Zapraszamy na wykład prof. Piotra Podlipniaka pt. „Związki muzyki i języka naturalnego z perspektywy ewolucyjnej”
Zapraszamy na wykład prof. Piotra Podlipniaka pt. „Związki muzyki i języka naturalnego z perspektywy ewolucyjnej”, który odbędzie się 9 marca 2021 r. o godz. 16.00 w sali nr 17 Collegium Minus Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Zdarzenie będzie transmitowane również online, chęć uczestnictwa w takiej formie prosimy zgłaszać mailowo do dra hab. Mikołaja Zgółki mzgolka@amuz.edu.pl.
Piotr Podlipniak jest profesorem UAM w Instytucie Muzykologii na Wydziale nauk o sztuce Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracę doktorską pt. „Uniwersalia jako problem badawczy muzykologii”, napisaną pod kierunkiem profesora Jana Stęszewskiego, obronił w roku 2005 na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Habilitował się na podstawie pracy „Instynkt tonalny. Koncepcja ewolucyjnego pochodzenia tonalności muzycznej” w roku 2016 także na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego specjalności jest biomuzykologia. Wśród jego głównych zainteresowań badawczych znajdują się: specyfika kognitywna przetwarzania bodźców muzycznych, biologiczne źródła muzyczności człowieka, specyfika doświadczenia psychicznego muzyki, a także metodologia muzykologii. Brał udział w wielu interdyscyplinarnych projektach badawczych z pogranicza muzykologii i kognitywistyki. Jest autorem i współautorem licznych artykułów naukowych opublikowanych m.in. w prestiżowych czasopismach muzykologicznych takich jak Psychology of Music czy Musicae Scientiae, jak też w pismach dedykowanych innym dyscyplinom naukowym np. w Frontiers in Neuroscience czy Brain Sciences. Jego artkuły, jak i rozdziały w monografiach poświęcone są m.in. problematyce genezy zdolności muzycznych, roli efektu Baldwina w ewolucji ludzkiej muzykalności, psychologicznych uwarunkować percepcji tonalności muzycznej, interdyscyplinarnych badań redukcyjnych w muzykologii, uniwersaliów muzycznych. Jest także autorem dwóch książek: „Uniwersalia muzyczne” (Poznań 2007) oraz wspomnianej „Instynkt tonalny. Koncepcja ewolucyjnego pochodzenia tonalności muzycznej” (Poznań 2015). W swoich badaniach muzykologicznych nawiązuje do takich dyscyplin naukowych jak biologia, kognitywistyka, psychologia ewolucyjna i antropologia kulturowa. W ramach podejmowanych interdyscyplinarnych badań empirycznych zajmuje się przede wszystkim specyfiką poznawczą przetwarzania struktury muzycznej przez ludzi, a także porównaniem poznawczej specyfiki muzyki i języka naturalnego ze szczególnym uwzględnieniem roli emocji i struktur podkorowych w przetwarzaniu zjawisk syntaktycznych.
PUBLIKACJE
Książki:
- Piotr Podlipniak, Uniwersalia muzyczne, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk 2007.
- Piotr Podlipniak, Instynkt tonalny. Koncepcja ewolucyjnego pochodzenia tonalności muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2015.
Artykuły w czasopismach:
- Piotr Podlipniak (2004). „O pewnych uniwersalnych aspektach komunikacji muzycznej”, Res Facta Nova 7 (16), s. 97-109.
- Maciej Jabłoński, Piotr Podlipniak, (2008). “Music as a Medium of Communication. Two Visions of Musicology”, Interdisciplinary Studies in Musicology 7, s. 16-34.
- Piotr Podlipniak, (2009). “Music: a natural phenomenon or a cultural invention? A few remarks on the currency of the polemic and its musicological consequences”, Interdisciplinary Studies in Musicology 8, s. 39-55.
- Piotr Podlipniak, (2009). „Czy istnieje odrębność przetwarzania „muzycznych” aspektów mowy?”, Rocznik Kognitywistyczny 3, s. 109-116.
- Piotr Podlipniak, (2010). „Słuch absolutny – poznawcza anomalia, wyjątkowa zdolność muzyczna czy adaptacja?”, Rocznik Kognitywistyczny 4, s. 153-158.
- Piotr Podlipniak, Edward J. Gorzelańczyk, (2010). „Ewolucyjne źródła zdolności muzycznych a muzyka tonalna”, Episteme. Czasopismo naukowo kulturalne 11/1, s. 113-126.
- Edward J. Gorzelańczyk, Piotr Podlipniak, Aniela Zator, Piotr Walecki, (2010). „Dynamika zmian przewodności skóry, jako marker odpowiedzi afektywnej na bodźce muzyczne – perspektywa neurofizjologiczna i ewolucyjna”, Episteme. Czasopismo naukowo kulturalne 11/1, s. 143-166.
- Piotr Podlipniak, Aniela Zator, Edward J. Gorzelańczyk, (2010). „Percepcja słuchowa a percepcja muzyki”, Episteme. Czasopismo naukowo kulturalne 11/1, s. 369-384.
- Edward J. Gorzelańczyk, Piotr Podlipniak, (2011). “Human singing as a form of bio-communication”, Bio-algorithms and med-systems 7/14, s. 79-83.
- Edward J. Gorzelańczyk, Dorota Ackermann, Piotr Podlipniak, (2011). „Lateralizacja – perspektywa ewolucyjna a zaburzenia psychiczne”, Episteme. Czasopismo naukowo kulturalne 13/2, s. 81-96.
- Piotr Podlipniak, (2011). „O ewolucyjnych źródłach niektórych muzycznych preferencji estetycznych”, Rocznik Kognitywistyczny 5, s. 167-174.
- Piotr Podlipniak, (2012). „Muzyka jako zjawisko biokulturowe”, Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein 8, s. 61-75.
- Piotr Podlipniak, (2012). „Specyficzność doświadczenia muzyki tonalnej w świetle współczesnych poglądów na adaptacyjność muzyki”, Sztuka i Filozofia 40, s. 78-90.
- Piotr Podlipniak, (2014). „Muzyka i język a muzykologia systematyczna. O aktualności perspektywy językowej w badaniach nad muzycznością człowieka”, Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej 15, s. 301-318.
- Piotr Podlipniak, (2014). „Domain-specific character of tonal cognition and its consequences for the semiotics of music”, Interdisciplinary Studies in Musicology 14, s. 274-297.
- Podlipniak Piotr (2015). „Powstanie tonalności a kultura rytualna”, Muzyka, 236(1), s. 73-96.
- Podlipniak Piotr (2015). „The biological function of musical performance features”, Rocznik Kognitywistyczny, 8, s. 43–54.
- Piotr Podlipniak (2015). “Tonal Pitch Structure as a Tool of Social Consolidation”, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic and Management Engineering, 9(7), s. 2320-2323.
- Piotr Podlipniak (2016). „The evolutionary origin of pitch centre recognition”, Psychology of Music, 44(3), s. 527-543.
- Edward Jacek Gorzelańczyk, Piotr Podlipniak, Piotr Walecki (2016), „Predykcyjna rola pętli korowo-podkorowych w przetwarzaniu struktury muzyki tonalnej”, EPISTEME: Czasopismo Naukowo-Kulturalne, 31(2), s. 77-86.
- Edward Jacek Gorzelańczyk, Piotr Podlipniak, Piotr Walecki (2016), „Perspektywy zastosowania muzyki i mowy w rozpoznawaniu i leczeniu uzależnień”, EPISTEME: Czasopismo Naukowo-Kulturalne, 31(2), s. 69-76.
- Piotr Podlipniak, Maciej Karpiński, Piotr Walecki, Emilia Tarnowska, Edward Jacek Gorzelańczyk (2016). „Bodźce mowne i muzyczne w badaniach osób uzależnionych”, EPISTEME: Czasopismo Naukowo-Kulturalne, 31(2), s. 87-110.
- Piotr Podlipniak, Piotr Walecki, Edward Jacek Gorzelańczyk (2016). „Iluzja „speech to song” jako narzędzie tworzenia bodźców do badań porównawczych mowy i muzyki”, EPISTEME: Czasopismo Naukowo-Kulturalne, 31(2), s. 57-68.
- Piotr Podlipniak (2016), “Commentary on ‘Dissonance/roughness and tonality perception in Lithuanian traditional Schwebungsdiaphonie’ “, Journal of Interdisciplinary Music Studies, 8(1-2), s. 56-57.
- Edward Jacek Gorzelańczyk, Piotr Podlipniak, Piotr Walecki, Maciej Karpiński, Emilia Tarnowska (2017). “Pitch Syntax Violations Are Linked to Greater Skin Conductance Changes, Relative to Timbral Violations – The Predictive Role of the Reward System in Perspective of Cortico–subcortical Loops”, Frontiers in Psychology, 8, art. nr 586.
- Piotr Podlipniak (2017). „Cechy systemów fonologicznych muzyki i mowy z perspektywy ewolucyjnej”, Investigationes Linguisticae, 36, s. 3-19.
- Piotr Podlipniak (2017). „Kultura jako zjawisko naturalne”, Dziedzictwo kulturowe wsi, 1, s. 11-21.
- Piotr Podlipniak (2017). „The neuroaesthetical basis of musical semiotics”, Interdisciplinary Studies in Musicology, 17.
- Piotr Podlipniak (2017). “The Role of the Baldwin Effect in the Evolution of Human Musicality”, Frontiers in Neuroscience, 11, art. nr 542.
- Piotr Podlipniak (2017). “Tonal qualia and the evolution of music”, Avant. Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej, 8(1), s. 33-44.
- Piotr Podlipniak (2018), Percepcja muzyki – słuchanie muzyki czy słuchanie dźwięków. Res Facta Nova 19(28), s. 35-48.
- Piotr Podlipniak (2019). The Neo-Pythagorean View of Musical Structure in the Light of Music Psychology. Roczniki psychologiczne/Annals of Psychology, 22/2, s. 121-134.
- Mark Reybrouck, Piotr Podlipniak (2019). “Preconceptual Spectral and Temporal Cues as a Source of Meaning in Speech and Music”, Brain Sciences, 9, art. nr 53.
- Mark Reybrouck, Piotr Podlipniak, David Welch (2019). “Music and Noise: Same or Different? What Our Body Tells Us”, Frontiers in Psychology, 10, art. nr 1153.
- Piotr Podlipniak (2019). Kwestia pierwotności funkcji estetycznej muzyki w świetle znalezisk archeologicznych. Folia Praehistorica Posnaniensia, 24, s. 191-206.
- Piotr Podlipniak (2020). Pitch Syntax as an Evolutionary Prelingual Innovation. Musicae Scientiae, 102986492094155. https://doi.org/10.1177/1029864920941551
- Mark Reybrouck, Piotr Podlipniak, David Welch (2020). Music Listening as Coping Behavior: From Reactive Response to Sense-Making. Behavioral Sciences, 10, 119. https://doi.org/10.3390/bs10070119
Rozdziały w monografiach:
- Piotr Podlipniak (2003). „Czy muzyka ma charakter uniwersalny?”, w Guczalski K. (red.) Filozofia muzyki. Studia Kraków. s. 113-120
- Piotr Podlipniak (2004). „O tak zwanym języku sygnałów myśliwskich”, w Łysiak W. (red.) Las w kulturze polskiej III Poznań.
- Piotr Podlipniak (2004). „Czy treści ekspresywne muzyki mają charakter konwencjonalny?”,w Kaliszewska K.; Sakson-Obada O.; Zielona-Jenek M.; Zinczuk J. (red.) Emocja – subiektywne doświadczenie czy zdarzenie interpersonalne? Poznań. s. 151-167.
- Edward J. Gorzelańczyk, Piotr Podlipniak, (2006). „Poszukiwanie uniwersalnych mechanizmów przetwarzania muzyki”, w Człowiek – jego bioelektroniczna konstrukcja a percepcja muzyki, red. A. Adamskiego, Cieszyn 2006, s. 41-48.
- Piotr Podlipniak, (2006). „Związki muzyki z fonosferą lasu” w Las w kulturze polskiej IV, red. W. Łysiaka, Poznań: Wydawnictwo Eco, s. 453-458.
- Piotr Podlipniak, (2006). „Między uniwersalnością, konwencjonalnością a indywidualnością języka muzycznego”, w Styl późny w muzyce, literaturze i kulturze, t. 2, red. E. Borkowskiej i E. Knapika, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 287-296.
- Piotr Podlipniak, (2007). „Funkcje komunikacyjne rogu myśliwskiego” w Las w kulturze polskiej V, red. W. Łysiaka, Poznań: Wydawnictwo Eco, s. 359-365.
- Piotr Podlipniak, (2009), „Rola aktywności muzycznej dziecka w rozwoju umiejętności komunikacji emocjonalnej”, w Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, red. G. Leszczyńskiego, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka, s. 91-101.
- Piotr Podlipniak, (2010). „Idea uniwersalizmu muzyki w świetle współczesnej naturalistycznej wizji człowieka”, w Händel, Haydn i idea uniwersalizmu muzyki red. R. D. Golianka i P. Urbańskiego, Poznań: Rhytmos, s. 275-284.
- Piotr Podlipniak, Edward J. Gotrzelańczyk, Piotr Walecki, (2013). „Measurement of Changes in Skin Conductance Evoked by Musical Stimuli”, w International Symposium on Biomedical Engineering and Medical Physics, IFMBE Proceedings no. 38, red. Y. Dekhtyar, A. Katashev, L. Lancere, Berlin, Heidelberg: Springer, s. 59-62.
- Piotr Podlipniak, (2013). „The universal aesthetic value of tonality and the ubiquity of tonal music” w Music Function and value: Proceedings of the 11th International Congress on Musical Signification, tom. I, red. T. Maleckiej i M. Pawłowskiej, Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, s. 448-456.
- Piotr Podlipniak, (2013). „Percepcja tonalności muzycznej jako szczególny rodzaj percepcji słuchowej człowieka”, w Percepcja kultury – kultura percepcji, red. J. Barskiej i E. Twardoch, Kraków – Warszawa: Uniwersytet Jagielloński, s. 119-133.
- Piotr Podlipniak, (2013). “Tonality as One of the 'Music-Specific’ Adaptations”, w E-proceedings of the XIIth International Congress of Musical Signification, red. M. Reybroucka, C. Maedera, A. Helbo i E. Tarastiego, Louvain-la-Neuve: Centro di studi italiani, Université catholique de Louvain; Leuven: Section of Musicology, Katholieke Universiteit Leuven, s. 310-315.
- Piotr Podlipniak, (2013). „Poglądy Johna Cage’a na muzykę a kwestia instynktu muzycznego człowieka”, w Wokół ciszy. W stulecie urodzin Johna Cage’a, red. M. Grajter, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, s. 57-69.
- Piotr Podlipniak, (2013). “Specific Emotional Reactions to Tonal Music – Indication of the Adaptive Character of Tonality Recognition”, w Proceedings of the 3rd International Conference on Music & Emotion (ICME3), red. G. Lucka i O. Brabanta, Jyväskylä 2013.
- Piotr Podlipniak, (2013). „Tonalność muzyczna a kwestia adaptacyjności muzyki”, w Neuroestetyka muzyki, red. M. Boguckiego, A. Foltyna, P. Podlipniaka, P. Przybysza i H. Winieszewskiej, Poznań: Wydawnictwo PTPN, s. 267-292.
- Piotr Podlipniak, Piotr Przybysz, (2013). „Sztuka, mózg, muzyka: perspektywy neuroestetyki muzyki”, w Neuroestetyka muzyki, red. M. Boguckiego, A. Foltyna, P. Podlipniaka, P. Przybysza i H. Winieszewskiej, Poznań: Wydawnictwo PTPN, s. 11-37.
- Piotr Podlipniak, Edward J. Gorzelańczyk, (2014). „The Technological and Evolutionary Aspects of Tonality as a Communicative Tool”, w Proceedings of the 9th Conference on Interdisciplinary Musicology. Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM-14), red. T. Klouche’a i E. Mirandy, Berlin, Germany: Springer, s. 39-42.
- Piotr Podlipniak, (2014). “Pitch Centricity as an Evolutionary Innovation of Vocal Communication”, w Proceedings of the ICMPC-APSCOM 2014 Joint Conference, red. Moo Kyoung Song, Seoul, Sought Korea: College of Music, Yonsei University, s. 4-9.
- Piotr Podlipniak, (2014). “The Evolutionary Origin of Gestural Meaning in Tonal Music”, w Proceedings of the XVI Nordic Musicological Congress, red. J. Derkerta, Stockholm: Department of Musicology and Performance Studies, Stockholm University, s. 14-25.
- Piotr Podlipniak, (2014). „Kilka uwag na temat ontologicznej jedności muzyki”, w De Musica Verba Collectanea, red. U. Kozłowskiej, Poznań: Rhytmos, s. 227-237.
- Piotr Podlipniak, (2015). “The Origin of Music and the Baldwin Effect”, w Proceedings of the 9th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, red. J. Ginsborg i A. Lamont, Manchester, UK.
- Piotr Podlipniak, (2015). “The ability of tonality recognition as one of human-specific adaptations”, w Music, Analysis, Experience. New Perspectives in Musical Semiotics, red. C. Maedera i M. Reybroucka, Leuven: Leuven University Press, s. 151-166.
- Piotr Podlipniak (2015). „Egzogenne i endogenne aspekty struktury muzyki tonalnej”, w Psychologia muzyki pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, red. Kaleńska-Rodzaj Julia, Lawendowski Rafał, Harmonia, s. 165-180.
- Piotr Podlipniak (2015). „Poglądy Oskara Kolberga na genezę, naturę i rozwój muzyki w świetle wiedzy dzisiejszej i poglądów współczesnych mu badaczy”, w O dziele Oskara Kolberga w dwusetną rocznicę Jego urodzin, red.: Antyborzec Ewa, Instytut im. Oskara Kolberga, s. 357-374.
- Piotr Podlipniak (2016). „Biomuzykologia: początki – współczesność – przyszłość”, w Nowa muzykologia, red.: Jabłoński Maciej, Gamrat Małgorzata, PTPN, s. 85-101.
- Piotr Podlipniak (2016). „Muzyczne qualia tonalne jako element adaptacyjny komunikacji wokalnej człowieka w Episteme – o poznaniu filozoficznym i naukowym”, red.: Bałękowski Krzysztof, Wiatr Przemysław, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, s. 91-105.
- Piotr Podlipniak (2016). „Muzyka jako intersubiektywne zjawisko psychiczne”, w De Musica Verba Collectanea, red.: Kozłowska Urszula, Rhytmos.
- Piotr Podlipniak (2016). „Rewolucja kognitywna a muzykologia, czyli dlaczego potrzebne są współczesnej muzykologii redukcyjne badania interdyscyplinarne”, w Sto Lat Muzykologii Polskiej. Historia – Teraźniejszość – Perspektywy, red.: Łopatowska-Romsvik Dagmara, Patalas Aleksandra, Musica Iagellonica, s. 358-370.
- Piotr Podlipniak (2016). „Rola komponentów motorycznego i emocjonalnego w percepcji syntaktyki muzycznej”, w Zdrowie, psychologia, społeczeństwo – przegląd wybranych zagadnień, red.: Żołnierczuk-Kieliszek Dorota, Janiszewska Mariola, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, s. 162-173.
- Piotr Podlipniak (2017). „Musical creativity and the psychological unity of music”, w Psychology of Art and Creativity, vol. 3, red. Posłuszna Joanna, Aureus, s. 43-55.
- Piotr Podlipniak (2018). „Słuchanie muzyki – słyszenie dźwięków czy intencji wykonawcy?”, w Księdze pamiątkowej profesora Andrzeja Klawitera pt. „Filozof w krainie umysłów”, red. Łastowski Krzysztof, Przybysz Piotr, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, s. 163-178.
- Piotr Podlipniak (2019). „The Biological Constraints on Musical Structure as the Foundations of Musical Essence”, w “Of Essence and Context. Between Music and Philosophy”, red. Rūta Stanevičiūtė, Nick Zangwill, Rima Povilionienė, Springer, s. 109-118.
- Piotr Podlipniak (2020). “Współczesna muzykologia wobec psychologii muzyki. O znaczeniu perspektywy psychologicznej w refleksji o muzyce”, w „Psychologia muzyki”, eds. Maria Chełkowska-Zacharewicz, Julia Kaleńska-Rodzaj, PWN, s, 27-46.
- Maciej Karpiński, Piotr Podlipniak, Marta Wysocka (2020). „Prozodia mowy a muzyka”, w „Prozodia, przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia”, eds. Marta Wysocka, Barbara Kamińska, Stanisław Milewski, Harmonia Universalis, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 102-122.