Raymond Erickson (Nowy Jork) – recital klawesynowy “Przede wszystkim Bach”
RAYMOND ERICKSON – klawesyn
(Nowy Jork, USA)
Recital klawesynowy
Przede wszystkim Bach:
Muzyka Jana Sebastiana Bacha (1685-1750) i improwizacje na jego tematy
Program:
Preludium (improwizacja)
Toccata in D Major BWV 912
[Presto] – Allegro
Adagio – [Andante: Fuga]
Con discrezione – [Allegro: Fuga]
Capriccio sopra la lontananza del fratello diletissimo (Capriccio na odjazd ukochanego brata) BWV 992
Arioso: Adagio
Andante
Adagiosissimo
Andante con moto
Aria di Postiglione. Allegro poco.
Fuga all’imitatione di Posta.
English Suite No. 5 in E minor BWV 810
Prelude – Allemande – Courante – Sarabande – Passepied I i II – Gigue
PRZERWA
Fantazja i Fuga Chromatyczna BWV 903
Improwizacja klawesynowa
Partita in Three Movements / Partita w trzech częściach
Allemande – Sarabande – Passacaglia
Koncert Włoski BWV 971
[Allegro moderato] – Andante – Presto
Raymond Erickson jest wybitnym amerykańskim klawesynistą i wykładowcą problematyki historycznych praktyk wykonawczych oraz uznanym w świecie muzykologiem – specjalistą od muzyki Jana Sebastiana Bacha. Grę fortepianową studiował u Margarethy Lohmann i Nadii Reisenberg, grę klawesynową natomiast u Ralpha Kirkpatricka i Alberta Fullera. Tytuł doktora muzykologii zdobył na Yale University. Był dyrektorem-założycielem nowojorskiego Queens College’s Aaron Copland School of Music oraz studiów doktoranckich w zakresie muzykologii w City University of New York. Wykładał historię muzyki na Rutgers University oraz w słynnej nowojorskiej The Juilliard School. W latach 1993-2000 pełnił funkcję dziekana Wydziału Sztuki w nowojorskim Queens College.
Jako solista-klawesynista Erickson uczestniczył w pierwszym nowojorskim wykonaniu V Koncertu Brandenburskiego Bacha, po którym “The New York Times” jego występ określił jako “brilliantly played“. Uczestniczył też w pierwszym amerykańskim nagraniu całego cyklu Koncertów Brandenburskich na instrumentach historycznych w słynnym waszyngtońskim Smithsonian. Przez ponad ćwierć wieku występował regularnie z czołowymi amerykańskimi i europejskimi zespołami muzyki dawnej w ramach festiwali Aston Magna Festival w Great Barrington, MA. W ciągu ponad 30 lat swojej działalności przemierzył z recitalami 30 stanów USA, występował w Niemczech, Austrii, Japonii i we Włoszech. W roku 2014 dał pierwszy solowy recital klawesynowy w Pekinie i Wuhan, a w styczniu 2017 wystąpił ponownie z recitalem w Pekinie w Forbidden City Concert Hall.
Erickson jest znany w swoim środowisku jako wybitny improwizator, zarówno na klawesynie, jak i fortepianie. Jego improwizowane preludia na tematy z muzyki Roberta Schumanna zostały przyjęte przez krytykę niemiecką jako “genialnie naśladujące styl Clary Schumann”.
W roku 2011 Erickson rozpoczął cykl warsztatów artystycznych pt. Rethinking Bach: A Performers’ Workshop w Aaron Copland School of Music. Od roku 2014 prowadzi regularne kursy mistrzowskie w Tokai University (Shonan).
Jest wreszcie autorek bądź redaktorem 4 książek, w tym tomu zatytułowanego The Worlds of Johann Sebastian Bach (Światy Jana Sebastiana Bacha; Amadeus Press, 2009). Ogromne zainteresowanie środowiska wykonawców muzyki dawnej w Ameryce wzbudziła ostatnio jego historycznie i źródłowo udokumentowana interpretacja Bachowskiej Ciaccony na skrzypce solo, zaprezentowana najpierw w The Juilliard School, potem w innych konserwatoriach amerykańskich, a dostępna obecnie również w wersji video on-line [https://www.youtube.com/watch?v=wHoczjzfdIQ]. Erickson jest też laureatem William B. Scheide Research Award of the American Bach Society oraz honorowym członkiem najstarszego w Ameryce bractwa studenckiego Phi Beta Kappa.