM w Poznaniu, m.in. „Zima w Akademii” (2015), „Megabity w sieci” (2016), „Coraz bliżej święta” (2017), „Sto lat! – Hity dekady” (2018), „Music FREEstyle – uwolnij muzykę” (2018), „Powróćmy jak za dawnych lat” (2019), „Krótko i szczęśliwie” (2019), „Vivat Akademia” (2019), „Powrót do przyszłości – Historią w tył i w przód” (2020), „Witajcie w naszej NOWEJ bajce” (2022).

Artystyczno-dydaktyczną pracę nauczyciela muzyki w latach 2014-2023 realizowała w Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Kobylnicy, gdzie oprócz prowadzenia zajęć realizowała autorskie innowacje pedagogiczne z cyklu „Muzyczna Kawaleriada z Uśmiechem”: „Regiony kulturowe Polski” (2014/2015); „Orkiestra gra!” (2015/2016); „Muzyczny Teatr Dziecięcy” (2016/2017), „Wyśpiewaj WOLNOŚĆ” (2018), „Muzyka na dużym ekranie” (2020), „Piosenki polskiej estrady” (2021). Efektem pracy na rzecz upowszechniania kultury muzycznej w środowisku lokalnym są także spektakle muzyczne wykonywane przez Teatr Dziecięcy oraz Chór Szkolny, m.in.: „Prezenty pod choinką” (2016), „Kim są dorośli?” (2017), „Zakochani są wśród nas” (2018), „Bajka prawdę Ci powie…” (2018), „To Ojczyzna Twa…” (2018).

Obecnie jest nauczycielem muzyki i dyrygentem chóru i zespołu muzycznego w II Liceum Ogólnokształcącym im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu.

Ponadto prowadzi warsztaty m.in.: w ramach Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki (2014-2024) i Nocy Naukowców (2018) oraz szkolenia dla nauczycieli: m.in. w ramach współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli (Grant Wielkopolskiego Kuratora Oświaty – 2018, 2019).

Najważniejsze osiągnięcia artystyczne i naukowe

Uczestniczy w międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach naukowych podczas których prezentuje referaty, m.in.: „Pedagogiczna koncepcja Carla Orffa w pracy nauczyciela muzyki” (UAM, Poznań, 2015), „Pozwól mi zrobić, a zrozumiem – folklor na drodze do wychowania w kulturze” (PWSZ, Nowy Sącz, 2016), „Pieśń ludowa w procesie kształtowania postawy wobec regionalizmu” (UWM, Olsztyn, 2016), „Edukacja muzyczna – popularna i klasyczna” (UAM 2016), „Mediatyzacja edukacji muzycznej – możliwość czy konieczność?” (UP, Kraków, 2018), „Instrumentarium Orffa w arteterapii – kryteria doboru i możliwości stosowania” (AM, Poznań, 2018), „Tomorrow – (too) more wow!” (AM, Poznań, 2020), „Tworzenie studenckich projektów edukacyjno-artystycznych jako forma kształcenia przyszłych nauczycieli-muzyków – architektów lokalnej przestrzeni kulturotwórczej” (UMSC Lublin, 2023), „Związki muzyki z matematyką i matematyki z muzyką (UAM Poznań, 2024), „Śpiew w ogólnokształcącej szkole podstawowej: dobór repertuaru a możliwości wokalne uczniów w powszechnej edukacji wczesnoszkolnej” (UO Opole, 2024).

W ramach programu ERASMUS+ uczestniczyła w European Platform for Artistic Research in Music (EPARM) 2024 (Uniwersytet w Lublanie), podczas forum wystąpienie: „An innovative form of educating future music teachers – individual assessment”.

W roku 2023 podczas dwutygodniowej rezydencji artystycznej „2023. TANE Performing Artist in Residence” zrealizowała projekt Musical Project w lokalnej szkole podstawowej Nagahama City Tane Elementary School (Japonia).

Naukowe i badawcze rezultaty pracy publikuje w czasopismach, m.in.: „Studenckie koło naukowe jako forma samokształcenia studentów edukacji muzycznej” (Z problemów edukacji muzycznej II, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Poznań, 2016), „Technologie cyfrowe na lekcji muzyki” (Z problemów edukacji muzycznej IV, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Poznań, 2018), „Folklor w edukacji muzycznej – metoda projektów” (Studia Edukacyjne, UAM, 2018), „Mediatyzacja edukacji muzycznej w kontekście strategii kształcenia wyprzedzającego” (Com.press, UJ, 2020), „Multimedia i technologia cyfrowa w edukacji muzycznej podczas zdalnych zajęć w czasie pandemii COVID-19” (Com.press, UJ, 2022), „Działalność nauczyciela muzyki w świetle uczestnictwa i kształtowania lokalnej przestrzeni kulturotwórczej” (Kulturowe konteksty edukacji artystycznej, AMP, 2022).

W ramach programu Kultura Dostępna (NCK) koordynowała dwie edycje projektu „Co słychać? Grajmy razem! Cykl warsztatów, zajęć muzycznych i koncertów dla dzieci i młodzieży” (2020, 2021). Pierwszy projekt – związany z piosenkami z bajek i muzyką z filmów i seriali – całościowo realizowany z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Odznaczenia, nagrody, wyróżnienia

W roku 2018 otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.


Academic title and degree, institution, graduation year

PhD (pedagogy), Adam Mickiewicz University, 2021

MA (artistic education in the art of music), Ignacy Jan Paderewski Academy of Music, 2015

BA (artistic education in the art of music), Ignacy Jan Paderewski Academy of Music; 2013

BA (economy), Wroclaw University of Environmental and Life Sciences, 2011

Position

assistant professor

Artistic/research discipline

Musical arts

Speciality

Music education

Employment at the Faculty 

I

Courses taught

Music educational projects
Music art projects
Methods of music education
Methods of music education – exercises
Methods of leading school musical bands
Didactics basics
Pedagogics
Creative projects in music education

Contact

mandrys@amuz.edu.pl