Płyta Marii Banaszkiewicz-Bryły z nagrodą!
Płyta Jean Baptiste Loeillet – Six Suits, która miała premierę w październiku br., otrzymała specjalne wyróżnienie OPUS HD Incontournable, przyznawane przez francuski magazyn OPUS
[….] „to nowe wydawnictwo jest jedną z najwspanialszych dyskograficznych niespodzianek ostatnich lat”.
Nagranie Six Suits J.B. Loeilleta jest częścią większego projektu, którego celem jest zbadanie charakterystycznych dla muzyki danego narodu elementów i ich występowania w literaturze komponowanej na instrumenty klawiszowe w XVII i XVIII wieku, a w dalszej kolejności rozważenie zasadności określenia „szkoły narodowe” i wyizolowanie pierwiastków charakterystycznych dla kultur rodzimych. Inspiracją do takich poszukiwań była praca nad nagraniem płyty Klawiszowa muzyka baskijska XVIII wiek na podstawie zbioru Padre Donostii „Musica de Tecla en el País Vasco Siglo XVIII” (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2013). Szczególnie interesująca w tym aspekcie badawczym jest twórczość kompozytorów szeroko pojętego kręgu muzyki flamandzkiej, działających w sferze międzynarodowej, ze względu na różne pochodzenie, miejsce stałego pobytu i liczne podróże. Do takich twórców należał Jean Baptiste Loeillet, urodzony w Gandawie, tworzący przez większość życia w Londynie, zafascynowany różnorodnością stylistyczną i najbardziej inspirującymi wpływami wielonarodowymi. Suity Loeilleta to bardzo ciekawy materiał porównawczy – są to utwory dojrzałe, rozbudowane i bardzo interesujące fakturalnie, świadczą też niezbicie o dużej pomysłowości melodycznej kompozytora.
W ramach projektu, oprócz Six Suits J.B. Loeilleta (Prelude Classics, 2024), powstało nagranie Pieter Bustijn – IX Suites (Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, 2024) i planowana jest rejestracja twórczości klawesynowej J.H. Fiocco i J. Boutmy’ego.
Płyta została zrealizowana przez Manufakturę Wydawniczą Prelude Classics.
Nagranie i mastering: Michał Bryła
Teksty do książeczki na płytę: Lilianna Stawarz, Natalia Hyżak
Opieka nad instrumentem i strojenie: Karolina Kapela
Zdjęcia: Anita Wąsik-Płocińska
Całego albumu można słuchać w serwisach streamingowych oferujących treści audio: AppleMusic, Spotify, YT, Deezer.
Płytę można nabyć w oficjalnym sklepie internetowym Prelude Classics: preludeclassics.com/store.
Fragmenty recenzji:
Francja, Millo
„Patrząc na to z różnych stron, nie jest jasne, czy set Johna został już wcześniej nagrany. Jednak, czy to światowa premiera, czy nie, Michał Bryła, moim zdaniem, trafił „szóstkę” w Totka z więcej niż jednego powodu. Po pierwsze, solistka, Maria Banaszkiewicz-Bryła, profesor Akademii Muzycznej im. Paderewskiego w Poznaniu, okazała się być fenomenalną klawesynistką; po drugie, te Suity są teraz po raz pierwszy dostępne w Super Audio; i na koniec, co nie mniej ważne, przeczytajcie specyfikację techniczną”. […]
[…] „Z pewnością w interpretacji Madame Marii Banaszkiewicz‒Bryły dały mi ogromną przyjemność słuchania. Musimy być jej wdzięczni za to, że wydobyła je z zapomnienia”. […]
Luksemburg, „Pizzicato”:
„Klawesynistce Marii Banaszkiewicz-Bryła udaje się dobrze podkreślać indywidualne cechy charakteru każdego ruchu. Wykazuje również wyraźne wyczucie subtelniejszych aspektów repertuaru w wykonaniu, które nie wymaga tempa ani innych eskapad. Dobrze brzmiący klawesyn i idealny pogłos miejsca nagrania są, obok eleganckiego, spokojnego brzmienia Marii Banaszkiewicz-Bryły, stylu gry, czynnikiem który pomaga temu nagraniu osiągnąć aurę kulturalnej, duchowej rozrywki”.
Polska, Robert Majewski©2024, W kulturalny sposób:
„Dla takich wydawnictw warto kolekcjonować płyty kompaktowe. Już od wyjęcia przesyłki z paczkomatu ma się pewność, że album został wydany z miłością do muzyki i szacunkiem dla wykonawcy i słuchaczy. Bezpieczna koperta, zapieczętowana naklejką przypominającą lak, zachęca do delikatnego obchodzenia się z zawartością. Potem jest jeszcze lepiej. Kartonowa obwoluta, świetna grafika, ciekawy esej autorstwa Lilianny Stawarz, no i audiofilska jakość nagrania – to wszystko efekt starań Michała Bryły, szefa niezależnej polskiej wytwórni Prelude Classics.
Manufaktura wydaje niewiele, ale to co ma w swojej ofercie to prawdziwe dzieła sztuki w świecie dzisiejszej fonografii, nastawionej na streaming i pliki mp3. Dobrze, że są jeszcze wydawcy, którzy dopracowują produkt w każdym calu. Artyści mający za druhów takich realizatorów dźwięku i producentów, mogą spać spokojnie.
Oczywiście nie byłby o czym pisać, gdyby nie zawartość albumu. A ten przynosi (to następny atut) słabo reprezentowane w świtowej fonografii Suity klawesynowe Jeana Baptiste’a Loeilleta.
Z Loeilletem jest małe zamieszanie. Ten urodzony w Belgii kompozytor, znany również jako “londyński” John Loeillet, był utalentowanym muzykiem i nauczycielem biegłym w grze na klawesynie, flecie i oboju. Przydomek “londyński” nadano mu, aby nie mylić go z jego “gandawskim” imiennikiem.
Nagrane przez Marię Banaszkiewicz-Bryłę jego Suity klawesynowe powinny przypaść do gustu wszystkim miłośnikom XVII-wiecznej muzyki klawiszowej. Przy okazji poznawania tego wydawnictwa, zrobiłem drobny “risercz” w internecie. Okazało się, że poza nielicznymi nagraniami pojedynczych kompozycji Loeilleta, ten podwójny album jest bodaj jedynym tak dużym wydawnictwem, poświęconym jego twórczości.
Loeillet był bardzo szanowanym nauczycielem, a Sześć suit klawesynowych powstało jako materiał dydaktyczny. Napisane w popularnym wówczas francuskim stylu, są bogato zdobione. Ich prostotę rekompensuje melodyjność. Stawiając na tę cechę, Loeillet chciał zapewne “wymusić” na grających doskonalenie umiejętności frazowania.
Polska klawesynistka Maria Banaszkiewicz-Bryła, wybitna specjalistka w dziedzinie wykonawstwa muzyki dawnej, zagrała suity Loeilleta bardzo klarownie, z dbałością o szczegóły. To interpretacja niezwykle pozytywna, czuła i subtelna – krótko mówiąc, w pełni oddająca idiom kompozycji. Jestem przekonany, że mimo może nie najwyższej rangi tych utworów album nie stanie się tylko ciekawostką albo bibelotem, bowiem Maria Banaszkiewicz-Bryła stworzyła opowieść, której trzeba uważnie posłuchać, by jej znaczenia nie przeoczyć i nie zbagatelizować”.
Robert Majewski © 2024
Kanada, „Classical Music Sentinell”:
„Polska artystka Maria Banaszkiewicz-Bryła, kierownik Katedry Instrumentów Historycznych i Katedry Praktyki Wykonawstwa Historycznego, gra muzykę Loeilleta z wyczuciem detalu i najwyższą czystością. Klarowność wzmocniona jakością tego audiofilskiego nagrania, podczas którego trajektoria sygnału jest tak krótka, jak to tylko możliwe, dzięki czemu zniekształcenia powodowane przez sprzęt są zminimalizowane”.
Linki do recenzji w oryginale:
wkulturalnysposob.com
opusklassiek.nl
opushd.net
highfidelitynews.pl
hifiknights.com