MAGDALENA ANDRYS
Tytuł: dr
Jednostka organizacyjna: Instytut Edukacji Artystycznej
Stanowisko pracy: ADIUNKT
Opis grupy zawodowej: Nauczyciel badawczo-dydaktyczny
Tytuł i stopień naukowy, Uczelnia, rok uzyskania
doktor (2021), pedagogika, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
magister sztuki (2015), licencjat (2013), edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu
licencjat (2011), ekonomia, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Stanowisko
adiunkt
Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek
sztuki muzyczne
Specjalność
edukacja muzyczna
Zatrudnienie na Wydziale
I
Prowadzone przedmioty
Muzyczne projekty edukacyjne
Muzyczne projekty artystyczne
Metodyka edukacji muzycznej
Metodyka edukacji muzycznej – instrumenty szkolne
Metodyka prowadzenia szkolnych zespołów muzycznych
Pedagogika
Projekty twórcze w edukacji muzycznej (fakultet)
Kontakt
DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA/NAUKOWA
Magdalena Andrys – doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, temat rozprawy po kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Dylaka: „Aktywność muzyczna a umiejętności geometryczne uczniów szkoły podstawowej”. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygowania prof. dra hab. Przemysława Pałki.
Obecnie zatrudniona na stanowisku adiunkta macierzystej uczelni, w której w latach 2019-2024 pełniła funkcję Zastępcy Dyrektora Instytutu Edukacji Artystycznej, a latach 2022-2023 pełniła obowiązki Kierownika Katedry Edukacji Muzycznej.
Działalność upowszechniającą kulturę muzyczną realizuje poprzez projekty artystyczne dla dzieci i młodzieży. Koordynuje i wraz ze studentami oraz pedagogami współtworzy projekty (warsztaty i spektakle muzyczne) realizowane w AM w Poznaniu, m.in.:
- „Megabity w sieci” (2016),
- „Sto lat! – Hity dekady” (2018),
- „Music FREEstyle – uwolnij muzykę” (2018),
- „Powróćmy jak za dawnych lat” (2019),
- „Krótko i szczęśliwie” (2019),
- „Vivat Akademia” (2019),
- „Powrót do przyszłości – Historią w tył i w przód” (2020),
- „Witajcie w naszej NOWEJ bajce” (2022),
- „Wielkopolskie powstanie w pieśniach wyśpiewane. W 105. rocznicę powstania wielkopolskiego” (2024).
Artystyczno-dydaktyczną pracę nauczyciela muzyki w latach 2014-2023 realizowała w Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Kobylnicy, gdzie oprócz prowadzenia zajęć realizowała autorskie innowacje pedagogiczne z cyklu „Muzyczna Kawaleriada z Uśmiechem”:
- „Regiony kulturowe Polski” (2014/2015),
- „Orkiestra gra!” (2015/2016),
- „Muzyczny Teatr Dziecięcy” (2016/2017),
- „Wyśpiewaj WOLNOŚĆ” (2018),
- „Muzyka na dużym ekranie” (2020),
- „Piosenki polskiej estrady” (2021).
Efektem pracy na rzecz upowszechniania kultury muzycznej w środowisku lokalnym są także spektakle muzyczne wykonywane przez Teatr Dziecięcy oraz Chór Szkolny, m.in.:
- „Prezenty pod choinką” (2016),
- „Kim są dorośli?” (2017),
- „Zakochani są wśród nas” (2018),
- „Bajka prawdę Ci powie…” (2018),
- „To Ojczyzna Twa…” (2018).
Obecnie jest nauczycielem muzyki i dyrygentem chóru i zespołu muzycznego w II Liceum Ogólnokształcącym im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej w Poznaniu.
Ponadto prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży, m.in.:
- w ramach Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki (2014-2024) i Nocy Naukowców (2018)
oraz szkolenia dla nauczycieli: m.in.:
- w ramach współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli (2018, 2019, 2024);
- w ramach współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie Wielkopolskim („Multimedialny przybornik nauczyciela muzyki – czyli o sztuce łączenia nowoczesnych technologii z edukacją muzyczną” – 2024)
- w projekcie „Cyfrowa Wielkopolska 2030 – Wielkopolska Akademia Talentów” („Szkolny teatr muzyczny” – 2024);
- warsztat dydaktyczny „Escape room na lekcji muzyki” podczas Konferencji „Dodajmy uczniom skrzydeł” organizowanej przez MKiDN (2024).
NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA ARTYSTYCZNE I NAUKOWE
Uczestniczy w międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach naukowych podczas których prezentuje referaty, m.in.:
- „Pedagogiczna koncepcja Carla Orffa w pracy nauczyciela muzyki” (UAM Poznań, 2015),
- „Pieśń ludowa w procesie kształtowania postawy wobec regionalizmu” (UWM Olsztyn, 2016),
- „Edukacja muzyczna – popularna i klasyczna” (UAM Poznań, 2016),
- „Mediatyzacja edukacji muzycznej – możliwość czy konieczność?” (UP Kraków, 2018),
- „Instrumentarium Orffa w arteterapii – kryteria doboru i możliwości stosowania” (AM Poznań, 2018),
- „Tomorrow – (too) more wow!” (AM Poznań, 2020),
- „Tworzenie studenckich projektów edukacyjno-artystycznych jako forma kształcenia przyszłych nauczycieli-muzyków – architektów lokalnej przestrzeni kulturotwórczej” (UMSC Lublin, 2024),
- „Związki muzyki z matematyką i matematyki z muzyką (UAM Poznań, 2024),
- „Śpiew w ogólnokształcącej szkole podstawowej: dobór repertuaru a możliwości wokalne uczniów w powszechnej edukacji wczesnoszkolnej” (UO Opole, 2024),
- „Cooperation of the local community to shape the cultural space for children and youth – educational and artistic project “Co słychać? Grajmy razem!” (UAM Poznań, 2024)
- „Interkulturowy projekt muzyczny: Analiza i wnioski z działań w Nagahama City Tane Elementary School (Japonia)” (AM Poznań, 2024).
W ramach programu ERASMUS+ uczestniczyła w European Platform for Artistic Research in Music (EPARM) 2024 (Uniwersytet w Lublanie), podczas forum wystąpienie: „An innovative form of educating future music teachers – individual assessment”.
W roku 2023 podczas dwutygodniowej rezydencji artystycznej „2023. TANE Performing Artist in Residence” zrealizowała projekt Musical Project w lokalnej szkole podstawowej Nagahama City Tane Elementary School (Japonia).
Naukowe i badawcze rezultaty pracy publikuje w czasopismach (https://orcid.org/0000-0002-5631-0417), m.in.:
- „Technologie cyfrowe na lekcji muzyki” (Z problemów edukacji muzycznej IV, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Poznań, 2018),
- „Folklor w edukacji muzycznej – metoda projektów” (Studia Edukacyjne, UAM, 2018) – https://pressto.amu.edu.pl/index.php/se/article/view/25887,
- „Mediatyzacja edukacji muzycznej w kontekście strategii kształcenia wyprzedzającego” (Com.press, UJ, 2020) – https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/cf512c01-5af3-4516-b0f1-75550ff268bd,
- „Multimedia i technologia cyfrowa w edukacji muzycznej podczas zdalnych zajęć w czasie pandemii COVID-19” (Com.press, UJ, 2022) – https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/aeb2e281-12c8-4007-b725-a13219f7c4ba,
- „Działalność nauczyciela muzyki w świetle uczestnictwa i kształtowania lokalnej przestrzeni kulturotwórczej” (Kulturowe konteksty edukacji artystycznej, AMP, 2022).
W ramach programu Kultura Dostępna (NCK) koordynowała dwie edycje projektu „Co słychać? Grajmy razem! Cykl warsztatów, zajęć muzycznych i koncertów dla dzieci i młodzieży” (2020, 2021). Pierwszy projekt – związany z piosenkami z bajek i muzyką z filmów i seriali – całościowo realizowany z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Kierownik projektu badawczego „Nowoczesne metody edukacji muzycznej” – projekt realizowany w ramach działalności Katedry Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (2022, 2023).
Obserwator Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (2023, 2024).
Konsultant Centrum Edukacji Artystycznej – przedmioty ogólnokształcące we wszystkich typach szkół i placówek artystycznych.
ODZNACZENIA, NAGRODY, WYRÓŻNIENIA
Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2018)
Stypendium Rektora UAM w Poznaniu dla najlepszych doktorantów (2015, 2017, 2018)
Nagroda Rektora III stopnia (2021, 2023)
Academic title and degree, institution, graduation year
PhD (pedagogy), Adam Mickiewicz University, 2021
MA (artistic education in the art of music), Ignacy Jan Paderewski Academy of Music, 2015
BA (artistic education in the art of music), Ignacy Jan Paderewski Academy of Music; 2013
BA (economy), Wroclaw University of Environmental and Life Sciences, 2011
Position
assistant professor
Artistic/research discipline
Musical arts
Speciality
Music education
Employment at the Faculty
I
Courses taught
Music educational projects
Music art projects
Methods of music education
Methods of music education – school instruments
Methods of leading school musical bands
Pedagogics
Creative projects in music education
Contact