Aktualności

Letnie kursy mistrzowskie w Akademii – śpiew solowy i harfa

Już po raz kolejny w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu odbędą się letnie kursy mistrzowskie w dwóch dyscyplinach: śpiew solowy i harfa. Zajęcia poprowadzą wykładowczynie Akademii, wybitne specjalistki w swoich dziedzinach artystycznych – prof. AMP dr hab. Joanna Kozłowska i dr Paulina Maciaszczyk. Przy fortepianie uczestnikom kursu wokalnego będzie towarzyszyć prof. dr hab. Laura Kluwak-Sobolewska, kierownik Katedry Pieśni i Kameralistyki Wokalnej w poznańskiej Akademii Muzycznej.

Oba kursy zakończą się koncertami w wykonaniu uczestników: 24 sierpnia (środa) zapraszamy na koncert finałowy uczestników kursu harfowego, a 26 sierpnia (piątek) – na koncert uczestników kursu wokalnego. Oba wydarzenia odbędą się o godz. 17:00 w Sali Błękitnej w Akademii Muzycznej.

Wstęp WOLNY.


 

ŚPIEW: 22-26 sierpnia 2022prof. Joanna Kozłowska

prof. AMP dr hab. Joanna Kozłowska

Polska śpiewaczka operowa, absolwentka Liceum Muzycznego w Poznaniu im. Mieczysława Karłowicza oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Naukę muzyki rozpoczęła od gry na wiolonczeli, później uczyła się na fortepianie. Studia wokalne w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu uzupełniała uczestnicząc w kursie mistrzowskim prowadzonym w Weimarze przez Hannelore Kuhse oraz w Zurychu na kursie prowadzonym przez Elisabeth Schwarzkopf.

Laureatka m.in. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Benson and Hedges w Londynie oraz II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Rio de Janeiro.

W latach 1984-1998 związana była jako solistka z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. W styczniu 1986 roku rozpoczęła międzynarodową karierę, zapoczątkowaną wykonaniem partii Liù w Royal Opera House Covent Garden w Londynie i kontynuowaną występami w teatrach operowych Europy i obu Ameryk. Wykonywała pierwszoplanowe partie sopranowe m.in. w: Teatro alla Scala w Mediolanie, La Fenice w Wenecji, Opernhaus w Zurychu, wiedeńskiej Staatsoper, monachijskiej Bayerische Staatsoper, berlińskiej Deutsche Oper, paryskim Théâtre du Châtelet, brukselskim Théâtre de la Monnaie, Teatro Colón w Buenos Aires, Nowym Jorku, Atlancie, Los Angeles i in. Występowała na festiwalu mozartowskim w Salzburgu i Maggio Musicale Fiorentino. Poza partiami operowymi wykonywała dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in. w wiedeńskiej Musikverein, paryskiej Salle Pleyel, Tonhalle w Zurychu, Davies Hall w San Francisco, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Konzerthaus w Berlinie, Lotte Konzert Hall w Seulu, Suntory Hall w Tokio. Współpracowała z wieloma dyrygentami, m.in. Riccardo Mutim, Lorinem Maazelem, Nello Santim, Davidem Zinmanem, Jeffrey’em Tate, Vladimirem Fedosejevem, Antonim Witem, Grzegorzem Nowakiem, Kazimierzem Kordem, Marcello Viottim, Carlo Rizzim.

Dyskografia artystki obejmuje m.in. nagrania z zespołami Królewskiego Teatru de la Monnaie w Brukseli (dyr. Sylvain Cambreling), Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warszawskiej (dyr. Kazimierz Kord), Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej (dyr. Grzegorz Nowak), Chórem i Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej (dyr. Marko Letonja), z artystami tej miary co Ewa Podleś, Jadwiga Rappé, Jerzy Marchwiński, Jarosław Malanowicz, Waldemar Malicki, Andrzej Tatarski.

Nie zaprzestając działalności artystycznej, w roku 2007 Joanna Kozłowska rozpoczęła działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W lutym 2013 roku otrzymała tytuł doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 2016-2019 roku prowadziła klasę śpiewu solowego w Keimyung University w Daegu w Korei Południowej. Obecnie jest profesorem Akademii Muzycznej w Poznaniu.

 

Przy fortepianie: prof. dr hab. Laura Kluwak-Sobolewska.

 

Harmonogram kursu wokalnego

 


HARFA: 20-24 sierpnia 2022

 

dr Paulina Maciaszczyk – adiunkt Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu i solistka harfistka Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego.

Ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu w klasie prof. Katarzyny Staniewicz oraz studia podyplomowe w Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie prof. Helgi Storck. Doskonaliła umiejętności na kursach mistrzowskich u prof. Judith Liber, prof. Eriki Waardenburg, prof. Isabelle Moretti, prof. Susan Mc Donald, prof. Kumiko Inoue, prof. Elżbiety Szmyt, Parka Stickney’a, Anneleen Lennaerts.

Karierę zawodową rozpoczęła od pracy na stanowisku drugiej harfistki Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2005 roku do dzisiaj jest solistką Filharmonii Poznańskiej. Od ponad 20 lat współpracuje z polskimi i zagranicznymi orkiestrami (m. in. Wiener Kammerorchester, Orkiestra Polskiego Radia Amadeus, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Zielonogórska, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Podlaska). Jako solistka koncertowała m. in. z Filharmonią Poznańską, Filharmonią Podkarpacką, Capellą Bydgostiensis.

Brała udział w licznych międzynarodowych festiwalach muzycznych (Farinelli Music Festival Andria, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Festival dell’Arte, Poznańska Wiosna Muzyczna).

Jako kameralistka przez kilka lat związana była z An_Arche New Music Ensemble, a także, wraz ze skrzypkiem Michałem Maciaszczykiem, stworzyła Laskine Duo.

Dokonała szeregu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Współcześni kompozytorzy dedykowali jej swoje utwory (Tomasz Prasqual, Marcin Zieliński, Piotr Moss, Monika Wierbiłowicz, Janusz Stalmierski, Maciej Jabłoński).

Od 2005 roku prowadzi klasę w AM w Poznaniu. Powołała do życia Poznańską Jesień Harfową, która od lat cieszy się uznaniem w środowisku harfistów polskich. Była także wykładowcą Prathom Harp Center w Bangkoku. Zasiada w jury Konkursu Harfowego „Młode Talenty” w Szczecinie.

Koncertowała w wielu krajach Europy (Austria, Niemcy, Włochy, Belgia, Słowacja).

Wkrótce ukaże się w wydawnictwie PWM jej „Przewodnik metodyczny do gry na harfie” omawiający autorskie metody nauczania (metoda klisz i progresywna).

 

Harmonogram kursu harfowego