Loading Events

25 stycznia, 10:00 - 13:00

I Festiwal im. Auguste`a Franchomme`a, 24-26.01.2025. Konferencja

Details

Date:
25 stycznia
Time:
10:00 - 13:00
Event Categories:
, ,

Venue

Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu

 

W dniach 24-26 stycznia 2025 w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się I Festiwal im. Auguste`a Franchomme`a

Echo przyjaźni: Chopin w transkrypcjach Franchomme’a

W sobotę 25 stycznia br. zapraszamy do Auli Stuligrosza na

KONFERENCJĘ:

Echo przeszłości: wykonawstwo historycznie poinformowane w kontekście muzyki XIX wieku

 

Program konferencji:

10.00 | Stanisław Stanicki: Tempo rubato. Sekrety zapisu tekstu muzycznego

11.00 | Justyna Wróblewska: Klawesynowe transkrypcje Thomasa Billingtona – w poszukiwaniu orkiestrowego brzmienia w fakturze klawiszowej

11.45 | Kamil Lis: Organy to moja orkiestra – działalność Aristide’a Cavaillé-Colla i jej wpływ na twórczość organową we Francji w XIX wieku

12.45 | Michał Piotrowski: Polscy XIX-wieczni wirtuozi skrzypiec – Karol Lipiński

 

wstęp wolny


Festiwal im. Auguste’a Franchomme’a jest wyjątkowym wydarzeniem kulturalnym, które przeniesie uczestników w świat XIX-wiecznej muzyki i praktyki wykonawczej. Pod hasłem Echo Przyjaźni: Chopin w transkrypcjach Franchomme’a festiwal składa hołd wielkiej przyjaźni i muzycznej współpracy pomiędzy Fryderykiem Chopinem a Augustem Franchomme’em – wybitnym wiolonczelistą i kompozytorem.

W pierwszej edycji tego festiwalu odbędzie się premiera zachowanych transkrypcji dzieł Fryderyka Chopina autorstwa Auguste’a Franchomme’a, przeznaczonych na kwartet wiolonczelowy. Te wyjątkowe opracowania nie są jedynie prostymi aranżacjami popularnych melodii, lecz głębokim wspomnieniem niezwykłej przyjaźni i artystycznego dialogu między dwoma wybitnymi muzykami XIX wieku.

Szczególnym elementem festiwalu jest fakt, że interpretacje dzieł zostaną zaprezentowane przez muzyków specjalizujących się w wykonawstwie historycznie poinformowanym. Wykonawcy zagrają na instrumentach historycznych, starając się wiernie odzwierciedlić brzmienie epoki Chopina i Franchomme’a. Dzięki temu publiczność będzie miała okazję doświadczyć muzyki w jej oryginalnym kontekście dźwiękowym, co pozwoli lepiej zrozumieć estetykę i ducha XIX-wiecznej kameralistyki.

Program festiwalu podkreśla także znaczenie kameralistyki, która była centralnym elementem działalności Franchomme’a. Dlatego na koncercie finałowym zostanie wykonany jeden z ostatnich kwartetów smyczkowych Ludwika van Beethovena – kompozytora, którego twórczość wyznaczała nowe kierunki w muzyce. Wybór tego dzieła stanowi symboliczne nawiązanie do tradycji klasycznej i romantycznej.

Festiwal realizowany jest w ramach działalności  Szkoły Doktorskiej Historycznych Praktyk Wykonawczych i Budowy Instrumentów.

 

Harmonogram:

24 stycznia (piątek) | godz. 19:00 | Aula Nova | Koncert inauguracyjny: Auguste Franchomme Cello Quartet

25 stycznia (sobota) | godz. 10:00-13:30 | Aula Stuligrosza | konferencja

26 stycznia (niedziela) | godz. 18:00 | Aula Stuligrosza | Koncert finałowy: Auguste Franchomme String Quartet

 

wstęp wolny

Auguste Franchomme (1808–1884)

Francuski wiolonczelista i kompozytor. Początkowo członek paryskich orkiestr, później zwrócił się ku karierze solisty i kameralisty. Zaprzyjaźniony był z Mendelssohnem, a także z Chopinem, dla którego szczególnie po wyjeździe dotychczasowego sekretarza Juliana Fontany stał się nieocenionym wsparciem w licznych uciążliwościach życia codziennego. Chopin zadedykował Franchomme’owi Sonatę g-moll op. 65 na fortepian i wiolonczelę (prawykonanie utworu przez Chopina i Franchomme’a – który był aktywnym świadkiem kolejnych etapów powstawania kompozycji – miało miejsce w 1848 roku). Wspólnie z Chopinem napisał Grand Duo concertant E-dur. Był kopistą ponad 200 dzieł polskiego kompozytora. Z Franchomme’em jako kameralistą współpracował także Thomas Tellefsen, obydwaj muzycy byli nadto członkami Klubu Mozartystów księżnej Marceliny Czartoryskiej.

 

« All Events