STRUKTURY – nowa gra planszowa, czyli jak kolektywnie improwizować
STRUKTURY to nazwa integracyjnej gry logicznej dla osób z niepełnosprawnością wzrokową, wykorzystującej elementy dzieła muzycznego. Głównym celem projektu jest integracja wokół muzycznego procesu twórczego osób z różnych grup społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami wzrokowymi. Punktem wyjścia i inspiracją do stworzenia planszowej gry logicznej są wydarzenia i postaci związane z polską muzyką ludową i współczesną: Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Eugeniusz Rudnik i Bogusław Schaeffer. Szczególnym elementem projektu jest historia Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, które było jednym z najważniejszych ośrodków światowej muzyki eksperymentalnej. Realizacja projektu to proces twórczy – poprzez zabawę z wieloma elementami muzyki, poprzedzoną fachowym wprowadzeniem w obszar historyczny dotyczący muzyki polskiej i wybitnych twórców (z wykorzystaniem m.in. Miniatur E. Rudnika, Trzech utworów w dawnym stylu K. Pendereckiego, Małej suity W. Lutosławskiego czy Monodramu B. Schaeffera).
Kacper Grzanka, Andrzej Konieczny i Aleksandra Komsta – opracowanie prototypu gry
Joanna Dzięcioł – testerka gry
Magdalena Elegańczyk – przedstawicielka Zespołu Szkół w Osińskich, testerka gry
Patryk Piłasiewicz – koordynator projektu: ppilasiewicz@amuz.edu.pl
Opis przebiegu gry STRUKTURY:
- Prowadzący (wybierany losowo spośród uczestników) koordynuje podział na grupy lub decyduje o utworzeniu jednej, wspólnej grupy graczy.
- Celem gry jest Misja, polegająca na wykonaniu szeregu Zadań, tworzących muzyczną narrację i „zapisywanych” w partyturze graficznej kolejno przez uczestników lub grupy.
- Grupy otrzymują plansze, lub na stole ułożona jest jedna plansza ze wszystkich elementów.
- Gracze otrzymują zestawy elementów, które w trakcie gry układane są w obrębie planszy i tworzą partyturę graficzną.
- Prowadzący objaśnia zasady gry i uruchamia metronom.
- Gra toczy się w systemie turowym, tzn. każdy kolejny gracz indywidualnie lub jako przedstawiciel swojej grupy dokonuje zmian w planszy poprzez dołożenie konkretnego elementu i demonstrację czynności, które ten element określa i które mają być wykonane docelowo pod koniec rozgrywki. Wyznacza również uczestnika (lub grupę) odpowiedzialną za wykonanie tej czynności (Zadania).
- Po wypełnieniu wszystkich dostępnych miejsc na planszy, prowadzący ogłasza „Partytura jest ukończona”. Zatrzymuje metronom i daje uczestnikom czas na naradę.
- Po naradzie prowadzący uruchamia ponownie metronom, a uczestnicy (lub przedstawiciele grup) realizują zadania w kolejności, w której były nadawane. Za wskazówkę służy partytura, którą można czytać wyłącznie za pomocą dłoni (bezwzrokowo).
- Po wykonaniu wszystkich zadań, składających się na Misję, prowadzący ogłasza koniec gry (np.: „Misja wypełniona”).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Projekt Fundacji Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego.
Partnerem jest Zespół Szkół w Owińskach.