Wydarzenia

Pianiści u Paderewskiego

Pianiści u Paderewskiego

Recital Przemysława Witka


W programie
:
L. van Beethoven – Sonata fortepianowa f-moll op. 57 „Appassionata”
M. Weinberg – I Zeszyt dziecięcy op. 16
A. Ginastera – Tańce argentyńskie op. 2
F. Chopin – Nokturn Es-dur op. 9 nr 2; Etiuda c-moll op. 10 nr 12; Ballada g-moll op. 23; Etiuda E-dur op. 10 nr 3; Etiuda a-moll op. 25 nr 1; Mazurki op. 68 (C-dur, a-moll, F-dur, f-moll); Nokturn c-moll op. 48 nr 1; Polonez As-dur op. 53

 

Przemysław Witek

Pianista urodzony w 1985 roku w Wałbrzychu. W 2009 roku ukończył z wyróżnieniem studia w klasie prof. Alicji Kledzik w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Studiował także w Universität der Künste w Berlinie oraz w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii. W roku 2009 rozpoczął pracę w macierzystej uczelni. Od roku 2015, w którym otrzymał stopień doktora sztuki muzycznej, prowadzi klasę fortepianu. W latach 2015-2017 odbywał staż artystyczny pod kierunkiem prof. Krzysztofa Jabłońskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Już w wieku dziewiętnastu lat zdobywał najwyższe laury na międzynarodowych konkursach pianistycznych: I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie (2004) oraz dwie nagrody specjalne na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Artur Rubinstein in memoriam w Bydgoszczy (2004). Kolejne lata przyniosły mu I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Val Tidone (2005) I Racconigi (2006) we Włoszech, a także nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Kameralistyki im. N. Rubinsteina w Moskwie (2007). Zwieńczeniem osiągnięć konkursowych Przemysława Witka były nagrody zdobyte w 2008 roku: I miejsce i nagroda dla najlepszego wirtuoza na Konkursie im. Adilii Alievy w Genewie-Gaillard oraz I miejsce i nagroda dla najlepszego polskiego pianisty na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Halina Czerny-Stefańska in memoriam w Poznaniu. Wyróżnienia te umożliwiły mu nagranie debiutanckiej CD oraz rozpoczęcie działalności koncertowej w kraju i za granicą.

Przemysław Witek występował z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, a także z Orkiestrami Filharmonii Dolnośląskiej, Krakowskiej, Koszalińskiej, Sudeckiej, Szczecińskiej, Świętokrzyskiej oraz z Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Współpracował z takimi dyrygentami, jak Agnieszka Duczmal, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Jacek Rogala, Ruben Silva, Marko Ivanovič, Grigorij Krasko, Mitsuyoshi Oikawa czy Jakub Chrenowicz. Inaugurował sezon koncertowy 2013/2014 Filharmonii Narodowej Czarnogóry, 2010/2011 Filharmonii Sudeckiej, występował z Mozart Virtuoso Orchestra w Tokio, grał podczas Finału Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku w 2009 roku. Kilkakrotnie odbył tournée koncertowe w Chinach. Jako kameralista współpracował z Benedictem Klöcknerem, Jiřim Kabatem, Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik-Gałązką, Zofią Łodygowską, Januszem Wawrowskim, Marcinem Markowiczem i Bartoszem Worochem. Występował w największych miastach w Polsce, a także za granicą: w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Chinach, Singapurze, Arabii Saudyjskiej, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Belgii, Niemczech, Szwajcarii, na Ukrainie oraz w Rosji.

Dokonał nagrań archiwalnych utworów Karola Szymanowskiego dla Radia Watykańskiego w roku 2004 I 2012. W marcu 2011 roku ukazała się jego debiutancka płyta Décadence z kompozycjami Szymanowskiego i Rachmaninowa, wydana przez Polskie Radio i Ponte Art Production. W roku 2014 dokonał światowego prawykonania i nagrania III Sonaty fortepianowej (1958) Andrzeja Nikodemowicza, a także polskiego prawykonania oraz rejestracji utworów fortepianowych Mieczysława Weinberga. W roku 2016 dokonał prawykonania Concerto alla polacca Mikołaja Hertla, skomponowanego na zamówienie 50. Jubileuszowego Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.