Komunikaty

Publikacje

Żegnamy Agę Mikolaj…

Z głębokim smutkiem zawiadamiamy o śmierci Agi Mikolaj, wybitnej sopranistki, śpiewaczki najważniejszych sal koncertowych świata. Artystka była absolwentką poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie Antoniny Kaweckiej.

 

 

Swoją karierę rozpoczęła w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie śpiewała partie m.in.: Hrabiny w „Weselu Figara“, Paminy w „Czarodziejskim Flecie“ i Racheli w „Żydówce“.

Była członkiem ensamble’u solistów Bayerische Staatsoper w Monachium, gdzie kontynuowała wieloletnią współpracę, jako gość w partiach:
Paminy i Erste Dame w „Czarodziejskim Flecie“, Donny Elviry w „Don Giovannim“, Erstes Blumenmädchen w „Parsifalu“, Ännchen w „Wolnym Strzelcu“, Drusilli w „Koronacji Poppei“, Gretel w „Jasiu i Małgosi“, Marzelliny w „Fideliu“, Eurydice w „Orphée et Eurydice“, Najade w „Ariadne auf Naxos“, Almireny w „Rinaldo“, Musetty w „La Bohème“, Micaeli w „Carmen“, Fiordiligi w „Cosi fan tutte“, Frei w „Złocie Renu“ i Hrabiny w „Weselu Figara“.

Artystka miała na swoim koncie także gościnne występy: jako Eva w „Śpiewakach Norymberskich“, Hrabina w „Weselu Figara“, Micaela w „Carmen“, Pamina i Erste Dame w „Czarodziejskim Flecie“, Donna Elvira i Donna Anna w „Don Giovannim”, Fiordiligi w „Cosi fan tutte“, Ännchen w „Wolnym Strzelcu“, Alice Ford w „Falstaffie“, Freia i Woglinde w cyklu „Pierścień Nibelungów“, jak również Rosalinde w „Zemście Nietoperza“ i Tatjana w „Eugeniuszu Onieginie“. Kreacje te zaprowadziły Agę Mikolaj na światowe sceny operowe, m.in.: Berliner Staatsoper Unter den Linden, Semperoper Drezno, Opéra de Bastille Paryż, Teatro alla Scala Mediolan, New National Theatre Tokio, Opéra de Monte Carlo, Bolshoi Theater Moskwa, Deutsche Oper Berlin, Das Aalto-Theater Essen, Die Wiener Volksoper, Nationaltheater Praga, Opernhaus Graz, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, Teatry Operowe w Łodzi, Wrocławiu, Luxembourgu, Heilbronn, Hannoverze, jak również Das Hessische Staatstheater, Wiesbaden, Teatro Massimo Palermo.

Aga Mikolaj wzięła udział w japońskim Tournee z Wiener Staatsoper w „Don Giovannim“, a z Glyndebourne Opera on Tour śpiewała partię Fiordiligi w „Cosi fan tutte“.

Festiwale operowe:
Jako Donna Elvira wystąpiła gościnnie z Wiener Staatsoper na Frühlingsfestival w Budapeszcie oraz w tej samej roli na Ravinia Festival w Chicago/USA z udziałem Chicago Symphony Orchestra pod batutą Jamesa Conlona.
W partiach Micaeli, Xeni i Paminy gościła na Festiwalu w Carcassonne.
Razem ze Staatskapelle Berlin pod batutą Daniela Barenboima zaśpiewała na Festiwalu BBC Proms w Londynie w wagnerowskim „Pierścieniu Nibelungów“.

Interpretowała mistrzowskie dzieła, m.in. Bacha, Mozarta, Mahlera, Brahmsa, Verdiego, Szymanowskiego, Poulenca, Dvořáka, Richarda Straussa, Wagnera, jak również Zemlinskiego, Brittena, Pendereckiego czy Glanerta.

Operetka Koncertowo:
Do jej programu koncertowego należały również dzieła operetkowe, takie jak: „Księżniczka Czardasza“, „Baron Cygański“, czy „Wiedeńska Krew“.

Aga Mikolaj współpracowała ze światowej sławy dyrygentami, takim jak:
David Afkham, Marco Armiliato, Daniel Barenboim, Harry Bicket, Bertrand de Billy, Ivor Bolton, Semyon Bychkov, James Conlon, Jonathan Darlington, Jacques Delacôte, Christoph von Dohnanyi, Gustavo Dudamel, Sir Mark Elder, Dan Ettinger, Adam Fischer, Asher Fish, Claus Peter Flor, Gianluigi Gelmetti, Leopold Hager, Michael Hofstetter, Marek Janowski, Mariss Jansons, Philippe Jordan, Christian Kabitz, Jacek Kaspszyk, Yoel Levi, Zubin Mehta, Cornelius Meister, Kent Nagano, John Nelson, Tomáš Netopil, Krzysztof Penderecki, Kirill Petrenko, Andris Poga, Daniel Raiskin, Peter Schneider, Murry Sidlin, Karl Sollak, Stefan Soltesz, Christoph Spering, Markus Stenz, Otto Tausk, Constantin Trinks, Mirga Gražinytė-Tyla, Krzysztof Urbański, Edo de Waart, Omer Meir Wellber, Antoni Wit, Benjamin Zander.

Regularnie występowała z towarzyszeniem orkiestr, m.in.:
Orchestre de Paris, Bayerisches Staatsorchester, Royal Concertgebouw Orchestra, Staatskapelle Berlin, Orchester der Wiener Staatsoper, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Brüssels Philharmonic, Orchestre National de Lyon, Orchestra Philharmonie Luxembourg , Staatskapelle Dresden, Hamburger Symphoniker, RAI National Symphony Orchestra Turin, (OCNE) Orquesta y Coro Nationales de España, Madrid, Orquestra Simfònica de Balears, Radio Filharmonisch Orkest Hilversum, Philharmonia Orchestra London, BBC Orchestra , BBC National Orchestra of Wales, City of Birmingham Symphony Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Hallé Orchestra, Manchester, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, Boston Philharmonic, Stavanger Philharmonic Orchestra, Rundfunk – Symphonie Orchester Berlin, Essener Philharmoniker, WDR Rundfunkorchester Köln, Kölner Philharmonie, Das Neue Orchester, Köln, Rheinische Philharmonie, Filharmonia Łódź, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Wrocław, Filharmonia Kraków, Filharmonia Szczecin, Polska Filharmonia Bałtycka w Słupsku, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPR, National Symphony Orchestra Dublin, Tokyo Philharmonic Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra Tokyo, Lithuanian National Symphony Orchestra, Latvian National Symphony Orchestra, Bilkent Symphony Orchestra, Malaysian Philharmonic Orchestra, Taiwan National Symphony Orchestra, KBS Symphony Orchestra, Macao Orchestra.

Wybrane Festiwale i sale koncertowe:
Festival Internacional de Musica y Danza de Granada, Festival de La Chaise-Dieu, Musikfestspielen Saar, Festival Mecklenburg – Vorpommern, Salle Pleyel i Philharmonie, Paris, Berliner Philharmonie, Elbphilharmonie Hamburg, Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Wien, Royal Festival Hall London, Symphony Hall Boston, Avery Fisher Hall New York, Suntory Hall, NHK Hall, Tokyo Metropolitan Theatre, Filharmonia Narodowa w Warszawie.

Z okazji 65. urodzin następcy brytyjskiego tronu Księcia Karola i jego 35-letniego jubileuszu, jako oficjalnego patrona Philharmonia Orchestra London, w Pałacu Buckingham odbyła się Wielka Gala Wagnerowska z udziałem Agi Mikolaj, solistów, Chóru oraz Philharmonii Orchestra pod batutą Christopha von Dohnanyi.

Edukacja:
Aga Mikolaj jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie śpiewu Prof. Antoniny Kaweckiej.
Wzięła udział w kursach mistrzowskich m.in. z Renatą Scotto i z Elisabeth Schwarzkopf, z którą do końca opracowywała swoje partie operowe oraz program koncertowy.

Nagrody:
Do zdobytych przez artystkę nagród na różnych konkursach wokalnych należą, m.in.,: w 1995 roku – Nagroda Specjalna na Konkursie Ady Sari w Nowym Sączu , w 1996 roku – Nagroda Publiczności i Nagroda G. F. Händla na 41. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym
w s´Hertogenbosch (Holandia) oraz w 1999 roku – II Nagroda i Nagroda Verdiego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Alfredo Kraus w Las Palmas/Hiszpania.

Za wybitną kreację roli Micaeli u boku Jonasa Kaufmanna w przedstawieniu „Carmen“ na scenie Bayerische Staatsoper w Monachium, Aga Mikolaj została nagrodzona prasowym wyróżnieniem „TZ Rose“ – monachijskiego Tages Zeitung. /luty 2011/

Nagrania:
Solowa płyta zatytułowana „ Aga Mikolaj sings Mozart & Strauss“ z udziałem WDR Rundfunkorchester Köln została nagrana pod batutą Karla Sollaka.
Prapremiera „Requiem für Hieronymus Bosch„ D, Glanerta z udziałem Agi Mikolaj została wydana techniką CD/SACD przez Royal Concertgebouw Orchester Amsterdam.
Agę Mikolaj można usłyszeć w zrealizowanym dla fimy Phoenix nagraniu dwóch oper Schuberta: „Die Zwillingsbrüder“ i „Der vierjährige Posten“, które zrealizowano pod kierownictwem muzycznym Christopha Speringa.
Dzieło L. Janáčka „Glagolitic Mass” pod batutą Marka Janowskiego nagrano dla wytwórni płytowej Pentatone.
We współpracy z TV RAI na scenie mediolanskiej La Scali zerejestrowano przedstawienia „Czarodziejskiego Fletu“, „Złota Renu“ i „Zmierzchu Bogów“ . Nagrania z udziałem Agi Mikolaj są dostępne w formie DVD i Blu-Ray.

[Źródło: www.agamikolaj.com]