Zakład Akordeonu i Interpretacji Muzyki Współczesnej
Zakład Akordeonu i Interpretacji Muzyki Współczesnej powołany w lutym 2020 roku jest merytoryczną jednostką organizacyjną działającą w ramach Instytutu Instrumentalistyki.
Działalność Zakładu jest kontynuacją aktywności pedagogów klasy akordeonu, która prowadzona była wcześniej w oparciu o przynależność najpierw do Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu (1972-2015), a następnie do Katedry Fortepianu, Organów i Akordeonu (2016-2019).
Nazwa jednostki odzwierciedla zakres aktywności artystycznej, dydaktycznej i badawczej jej członków. Jest też merytorycznie związana z solową i kameralną literaturą akordeonową, która bazuje w olbrzymim stopniu na muzyce naszych czasów. Stąd w zakresie podejmowanych zagadnień interpretacyjnych muzyki wieków XX i XXI zakładana jest szeroka współpraca z katedrami, m.in. z Katedrą Kompozycji, Katedrą Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej, Zakładem Kreacji, Percepcji i Notacji Muzyki, Studiem Muzyki Elektroakustycznej AM w Poznaniu. Akces udziału w pracach Zakładu zgłosili też muzycy innych specjalności, zainteresowani problematyką muzyki współczesnej.
Członkowie Zakładu Akordeonu i Interpretacji Muzyki Współczesnej:
prof. dr hab. Teresa Adamowicz-Kaszuba – kierownik Zakładu (akordeon)
prof. dr hab. Janusz Stalmierski (kompozycja)
prof. dr hab. Ewa Murawska (flet)
prof. dr hab. Katarzyna Stroińska-Sierant (kompozycja, fortepian jazzowy)
prof. AMP dr hab. Grażyna Czerwińska (fortepian, kameralistyka)
prof. AMP dr hab. Kinga Ceynowa (rytmika)
Współpraca:
prof. dr hab. Jerzy Kaszuba (akordeon)
dr Michał Gajda (akordeon)
dr Julia Wolańska-Gajda (fortepian, kameralistyka: duet – fortepian i akordeon)
dr Łukasz Nowakowski (akordeon)
mgr Gabriela Leśniak (akordeon)
mgr Michał Cholka (akordeon)
mgr Grzegorz Uran (akordeon, kompozycja)
mgr Hubert Lutka (korektor akordeonów)
Realizacja zadań Zakładu następuje w szczególności poprzez:
- organizowanie i prowadzenie działalności badawczej i artystycznej w ramach wieloletniego projektu badawczego Akordeonistyka XXI wieku. Instrumentarium, literatura, wykonawstwo, historia dyscypliny,
- profilowanie tematyki Konferencji Naukowo-Artystycznych oraz programów Międzyuczelnianych Koncertów Muzyki Akordeonowej w ramach organizowanych corocznie w październiku Międzynarodowych Dni Akordeonu „AkoPoznań” (wykłady, konwersatoria, seminaria, warsztaty, wystawy), majowych warsztatów i „Poranków z Muzyką Akordeonową”, koncertów z cyklu „Akordeon w Akademii”,
- inicjowanie i organizacja prac badawczych, sesji, koncertów adresowanych do całego środowiska akademickiego uczelni, dotyczących zagadnień szeroko rozumianej kultury muzycznej wieków XX i XXI, m.in. profilowanie tematyki kolejnych edycji Forów Akademickich z odniesieniem do programów Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”; koncertów z cyklu „Laureaci Konkursów Muzycznych”, „Nasza Przyszłość” itp.,
- przygotowywanie i wdrażanie studentów do prowadzenia pracy badawczej i działalności artystycznej; koordynacja prac studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego Akordeonistów,
- rozwijanie kontaktów artystycznych i naukowych z ośrodkami akordeonowymi w kraju i na świecie oraz aktywizacja środowiska akordeonowego szkół muzycznych I i II st. w skali regionu i kraju.
Międzynarodowe Dni Akordeonu „AkoPoznań 2019” – akordeoniści z Polski, Czech, Niemiec, Litwy, Chorwacji i Kanady: