MAGDALENA ANDRYS

Tytuł: dr

Jednostka organizacyjna: Instytut Edukacji Artystycznej

Stanowisko pracy: ADIUNKT

Opis grupy zawodowej: Nauczyciel badawczo-dydaktyczny

MAGDALENA ANDRYS

Tytuł i stopień naukowy, Uczelnia, rok uzyskania

doktor (2021), pedagogika, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
magister sztuki (2015), licencjat (2013), edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu
licencjat (2011), ekonomia, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Stanowisko

adiunkt

Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek

sztuki muzyczne

Specjalność

edukacja muzyczna

Zatrudnienie na Wydziale

I

Prowadzone przedmioty

Muzyczne projekty edukacyjne
Muzyczne projekty artystyczne
Metodyka edukacji muzycznej
Metodyka edukacji muzycznej – instrumenty szkolne
Metodyka prowadzenia szkolnych zespołów muzycznych
Pedagogika
Projekty twórcze w edukacji muzycznej (fakultet)

Kontakt

mandrys@amuz.edu.pl

 

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA/NAUKOWA

Magdalena Andrys – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, temat rozprawy po kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Dylaka: „Aktywność muzyczna a umiejętności geometryczne uczniów szkoły podstawowej”. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygowania prof. dra hab. Przemysława Pałki.

Obecnie zatrudniona na stanowisku adiunkta macierzystej uczelni, w której w latach 2019-2024 pełniła funkcję Zastępcy Dyrektora Instytutu Edukacji Artystycznej, a latach 2022-2023 pełniła obowiązki Kierownika Katedry Edukacji Muzycznej.

Działalność upowszechniającą kulturę muzyczną realizuje poprzez projekty artystyczne dla dzieci i młodzieży. Koordynuje i wraz ze studentami oraz pedagogami współtworzy projekty (warsztaty i spektakle muzyczne) realizowane w AM w Poznaniu, m.in.:

  • „Megabity w sieci” (2016),
  • „Sto lat! – Hity dekady” (2018),
  • „Music FREEstyle – uwolnij muzykę” (2018),
  • „Powróćmy jak za dawnych lat” (2019),
  • „Krótko i szczęśliwie” (2019),
  • „Vivat Akademia” (2019),
  • „Powrót do przyszłości – Historią w tył i w przód” (2020),
  • „Witajcie w naszej NOWEJ bajce” (2022),
  • „Wielkopolskie powstanie w pieśniach wyśpiewane. W 105. rocznicę powstania wielkopolskiego” (2024).

Artystyczno-dydaktyczną pracę nauczyciela muzyki w latach 2014-2023 realizowała w Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Kobylnicy, gdzie oprócz prowadzenia zajęć realizowała autorskie innowacje pedagogiczne z cyklu „Muzyczna Kawaleriada z Uśmiechem”:

  • „Regiony kulturowe Polski” (2014/2015),
  • „Orkiestra gra!” (2015/2016),
  • „Muzyczny Teatr Dziecięcy” (2016/2017),
  • „Wyśpiewaj WOLNOŚĆ” (2018),
  • „Muzyka na dużym ekranie” (2020),
  • „Piosenki polskiej estrady” (2021).

Efektem pracy na rzecz upowszechniania kultury muzycznej w środowisku lokalnym są także spektakle muzyczne wykonywane przez Teatr Dziecięcy oraz Chór Szkolny, m.in.:

  • „Prezenty pod choinką” (2016),
  • „Kim są dorośli?” (2017),
  • „Zakochani są wśród nas” (2018),
  • „Bajka prawdę Ci powie…” (2018),
  • „To Ojczyzna Twa…” (2018).

Obecnie jest nauczycielem muzyki i dyrygentem chóru i zespołu muzycznego w II Liceum Ogólnokształcącym im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu.

Ponadto prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży, m.in.:

  • w ramach Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki (2014-2024) i Nocy Naukowców (2018)

oraz szkolenia dla nauczycieli: m.in.:

  • w ramach współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli (2018, 2019, 2024);
  • w ramach współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie Wielkopolskim („Multimedialny przybornik nauczyciela muzyki – czyli o sztuce łączenia nowoczesnych technologii z edukacją muzyczną” – 2024)
  • w projekcie „Cyfrowa Wielkopolska 2030 – Wielkopolska Akademia Talentów” („Szkolny teatr muzyczny” – 2024);
  • warsztat dydaktyczny „Escape room na lekcji muzyki” podczas Konferencji „Dodajmy uczniom skrzydeł” organizowanej przez MKiDN (2024).

NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA ARTYSTYCZNE I NAUKOWE

Uczestniczy w międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach naukowych podczas których prezentuje referaty, m.in.:

  • „Pedagogiczna koncepcja Carla Orffa w pracy nauczyciela muzyki” (UAM Poznań, 2015),
  • „Pieśń ludowa w procesie kształtowania postawy wobec regionalizmu” (UWM Olsztyn, 2016),
  • „Edukacja muzyczna – popularna i klasyczna” (UAM Poznań, 2016),
  • „Mediatyzacja edukacji muzycznej – możliwość czy konieczność?” (UP Kraków, 2018),
  • „Instrumentarium Orffa w arteterapii – kryteria doboru i możliwości stosowania” (AM Poznań, 2018),
  • „Tomorrow – (too) more wow!” (AM Poznań, 2020),
  • „Tworzenie studenckich projektów edukacyjno-artystycznych jako forma kształcenia przyszłych nauczycieli-muzyków – architektów lokalnej przestrzeni kulturotwórczej” (UMSC Lublin, 2024),
  • „Związki muzyki z matematyką i matematyki z muzyką (UAM Poznań, 2024),
  • „Śpiew w ogólnokształcącej szkole podstawowej: dobór repertuaru a możliwości wokalne uczniów w powszechnej edukacji wczesnoszkolnej” (UO Opole, 2024),
  • „Cooperation of the local community to shape the cultural space for children and youth – educational and artistic project “Co słychać? Grajmy razem!” (UAM Poznań, 2024)
  • „Interkulturowy projekt muzyczny: Analiza i wnioski z działań w Nagahama City Tane Elementary School (Japonia)” (AM Poznań, 2024).

W ramach programu ERASMUS+ uczestniczyła w European Platform for Artistic Research in Music (EPARM) 2024 (Uniwersytet w Lublanie), podczas forum wystąpienie: „An innovative form of educating future music teachers – individual assessment”.

W roku 2023 podczas dwutygodniowej rezydencji artystycznej „2023. TANE Performing Artist in Residence” zrealizowała projekt Musical Project w lokalnej szkole podstawowej Nagahama City Tane Elementary School (Japonia).

Naukowe i badawcze rezultaty pracy publikuje w czasopismach (https://orcid.org/0000-0002-5631-0417), m.in.:

W ramach programu Kultura Dostępna (NCK) koordynowała dwie edycje projektu „Co słychać? Grajmy razem! Cykl warsztatów, zajęć muzycznych i koncertów dla dzieci i młodzieży” (2020, 2021). Pierwszy projekt – związany z piosenkami z bajek i muzyką z filmów i seriali – całościowo realizowany z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Kierownik projektu badawczego „Nowoczesne metody edukacji muzycznej” – projekt realizowany w ramach działalności Katedry Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (2022, 2023).

Obserwator Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (2023, 2024).

Konsultant Centrum Edukacji Artystycznej – przedmioty ogólnokształcące we wszystkich typach szkół i placówek artystycznych.

 

ODZNACZENIA, NAGRODY, WYRÓŻNIENIA

Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2018)
Stypendium Rektora UAM w Poznaniu dla najlepszych doktorantów (2015, 2017, 2018)
Nagroda Rektora III stopnia (2021, 2023)

 

Academic title and degree, institution, graduation year

PhD (pedagogy), Adam Mickiewicz University, 2021
MA (artistic education in the art of music), Ignacy Jan Paderewski Academy of Music, 2015
BA (artistic education in the art of music), Ignacy Jan Paderewski Academy of Music; 2013
BA (economy), Wroclaw University of Environmental and Life Sciences, 2011

Position

assistant professor

Artistic/research discipline

Musical arts

Speciality

Music education

Employment at the Faculty

I

Courses taught

Music educational projects
Music art projects
Methods of music education
Methods of music education – school instruments
Methods of leading school musical bands
Pedagogics
Creative projects in music education

Contact

mandrys@amuz.edu.pl