Instytut Edukacji Artystycznej
Historia Instytutu
Instytut Edukacji Artystycznej powstał w 2019 roku wskutek restrukturyzacji poznańskiej uczelni w myśl założeń Ustawy 2.0 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 roku. Działając w strukturze Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Wokalistyki, Teorii Muzyki i Edukacji Artystycznej, jest kontynuatorem tradycji Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej. Tradycje te sięgają lat dwudziestych XX wieku, kiedy to w ówczesnej Państwowej Akademii i Szkole Muzycznej funkcjonowały trzyletnie kursy przygotowawcze na nauczycieli muzyki i śpiewu w szkołach średnich. Od roku 1935 przyjęto w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu strukturę wydziałową. Kształcenie nauczycieli muzyki dla szkół powszechnych, średnich ogólnokształcących i zawodowych odbywało się na Wydziale VI. Po wojnie, w ramach nowej organizacji Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, kształcenie nauczycieli odbywało się w ramach Wydziału IV – nauczycielskiego. Wydział od roku 1951/1952 zmienił nazwę na Nauczycielsko-Instruktorski, w roku 1954 został przemianowany na Wydział Pedagogiki Muzycznej i Dyrygentury Zespołami Wokalno-Instrumentalnymi.
Działalność Wydziału IV była zawsze silnie powiązana z założeniami aktualnej polityki kulturalno-oświatowej państwa. W 1960 roku wydział zmienia nazwę na Wydział Pedagogiczny. Od roku 1964, w związku z wprowadzeniem w szkołach ogólnokształcących przedmiotu wychowanie muzyczne, wydział przyjął nazwę: Wydział Wychowania Muzycznego. Nie sposób nie wspomnieć tu postaci prof. Edmunda Maćkowiaka – dyrygenta chóralnego, kompozytora, pedagoga, działacza śpiewaczego, świetnego organizatora, rektora (1967-1971), dziekana Wydziału IV (1950-1960, 1967-1971), założyciela i kierownika Katedry Problematyki Wychowania Muzycznego (1961-1971). Zaprojektowana przez niego Katedra stała się wiodącą w kraju. Prof. Maćkowiak był autorem licznych artykułów o rozwoju amatorskiego ruchu muzycznego, kształceniu kadry dyrygentów dla tego ruchu i upowszechnianiu muzyki, recenzentem wielu programów wychowania muzycznego dla Ministerstwa Oświaty, autorem nowych programów dla wyższych studiów nauczycielskich.
Przez kolejne dekady Wydział IV przechodził zmiany nazw jednostki oraz struktury organizacyjnej: w latach 1991-1997 nosił nazwę Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki; w latach 1997-2001 – Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki; od roku 2002 do 2018 – Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej (z powstałym w roku 1998 Zakładem Muzyki Kościelnej).
Instytut prowadzi studia stacjonarne na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I i II stopnia, w specjalnościach:
- edukacja muzyczna (I st.)
- projekty artystyczne w edukacji muzycznej (II st.)
- muzyka kościelna (I i II st.)
- prowadzenie szkolnych zespołów muzycznych (I i II st.)
edukacja muzyczna:
- przygotowuje do prowadzenia zajęć dydaktycznych w podstawowym szkolnictwie ogólnokształcącym oraz w szkolnictwie muzycznym I stopnia zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami
- daje umiejętności do prowadzenia amatorskich i szkolnych zespołów wokalnych, wokalno‑instrumentalnych i instrumentalnych
- przygotowuje do działalności w instytucjach kultury i w mediach oraz animacji życia muzycznego w różnych środowiskach muzycznych
projekty artystyczne w edukacji muzycznej:
- przygotowuje do kreowania i zarządzania autorskimi projektami edukacyjno-artystycznymi
- daje umiejętności do prowadzenia zespołów muzycznych (wokalnych, wokalno‑instrumentalnych i instrumentalnych) w instytucjach publicznych i firmach prywatnych prowadzących impresariat twórców i zespołów artystycznych, w których istnieje zapotrzebowanie na działalność animacyjną
- przygotowuje do działalności muzycznej w instytucjach kultury, mediach i innych podmiotach prowadzących działalność w obszarze kultury, zajmujących się organizacją festiwali, konkursów i imprez muzycznych oraz animacji kultury w społeczeństwie
- przygotowuje do prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkolnictwie ogólnokształcącym ponadpodstawowym oraz w szkolnictwie muzycznym II stopnia zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie działalności naukowej i dydaktycznej w szkołach wyższych i zakładach kształcenia nauczycieli prowadzących kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- absolwentom studiów I stopnia innych kierunków niż edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, daje możliwość (w ramach zajęć fakultatywnych) zrealizowania przedmiotów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w ogólnokształcącym i artystycznym szkolnictwie podstawowym zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami
muzyka kościelna:
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie gry na organach i gry liturgicznej
- przygotowuje do prowadzenia amatorskich, kościelnych i szkolnych zespołów wokalnych, wokalno‑instrumentalnych i instrumentalnych
- przygotowuje do działalności w kościołach, instytucjach kultury i w mediach oraz animacji życia muzycznego w różnych środowiskach muzycznych
- daje możliwość (w ramach zajęć fakultatywnych) zrealizowania przedmiotów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem
prowadzenie szkolnych zespołów muzycznych:
- umożliwia zdobycie kwalifikacji w zakresie prowadzenia amatorskich i szkolnych zespołów wokalnych, wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych,
- przygotowuje do działalności związanej z organizacją wydarzeń artystycznych: konkursów, festiwali i innych projektów kulturalnych,
- przygotowuje do działalności artystycznej w instytucjach kultury i w mediach oraz animacji życia muzycznego w różnych środowiskach muzycznych,
- daje możliwość (w ramach zajęć fakultatywnych) zrealizowania przedmiotów kształcenia przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem.
W ramach Instytutu działają: Katedra Edukacji Muzycznej, Katedra Muzyki Kościelnej, Zakład Emisji Głosu. Misją Instytutu jest kształcenie muzyka artysty i nauczyciela, który będzie prowadził działalność pedagogiczną i artystyczną we wszystkich obszarach kultury muzycznej, zarówno na poziomie amatorskim, jak i profesjonalnym, popularyzując tym samym muzykę i wszelkie formy kultury muzycznej w szerokich kręgach społeczeństwa. Misja ta realizowana jest poprzez:
- wszechstronne kształcenie i rozwijanie uzdolnień i talentów muzycznych
- uczenie rzemiosła muzycznego w relacjach mistrz – uczeń
- pokazywanie dróg dochodzenia do piękna
- stałe ukazywanie teraźniejszości poprzez kontekst historyczny w myśl dewizy „nie ma teraźniejszości bez przeszłości”
- wychowywanie do twórczej działalności dla dobra narodowej kultury.
Instytut prowadzi badania naukowe oraz poprzez jednostki merytoryczne jest organizatorem lub współorganizatorem:
- Międzynarodowych Konferencji z cyklu „Nowoczesne Metody Edukacji Muzycznej”
- Międzynarodowych Sympozjów Naukowych z cyklu „Convenium Musicae Sacrae dedicatum”
- Ogólnopolskich Konferencji Naukowych „(Od)Dajmy dzieciom głos”
- Wielkopolskich Konkursów Szkolnej Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej
- koncertów, kursów i warsztatów.