STEFAN DRAJEWSKI
Tytuł: dr hab.
Jednostka organizacyjna: Instytut Kompozycji i Teorii Muzyki
Stanowisko pracy: ADIUNKT (dr hab.)
Opis grupy zawodowej: Nauczyciel badawczo-dydaktyczny

Tytuł i stopień naukowy, uczelnia, rok uzyskania
doktor sztuk muzycznych, Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, 2016
dr habilitowany, Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, 2024
Stanowisko
adiunkt
Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek
sztuki muzyczne – kompozycja i teoria muzyki
Specjalność
teoria muzyki
Działalność artystyczna/naukowa (najważniejsze koncerty, publikacje, płyty, kompozycje)
Książki:
Stefan Drajewski, Jagoda Ignaczak, Polski Teatr Tańca 1973-2023. Historia – ludzie – idee, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Poznań 2023.
Stefan Drajewski, Z dziesiątego rzędu. Recenzje z przedstawień baletowy i teatru tańca, operowych, operetkowych i musicalowych opublikowane w latach 1987-2020. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, Poznań 2021.
Stefan Drajewski, Zatańczyć. Studia nad polskim baletem i teatrem tańca, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu, Poznań 2019.
Ekfraza dzieła muzycznego w choreografiach Conrada Drzewieckiego, Poznań 2017.
Jerzy Borwiński, Stefan Drajewski, Teatr Polski, Poznań 2015.
Conrad Drzewiecki. Reformator polskiego baletu, Poznań 2014.
Życie z tańcem. Rozmowy z Olgą Sawicką, primabaleriną polskiego baletu (wywiad-rzeka), Poznań 2009.
Zwyciężyliśmy. Obchody 90. rocznicy wybuchu powstania wielkopolskiego 1918/1919. Księga Pamiątkowa, Poznań 2008.
Czarny Czwartek. Antologia wierszy o Poznańskim Czerwcu. Wybór, wstęp i opracowanie, Poznań 2006.
Na pielgrzymkowym szlaku. Miejsca kultu religijnego w Wielkopolsce, Wydawnictwo WBP, Poznań 1989.
Artykuły w książkach zbiorowych:
Stefan Drajewski, (Nie)baletowa muzyka Wojciecha Kilara [w:] Twórczość Wojciecha Kilara na tle sztuki współczesnej. Inspiracje i konteksty, red. Jolanta Skorek-Münch, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2024, s. 51-68.
Stefan Drajewski, Inclusion of students from Ukainian ballet schools to Polish schools on the example of the Olga Sławska-Lipczyńska General Ballet Scholl in Poznań [w:] Education as an impulse to social inclusion, editors Ewa Murawska, Mikołaj Rykowski, Ewa Baum, Jorn Eivind Schau, Robin André Rolfhamre, Wydawnictwo Miejskie Posnania, The Ignacy Jan Paderewski Academy of Music in Poznan, Poznan 2023, s. 409-419.
Dziecko w balecie i teatrze tańca. Na podstawie wybranych przykładów [w:] Reprezentacje i konstrukty dzieciństwa w literaturze i kulturze XX i XXI wieku, red. Alicja Dąbrowska, Robert Mielhorski, Beata Morzyńska-Wrzosek, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2022.
Tekst w polskiej piosence jazzowej [w:] Jazz w kulturze polskiej, t. 4, red. Rafał Ciesielski, Musica Iagiellonica, Kraków 2022.
Inkluzja uczniów z ukraińskich szkół baletowych do polskich. Na przykładzie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej Lipczyńskiej w Poznaniu [w:] Edukacja jako impuls do społecznej inkluzji, red. Ewa Murawska, Mikołaj Rykowski, Ewa Baum, Jøran Eivinda Schaua, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Poznań 2022.
Krytyk wobec nowej muzyki, [w] Fora Akademickie w latach 2014 – 2019, red. prof. dr hab. Teresa Adamowicz-Kaszuba, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Poznań 2021, s. 123-128.
Zatańczmy jazz. Trudne baletu jazzowego początki w Polsce [w:] Jazz w kulturze polskiej (3), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2019.
Stefan Drajewski, Zatańczyć Biblię. Tematy biblijne w balecie i teatrze tańca na przykładzie twórczości polskich choreografów, [w:] Biblia w dramacie, red. E. Jakiel, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2018, s. 33-47.
Stefan Drajewski, Uchodźcy w teatrze tańca, [w:] Współczesny dramat i teatr wobec wojny, przemocy i uchodźstwa, red. A. Korzeniowska-Bihun, Warszawa 2018, s. 107-123.
Zdzisław Dworzecki [w:] Zdzisław Dworzecki. In memoriam, Poznań 2017.
Conrad Drzewiecki, hasło [w:] Encyklopedia Teatru Polskiego, Warszawa 2017.
Dom Izabelli Cywińskiej, [w:] Jacek Kulm, Teatr Nowy w latach 1973-1987 pod dyrekcją Izabelli Cywińskiej, Poznań 2013.
Wierzyliśmy mu bezgranicznie, [w:] Pod prąd do źródła, red. Jagoda Ignaczak, Poznań 2013.
Party… w cieniu, [w:] Pod prąd do źródła, red. Jagoda Ignaczak, Poznań 2013.
Zatańczyć siebie, [w:] Jadwiga Majewska, My, taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku, Tarnów 2013.
Krzesimir Dębski. Artysta Wszędobylski; Zdzisław Dworzecki, Alojzy A. Łuczak, Sławomir Pietras. Trzej muszkieterowie muzyki; Jerzy Kurczewski. Życia chyba nie przegrałem; Jerzy Młodziejowski, Feliks Nowowiejski, Tadeusz Szeligowski. W świątyni kompozycji. Szkice, [w:] Poznaniacy. Portretów kopa i trochę, Poznań, 1996.
Artykuły w programach teatralnych:
Czy Poznań lubi choreografki? [w] program do wieczoru baletowego Nie upilnuje nas nikt, Teatr Wielki w Poznaniu, premiera 6 grudnia 2024, s. 43-47.
Stefan Drajewski, Odwieczne pytania, [w] program do Wieczoru baletów kompozytorów polskich, Teatr Wielki w Łodzi, premiera 30 września 2023, s. 12-18.
Literatura a balet [w:] Program do wieczoru baletowego: Bolero, Mandragora i Displaced, Teatr Wielki w Łodzi, premiera 11 czerwca 2022.
Barbara Kubiak jest tylko jedna, [w:] Program do koncertu-benefisu Barbary Kubiak „Vissi d’arte, vis si d’amore”, Teatr Wielki, Poznań 23 lutego 2022, s. 8-11.
„Kopciuszek” niejedno ma imię, [w] Program do premiery Kopciuszka, Opera Bałtycka, 1 października 2021 w Gdańsku, s. 12-21.
Spleceni tańcem, […] Wieczór polski, Opera Wrocławska, 12 maja 2018.
Olga Sawicka. Poezja, która stała się tańcem, folder okazji XX Międzynarodowego Festiwalu Tańca im. Olgi Sawickiej, Lądek Zdrój 2018.
Podróż sentymentalna, [w:] K. Szymanowski, Harnasie, Teatr Wielki 1998.
Pobiła nas miłość. Trwałość legendy o Stanisławie i Annie Oświęcimach w literaturze, [w:] M. Karłowicz, Stanisław i Anna Oświęcimowie, Teatr Wielki, Poznań 2009.
Każdy czas ma swojego Don Kichota, [w:] M. Leight, Człowiek z La Manchy, Teatr Muzyczny, Poznań 2011.
Teksty do książeczek płytowych:
Affabre Concinui, Lata dwudzieste, lata trzydzieste, Poznań 1996.
Sześciu panów we frakach, Affabre Concinui, Affabre na bis, Poznań 2003.
Artykuły naukowe w czasopismach:
Muzyczne „bękarty” Stanisława Moniuszki, „Roczniki Humanistyczne”, 2023, t. 71 (12), s.213-229, https://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rh/issue/view/25.
Polskie kompozytorki baletów. Rekonesans, „Polski Rocznik Muzykologiczny”: Kobiety i muzyka, 2022, https://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl/pdfy/PRM%202022_Drajewski.pdf.
Czy didaskalia to tekst poboczny opery? [w]: Актуальные проблемы мировой художественной культуры
[Электронный ресурс] : сборник научных статей / ГрГУ им. Янки Купалы ; отв. за вып. Т. Г. Барановская ; редкол.: Т. Г. Барановская, Г. В. Заднепровская, А. И. Бурчик. – Электронные текстовые данные (4,24 Мб). – Гродно : ГрГУ им. Янки Купалы, 2021. – 1 электрон. опт. диск (CD-ROM) : 368 с.: 61 рис. на 16 с. – Библиогр.: 20 с. (375 назв.). – Режим доступа: https://elib.grsu.by/doc/79535. – Загл. с экрана. – № 0001/18012022. Деп. в ГрГУ им. Янки Купалы 18.01.2022.
Każdy Konkurs Wieniawskiego ma inną barwę jesieni, „Kronika Miasta Poznania” 2022 nr 4.
Funkcja słowa w polskiej muzyce baletowej XX wieku , „Studia Choreologica” Tom 23, ISSN 1508-1354, s. 169-188.
Ogień w teatrze, teatr w ogniu, „Kronika Miasta Poznania” 2020 nr 3, s. 212-228
Komunikaty ukryte w programie i formie muzycznej, „De musica commentarii” 2019/5, s. 129-140.
Remiks w teatrze tańca, „De Mucica Commentari” 2018/4, s. 135-145.
Folklor Polityczny. Studium na temat muzyki i baletów inspirowanych folklorem w latach 1945-1956 w Polsce, De Musica Comentari 2017/3.
Kłopoty z tancerzami i prapremiery, „Kronika Miasta Poznania” 2017 nr 2, s. 83-97.
Pod Pegazem pracowali najwybitniejsi polscy choreografowie, „Kronika Miasta Poznania” 2017 nr 2, s. 107-122.
Z Lwowa do Poznania [z Elżbieta Kolasińska], „Kronika Miasta Poznania” 2017 nr 2, s. 220-222.
XV Międzynarodowy Konkurs skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, „Kronika Wielkopolski” 2017 nr 1, s. 125-128.
Artykuły popularnonaukowe i publicystyczne w czasopismach
Nie czas na nudę, https://kulturaupodstaw.pl/nie-ma-czasu-na-nude/, Poznań 19.02.2022.
Niczym Jankiel w „Panu Tadeuszu”. Rzecz o Janie A.P. Kaczmarku, „Kultura u Podstaw”, https://kulturaupodstaw.pl/niczym-jankiel-w-panu-tadeuszu/, data publikacji: maj 2024.
Platforma i petycja, „Kultura u podstaw”, https://kulturaupodstaw.pl/platforma-i-petycja/; data publikacji: kwiecień 2024.
Fryderyk dla muzycznych archeologów, Kultura u Podstaw, 1 sierpnia 2023, https://kulturaupodstaw.pl/fryderyk-dla-muzycznych-archeologow/.
Zawsze uśmiechnięty. O Jarosławie Bręku, Kultura u Podstaw, 25 maja 2023, https://kulturaupodstaw.pl/zawsze-usmiechniety/.
Maski były mu bliskie, Kultura u Podstaw, 27 kwietnia 2023, https://kulturaupodstaw.pl/maski-byly-mu-bliskie/,
Antonina Kowtunow już na „zielonych pastwiskach” [artykuł wspomnienie o Antoninie Kowtunow], Kultura u Podstaw, 13 lutego 2023, https://kulturaupodstaw.pl/antonina-kowtunow-juz-na-zielonych-pastwiskach/.
Żyłam sztuka, żyłam miłością [w setna rocznicę urodzin Antoniny Kaweckiej], Kultura u Podstaw, 31 stycznia 2023, https://kulturaupodstaw.pl/zylam-sztuka-zylam-miloscia/.
Za umiejętność stąpania po ziemi i unoszenia się ponad nią, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/za-umiejetnosc-stapania-po-ziemi-i-unoszenia-sie-ponad-nia/.
Na skrzydłach Terpsychory, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/na-skrzydlach-terpsychory/, Poznań, 6 września 2022.
Poznański salon operowy pod trzytonowym żyrandolem. Teatr Wielki ma 110 lat, „Kronika Wielkopolski” 2021 nr 2, s. 136-139.
Paulina Wycichowska na niezależnej ścieżce, szkic o twórczości choreograficznej Pauliny Wycichowskiej, „Kultura u Podstaw”, https://kulturaupodstaw.pl/paulina-wycichowska-na-niezaleznej-sciezce/?fbclid=IwAR1LOvCwVuk2Lpo5WRH_sJF5bAES7U5ubhnX_Bhohgqe3Fl96kiwgFkgH64, Poznań, 17 sierpnia 2021.
Jestem wymagający. Andrzej Adamczak – 25 lat na scenie tańca, „Kultura u Podstaw”, https://kulturaupodstaw.pl/jestem-wymagajacy-andrzej-adamczak-25-lat-na-scenie-tanca/?fbclid=IwAR17mFBgrgd2PbhCdjcdEe23SvAlDNqzRtSrhWf3M80l3Zsknf79EPLCuiA, Poznań 11 listopada 2021.
70 lat Filharmonii Poznańskiej, „Kronika Wielkopolski”, 2018 nr 1, s. 123-127.
Co zostanie po Roku Nowowiejskiego?, „Kronika Wielkopolski”, 2018 nr 1, s. 156-158.
Remiks w teatrze tańca, „De Mucica Commentari” 2018 (w druku).
Folklor Polityczny. Studium na temat muzyki i baletów inspirowanych folklorem w latach 1945-1956 w Polsce, De Musica Comentari 2017/3.
Kłopoty z tancerzami i prapremiery, „Kronika Miasta Poznania” 2017 nr 2, s. 83-97.
Pod Pegazem pracowali najwybitniejsi polscy choreografowie, „Kronika Miasta Poznania” 2017 nr 2, s. 107-122.
Z Lwowa do Poznania [z Elżbieta Kolasińska], „Kronika Miasta Poznania” 2017 nr 2, s. 220-222.
XV Międzynarodowy Konkurs skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, „Kronika Wielkopolski” 2017 nr 1, s. 125-128.
Zamek Królewski Poznaniu otwarty, „Kronika Wielkopolski” 2017 nr 2, 135-139.
Festiwal „Malta” w Poznaniu, „Kronika Wielkopolski” 2017 nr 3, s. 140-145.
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, „Kronika Wielkopolska” 2012 nr 1, s. 136-141.
Odszedł Stefan Stuligrosz, „Kronika Wielkopolska” 2012 nr 3, s. 141-145.
Trzy lata nie wyrok, czyli opera w Poznaniu pod dyrekcją Michała Znanieckiego. Szkic o Teatrze Wielkim w Poznaniu za dyrekcji Michała Znanieckiego, http://www.dwutygodnik.com/artykul/3155-trzy-lata-nie-wyrok-czyli-opera-w-poznaniu-pod-dyrekcja-michala-znanieckiego.html.
Sto lat Gmachu pod Pegazem w Poznaniu, „Kronika Wielkopolska” 2011 nr 1, s. 158-162.
Praski Golem Poznaniu, „Kronika Wielkopolska” 2011 nr 2, s. 108-110.
Planeta Lem – spektakl z okazji prezydencji Polski w Unii Europejskiej, „Kronika Wielkopolska” 2011 nr 2, s. 156-158.
80. rocznica urodzin Krzysztofa Komedy, „Kronika Wielkopolska” 2011 nr 3, s. 159-165.
Malta Festival Poznań, „Kronika Wielkopolska” 2010 nr 4, s. 148-156.
Taniec „świętych małp”, czyli jak ewoluowały Kaliskie Spotkania Teatralne, „Notatnik Teatralny” 2010 nr 60-61, ss. 63-78.
Festiwal Wiosny Poznaniu, „Kronika Wielkopolska” 2008 nr 2, s. 162-164.
Polski czy Międzynarodowy? Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, „Kronika Wielkopolska” 2007 nr 1, s. 139-141.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Malta”, „Kronika Wielkopolska” 2007 nr 3, s. 162-167.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Maski w Poznaniu, „Kronika Wielkopolska” 2005 nr 2, s. 131-138.
Oscar dla Jana A.P. Kaczmarka, „Kronika Wielkopolski” 2005 nr 3, s. 153-156.
Festiwal Hoffmannowski w Poznaniu, „Kronika Wielkopolska” 2004 nr4, s. 159-162.
Festiwal „Musica sacra – musica profana” w Długiej Goślinie, „Kronika Wielkopolski” 2003 nr 1, s. 140-141.
„Tańca do nieba nie zabiorę”, „Arkusz” 2002 nr 8, s. 12.
Zawsze będzie Zenonem Laskowikiem, „Arkusz” 2002 nr 12, s. 14.
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, „Kronika Wielkopolski” 2002 nr 2, s. 137-140.
Organy Friedricha Ladegasta w poznańskiej farze, „Kronika Wielkopolski” 2002 nr 2, s. 151-153.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Malta”, „Kronika Wielkopolski” 2001 nr 1, s. 137-141.
Światowy Festiwal Chórów Chłopięcych w Poznaniu, „Kronika Wielkopolski” 2001 nr 3, s. 134-138.
Polsko-niemiecki festiwal operowy, „Kronika Wielkopolski” 2001 nr 4, s. 146-148.
Festiwal „Czas folku” w Poznaniu, „Kronika Wielkopolski” 2001 nr 4, s. 166-168.
Konkurs organowy im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, „Kronika Wielkopolski” 2000 nr 3, s. 170-172.
Banał z pobożnym życzeniem, „Arkusz” 1999 nr 5, s. 23.
Do trzech razy sztuka. Inscenizacje „Czarodziejskiego fletu” W. A. Mozarta we Wrocławiu, Berlinie i Poznaniu, „Arkusz” 1999 nr 3, s. 11.
Tryptyk baletowy, rec. z wieczoru baletowego muz. Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, „Arkusz” 1999 nr 7, s. 13.
Ewa nie chce zejść ze sceny, „Kronika Wielkopolski” 1999 nr 3, s. 160-161.
Grolsch Jazz Fair, „Kronika Wielkopolski” 1999 nr 4, s. 155-156.
Publiczność głosuje nogami, „Sycyna” 1998 nr 13, s. 1, 6.
Teatralne igrzyska, „Kronika Wielkopolski” 1998 nr 4, s. 159163.
Festiwal saksofonu, „Kronika Wielkopolski” 1998 nr 4 s. 145-147.
„Poznań Jazz Fair”, „Kronika Wielkopolski” 1997 nr 4, s. 178-180.
Festiwal wielkich przestrzeni i małych salek, „Kronika Wielkopolski” 1996 nr 1, s. 131133.
Jerzy Zgodziński 1927-1996, „Ruch Muzyczny” 1996 nr 6, s. 19-20.
Taki sobie sezon. Sezon teatralny 1994/1995 w Poznaniu i Gnieźnie, „Kronika Wielkopolski” 1995 nr 4, s. 174176.
Różewicz jest Różewiczem, „Arkusz” 1994 nr 4, s. 10.
Bez fajerwerków (Sezon teatralny 1993/1994 w Poznaniu), „Kronika Wielkopolski” 1994 nr 3, s. 178/179.
Teatr na lądzie i wodzie, „Kronika Wielkopolski” 1994 nr 4, s. 158.
Utonęliśmy w gadaniu (Wielkopolski sezon teatralny 1992/1993), „Kronika Wielkopolski” 1993 nr 3, s. 171174.
Malta ’93. Teatr w powietrzu, na bruku i w wodzie, „Kronika Wielkopolski” 1993 nr 4, s. 150153.
Trzeci zajazd „teatrofiołków” na Poznań, „Życie Warszawy” 1993 nr 163, s. 13.
Nikt nie wyżyje z kasy, „Goniec Teatralny” 1992 nr 6, s. 12.
Piwnica duchowa, „Goniec Teatralny” 1992 nr 2, s. 8.
Mądzik u Ósemek, „Goniec Teatralny” 1992 nr 12, s. 2.
Raczak marzy o „Hamlecie”, „Goniec Teatralny” 1992 nr 11, s. 8.
Teatr Verbum, „Goniec Teatralny” 1991 nr 6, s. 2.
Galeria na Kramarskiej, „Goniec Teatralny” 1991 nr 26, s. 2.
Symbolika chrześcijańska w teatrze, „Słowo Powszechne” 1991 nr 200, s. 4.
Aktorzymalarze, „Goniec Teatralny” 1991 nr 15, s. 2.
Chrzciny bez pokropku, „Goniec Teatralny” 1991 nr 21, s. 1, 2.
Buba z Nowego, „Goniec Teatralny” 1991 nr 34, s. 1,5-5.
Zamiast, „Życie i Myśl 1990 nr ½, s. 103105.
Poezjo! Jakie twoje imię?, „Życie i Myśl” 1990 nr 3/4, s. 3438.
Inspiracje plastyczne w poezji kapłańskiej, „Życie i Myśl” 1990 nr 3/4, s. 3844.
Konteksty społeczne i polityczne w poezji kapłańskiej, „Życie i Myśl” 1990 nr 5/6, s. 3844.
Święci Pańscy w poezji kapłańskiej, „Życie i Myśl” 1990 nr 9/10, s. 5261.
Księża poeci (Próba słownika biobibliograficznego) appendix, „Życie i Myśl” 1990 nr 11/12, s. 5557.
Zawód ksiądz, „Kierunki” 1990 nr 2 s. 1, 11.
Zawód poeta, „Kierunki” 1990 nr 5, s. 12.
Benefis „niewdzięczników”, „Goniec Teatralny” 1990 nr, 27 s. 2.
Niezależni, „Słowo Powszechne” 1990 nr 54, s. 6.
„Żeby razem z nim zmartwychwstać” czyli Wielkanoc w poezji kapłańskiej, „Słowo Powszechne” 1990 nr 74, s. 6.
Nie ma tutaj dla nas miejsca?, „Goniec Teatralny” 1990 nr 17, s. 12.
Wstępuję w jesień, „Życie i Myśl” 1989 nr 6, s. 5455.
Literatura religijna dla dzieci, „Życie i Myśl” 1989 nr 9, s. 8486.
Księża poeci (Próba słownika biobibliograficznego), „Życie i Myśl” 1989 nr 11/12, s. 8598.
O teatrze w mieście Gnieźnie, „Kierunki” 1989 nr 32, s. 14.
Pegaz nad Notecią, „Kierunki” 1989 nr 36, s. 10.
…Aby zapisać znakami, „Kierunki” 1989 nr 42, s. 1112.
Boże Narodzenie w poezji kapłańskiej, „Kierunki” 1989 nr 52/53, s. 11, 13.
Wesela polskie, „Kultura, Oświata, Nauka” 1989 nr 9/10, s. 2446.
„Puls” bije rytmem współczesnym, „Słowo Powszechne” 1989 nr 88, s. 6.Powrót do romantyzmu, „Scena” 1988 nr 5, s. 79 (omówienie kilku powojennych inscenizacji Dziadów).
Samotnik z Poznania, „Kierunki” 1988 nr 50, s. 11.
Recenzje:
Nie tylko z powodu lalek, rec. Książki Anny Kochnowicz-Kann, Z powodu lalek, https://kulturaupodstaw.pl/nie-tylko-z-powodu-lalek/, Poznań, 17 stycznia 2025.
Niepoprawny politycznie, rec. z musicalu Avenue Q w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, Ruch Muzyczny 2025 nr 5, s.17, https://ruchmuzyczny.pl/article/5058.
Orfeusze są samotni, rec. z opery Glucka Orfeusz i Eurydyka w Operze Nowa w Bydgoszczy, „Ruch Muzyczny” 2024 nr 25/26, s. 27.
Gombrowicz powinien być zadowolony, rec. z premiery Ślubu Zygmunta Krauzego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/gombrowicz-powinien-byc-zadowolony/, data publikacji 29 listopada 2024.
O śmierci można śpiewać pięknie, rec. płyty Urlicht. Songs of Death and Resurrection Samuela Hasselhorna i Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/o-smierci-mozna-spiewac-pieknie/, data publikacji 4 września 2024.
Wystarczy odkurzyć, rec. z premiery baletu Napoli 1841 w Operze Wrocławskiej, „Ruch Muzyczny” 2024, nr. 14, https://ruchmuzyczny.pl/article/4464-wystarczy-odkurzyc, data publikacji…
Cztery razy sukces, recenzja z premiery 4: Pastor/ León/Lightfoot/Bondara, „Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/cztery-razy-sukces/, data publikacji 10 lipca 2024.
Wyprawy Pana Broučka, czyli czeski film, rec. z opery Leoša Janáčka w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Kultura u Podstawa, 25 marca 20024 Jahttps://kulturaupodstaw.pl/wyprawy-pana-broucka-czyli-czeski-film/.
Spectrum pod Pegazem, rec. z wieczoru młodych choreografów w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Kultura u Podstaw, 1 marca 2024, https://kulturaupodstaw.pl/spectrum-pod-pegazem/.
Na pożegnanie i powitanie, rec. z Gali baletowej w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Kultura u podstaw, 14 lutego 2024, https://kulturaupodstaw.pl/na-pozegnanie-i-powitanie/.
Z archiwum na płyty, rec. z płyt: Grzegorz Fitelberg I symfonię e-moll op. 16 i „Clori”, Kultura u Podstaw, 8 stycznia 2024, https://kulturaupodstaw.pl/z-archiwum-na-plyty/.
Dramat psychologiczny, rec. z opery Giuseppe Verdiego Otello, w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Kultura u Podstaw, 29 listopada 2023, https://kulturaupodstaw.pl/dramat-psychologiczny/,
Skandynawski chłód, rec. z baletu Królowa Śniegu Roberta Bondary i Przemysława Zycha, „Ruch Muzyczny” 2023 nr 23, s. 25, https://ruchmuzyczny.pl/article/3748-skandynawski-chlod, 13 listopada 2023.
Powrót muzyki do gmachu Pod Pegazem, Kultura u Podstaw, 6 listopada 2023, https://kulturaupodstaw.pl/powrot-muzyki-do-gmachu-pod-pegazem/.
Drugie życie dziennika, Kultura u Podstaw, 18 października 2023, https://kulturaupodstaw.pl/drugie-zycie-dziennika/.
Na Zielonym Wzgórzu ciągle poszukują, rec. z Festiwalu Wagnerowskiego w Bayreuth, https://kulturaupodstaw.pl/na-zielonym-wzgorzu-ciagle-poszukuja/, 28 sierpnia 2023.
Umiarkowani ryzykanci, rec. z Wieczoru młodych choreografów Teatru Wielkiego w poznaniu, https://kulturaupodstaw.pl/umiarkowani-ryzykanci/, 23 maja 2023.
Minimalizm, bolero i jazz, rec, z Wieczoru baletowego: „Flight”, „Bolero” i „Elsa Canasta” w Operze Wrocławskiej, „Ruch Muzyczny” 2023 nr 7-8, s. 26, https://ruchmuzyczny.pl/article/3093-minimalizm-bolero-i-jazz.
Siła wspólnego muzykowania, rec. z Koncertu Orkiestry Kameralnej Amadeus pod kier. Anny Duczmal-Mróz z udziałem Marcina Zdunika i Alexandra Gadjieva, Kultura u Podstaw https://kulturaupodstaw.pl/sila-wspolnego-muzykowania/.
Rozmowa, rec. z Koncertu walentynkowego Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, pod kier. Anny Duczmal-Mróz z udziałem Martína García García, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/rozmowa/.
„Don Kichot” – do trzech razy sztuka, rec. z baletu Don Kichot, Teatr Wielki w Poznaniu, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/don-kichot-do-trzech-razy-sztuka/.
Muzyczny bukiet na urodziny, rec. z koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal oraz solistów: Kacpra Smolińskiego i Bartka Milera; https://kulturaupodstaw.pl/muzyczny-bukiet-na-urodziny/.
Po obu stronach Odry, rec. z 496. Koncertu Poznańskiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza oraz solistów: Jacka Kortusa i Bartosza Koziaka, https://kulturaupodstaw.pl/po-obu-stronach-odry/.
Tragiczna historia daje nadzieję, rec. z musicalu Irena, „Ruch Muzyczny” 2022 nr 18, s. 18 lub https://ruchmuzyczny.pl/article/2465-tragiczna-historia-daje-nadzieje-.
Wieniawski kolejny raz jest kobietą, rec. XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/wieniawski-kolejny-raz-jest-kobieta/.
Nic dwa razy…, recenzja z baletów: Stabat Mater Pergolesiego i Szymanowskiego, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/nic-dwa-razy/.
Zagrali w Ukraińskiej Orkiestrze Wolności, Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/zagrali-w-ukrainskiej-orkiestrze-wolnosci/ edycja Festiwalu „Malta”, Kronika Wielkopolski 2021 nr 3, s. 143-146.
Mistrz fortepianu i… kierownicy, rec. z koncertu Hilharmonii Poznańskie i Brucea (Xiaoyu) Liu, https://kulturaupodstaw.pl/mistrz-fortepianu-i-kierownicy.
Ich trzech i ona jedna, rec. z koncertu Orkiestry Kameralnej Amadeus z udziałem jurorów 16. Międzynarodwego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, https://kulturaupodstaw.pl/ich-trzech-i-ona-jedna/.
Piękno ukryte, piękno odkryte, rec. z koncertu inauguracyjnego sezon 2021/2022 Filharmonii Poznańskiej, https://kulturaupodstaw.pl/piekno-ukryte-piekno-odkryte/.
Przekombinowany „Kombinat”, rec. z musicalu Kombinat, Teatr Muzyczny w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2021 nr 15/16, s. 26.
Każdy zostawił swój ślad, rec. ze spektaklu Ślady, Teatr Wielki w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2021 nr 14, s. 27.
Sacrum i profanum w nieznanych operach Holsta i Hindemitha, rec. z koncertu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Poznańskiego Chóru Kameralnego i solistów w ramach Festiwalu Beethonovskiego, „Kultura u Podstaw, https://kulturaupodstaw.pl/sacrum-i-profanum-w-nieznanych-operach-holsta-i-hindemitha-filharmonia-poznanska-i-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/.
Tryptyk baletowy BER w Teatrze Wielkim w Poznaniu, rec. z wieczoru baletowego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, taniec.Polska.pl, https://www.taniecpolska.pl/krytyka/818.
Brylantowa Agnieszka, rec. z koncertu Orkiestry Kameralnej Amadeus pod dyrekcja Agnieszki Duczmal, „Kultura u Podstaw”, https://kulturaupodstaw.pl/brylantowa-agnieszka/.
Łukasz Borowicz i… dwie damy, rec. z koncertu Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcja Łuksza Borowicza, „Kultura u Podstaw”, https://kulturaupodstaw.pl/lukasz-borowicz-i-dwie-damy/.
Blask i dyskretny cień remake’ów, rec. ze spektaklu Wizje Miłości/Mity, Opera na Zamku w Szczecinie, taniec.Polska.pl, https://www.taniecpolska.pl/krytyka/803.
Teatr dla zidiociałych podrzutków, rec. ze spektaklu Kurka wodna albo urojenie, Polski Teatr Tańca, „Ruch Muzyczny” 2021 nr 2, s. 23
Don Juan XXI wieku, rec. z baletu Roberta Bondary Don Juan, Teatr Wielki w Poznaniu, Taniec.Polska.pl, http://www.taniecpolska.pl/krytyka/694.
Wybiórcza historia tańca, rec. z Trucizny Marty Ziółek, Polski Teatr Tańca w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2020 nr 5, s. 21.
Książki najgorsze, rec. z książek o tańcu: Ewa Stachniak, Bogini tańca, przeł. Nina Dzierżawska, Znak LiteraNova, Kraków 2017; Weronika Wierzchowska, Tancerka, Prószyński Media, Warszawa 2017; Zofia Rudnicka, Gerard Wilk. Tancerz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2019; Taniec na gruzach. Nina Nowak w rozmowie z Wiktorem Krajewskim, Proszyński i S-ka, Warszawa 2020, https://www.taniecpolska.pl/krytyka/705.
Jubileusz w maseczkach, rec. z Czarodziejskiego fletu, Teatr Wielki w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2020 nr 19, s. 24.
Jak ożywić pomnik, rec. z Virtuoso, Teatr Muzyczny w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2020 nr 20, s. 21.
Kto tak pięknie gra?, rec. z Manru I. J. Paderewskiego, Teatr Wielki w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2019 nr 1, s. 82.
Tańcząc Solidarność, rec. z Solidariot/Solodar-Noc, Polski Teatr Tańca w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2019 nr 1, s. 83.
Obiecana ziemia obiecana, rec. z spektaklu Obiecana ziemia obiecana, Polski Teatr Tańca, „Ruch Muzyczny” 2019 nr 5, s. 83.
Fredro do tańca – o wieczorze baletowym „Fredriana”, taniec polska.pl,, http://www.taniecpolska.pl/krytyka/620.
Strawiński w Jaskini, rec. z baletów Gra w karty i Święto wiosny, Dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8240-strawinski-w-jaskini.html.
Wieczór polski na zamku w Szczecinie, rec. z baletów: Pieśń o ziemi i Na kwaterunku, taniec.polska.pl, http://www.taniecpolska.pl/krytyka/628.
Opera demokratyczna, rec. z opery Stanisława Moniuszki Paria, Dwutygodnik.com, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8339-opera-demokratyczna.html.
Dziecięca opera o odchodzeniu, rec. z opery Jarka Kordaczuka Gwiezdnik, „Ruch Muzyczny” 2019 nr 7, s. 85.
Pippin to nie bryk z historii, rec. z musicalu Pippin, „Ruch Muzyczny” 2019 nr 10, s. 73.
Nieznośna długość ruchu, rec. ze spektaklu Polskiego Teatru Tańca Fabula rasa, Ruch Muzyczny 2019 nr 12, s. 67.
W świecie średniowiecznych dźwięków, rec. wystawy w Gnieźnie, „Kronika Wielkopolski 2019 nr 2, s. 130-132.
Trzy lata bezsenności, rec. z Festiwalu Bezsenność, „Kronika Wielkopolski” 2019 nr 3, s 144-146.
„Dziadek do orzechów” w Operze Wrocławskiej – balet pierwszego kontakt, taniec polska.pj, http://www.taniecpolska.pl/krytyka/683
Słabość zwycięzcy, rec. z opery Richarda Wagnera Śpiewacy norymberscy, Teatr Wielki w Poznaniu, http://www.dwutygodnik.com/artykul/7694-slabosc-zwyciezcy.html.
Drapak dla kota, rec. ze spektaklu Priv w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie, http://www.dwutygodnik.com/artykul/7761-drapak-dla-kota.html.
Dyrygent – aktor, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 1 s. 60.
Wychodząc z niemal każdego koncertu kameralnego, zastanawiałem się nad jednym: dlaczego współcześni twórcy boją się większych form, dłuższych wypowiedzi, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 4 s. 54-55.
Inny Donizetti albo msza operowa, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 4 s. 60.
Wygrał Wotan, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 5 s. 60-61.
Trzeba poczuć luz, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 5 s. 78.
Fantastyczni, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 6, s. 57-58.
Kłopot z antykiem, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 6, s. 74.
Jak ta para pięknie gra, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 7, s. 56.
Muzyka – wątpliwy lek na bezsenność, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 7, s. 50.
Jak się tańczy na Malcie, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 8/9, s. 120.
Uwertura do nowego sezonu, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 10, s. 85.
Na narodowe nuty, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 11, s. 61-62.
Podróż do Grodna, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 12, s. 54.
Jej portret, „Ruch Muzyczny” 2018 nr 12, s. 77.
Walkiria bez Minkowskiego, rec. z koncertu Filharmonii Poznańskiej, „Ruch Muzyczny” 2017 nr 1, s. 44.
Urokliwy, ale czy skandalista?, rec. z koncertu Filharmonii Poznańskiej, „Ruch Muzyczny” 2017 nr 2, s. 50.
Ze żniwami trzeba było poczekać do lata, rec. z premiery Polskiego Teatru Tańca pt. Żniwa, „Ruch Muzyczny” 2017 nr 2, s. 62.
Nagłe zastępstwo, rec. z Walkirii Wagnera w Filharmonii Poznańskiej, „Ruch Muzyczny” 2017 nr 1, s. 44.
Kompozytor, dyrygent, pianista, rec. z koncertu Olli Mustonena w Filharmonii Poznańskiej, „Ruch Muzyczny” 2017 nr 4, s. 50.
Warto było czekać, rec. z koncertu Christiana Zachariasa w Filharmonii Poznańskiej, „Ruch Muzyczny” 2017 nr 7/8, s. 58.
Mickiewicz jako alibi, rec. z Dziadów w Polskim Teatrze Tańca, „Ruch Muzyczny” 2017, nr 7/8, s. 79.
Odświętnie, rec. z koncertu inauguracyjnego senon 2017/18, „Ruch Muzyczny” 2017, nr 11, s. 62.
Powrót Tchumburidze, rec. z koncerti Vericko Tchumburidze w Filharmonii Poznańskiej, „Ruch Muzyczny” 2017, nr 11, s. 79.
Borejko nade wszystko, rec. z koncertu Clary Jumi-Kang i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod kier. Andrzeja Boreyko, „Ruch Muzyczny” 2017, nr 12, s. 53-54.
Sen, mara, jawa, rec. z premiery Polskiego Teatru Tańca Wesele. Poprawiny, „Ruch Muzyczny” 2017, nr 12, s. 63.
Carmen z serialu, rec. z opery Carmen, Teatr Wielki w Poznaniu, „Ruch Muzyczny 2014 nr 6, s. 69.
Każdy potrzebuje otwartego pola, rec. ze spektaklu Open Field Nadara Rosana i Need Mee Andrzeja Adamczyka, Polski Teatr Tańca 2014, „Ruch Muzyczny” 2014 nr 10, s. 81.
Thriller z morałem, rec. z musicalu Jeckyll and Hyde, Teatr Muzyczny w Poznaniu, „Ruch Muzyczny 2014 nr 11, s. 77.
Blechacz z Beethovenem, rec. z koncertu Rafała Blechacza w Filharmonii Poznańskiej, „Ruch Muzyczny” 2014 nr 12, s. 62.
Barańczak Satanowskiego, rec. ze spektaklu Mr Barańczak w Teatrze Nowym w Poznaniu, „Ruch Muzyczny” 2013 nr 11, 74.
Lem według Meyera, rec. z opery K. Meyera Cyberiada, Teatr Wielki w Poznaniu, 2013,
http://www.dwutygodnik.com/artykul/4545-lem-wedlug-meyera-w-poznaniu.html.
Strawiński: Kontrrewolucja, rec. z opery Król Edyp i baletu Święto wiosny I. Strawińskiego, Teatr Wielki w Poznaniu, 2013,
http://www.dwutygodnik.com/artykul/4463-strawinski-kontrrewolucja.html.
„Historia żołnierza” Strawińskiego w Poznaniu, rec. spektaklu Historia żołnierza I. Strawińskiego w Teatrze Polskim w Poznaniu, 2012,
http://www.dwutygodnik.com/artykul/3707-historia-zolnierza-strawinskiego-w-poznaniu.html.
Operowy „Hamlet” Thomasa w Poznaniu, rec. z opery Ambroise Thomasa Hamlet, Teatr Wielki w Poznaniu, 2012,
http://www.dwutygodnik.com/artykul/3634-operowy-hamlet-thomasa-w-poznaniu.html.
Hamlet, rec. z Hamleta W. Szekspira w Teatrze Polskim w Poznaniu, 2012,
http://www.dwutygodnik.com/artykul/3378-hamlet-rez-p-szkotak.html.
Old music New dance, rec. z Festiwalu Old Music New Dance. Poznań 2011,
http://www.dwutygodnik.com/artykul/2917-old-music-new-dance.html.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Maski w Poznaniu, „Kronika Wielkopolska” 2005 nr 2, s. 131-138.
Opracowanie i redakcja:
Zeszyt w kratkę. Obiady Katarzyny Próchnickiej-Pajowej i Conrada Drzewieckiego, wstęp i opracowanie, „Kronika Miasta Poznania” 2017 nr 2, s. 255-264.
Zatrudnienie na wydziale
I
Prowadzone przedmioty, wydział
historia kultury (wykład)
seminarium krytyki
publicystyka muzyczna
Kontakt
sdrajewski@amuz.edu.pl, stefan.drajewski@gmail.com
fot. Elżbieta Orhon-Lerczak