Wydarzenia
PRÓBA wg dramatu „Próby” Bogusława Schaeffera
ADAPTACJA I REŻYSERIA – Zuzanna Głowacka
MUZYKA – Tomasz Citak
SCENOGRAFIA – Paulina Prokop
KOSTIUMY – Agnieszka Majkutewicz
ŚWIATŁO I OPRAWA GRAFICZNA – Paweł Krupski
CHARAKTERYZACJA – Katarzyna Bogaczyk
OPIEKA MERYTORYCZNA – Zbigniew Grochal, Paweł Hadyński
WYSTĘPUJĄ
REŻYSER: Hubert Walawski
AKTORZY:
Anna Alexandrowicz,
Rafał Górczyński,
Anna Kajdasz,
Grzegorz Kujawa,
Antonina Kiepuszewska,
Joanna Sykulska,
Aleksandra Szerocka,
Wojciech Świeca,
Marina Terlecka,
Grzegorz Zajączkowski
ZESPÓŁ INSTRUMENTALNY
Marcin Bajon – kontrabas
Anna Barszczewska – fagot
Tomasz Citak – altówka, skrzypce
Agata Gładysiak – fortepian
Natalia Guźlak – flet
Alicja Kocaj – waltornia
Paweł Kroczek – klarnet
Fabian Kubiszyn – puzon
Dorota Warcaba – skrzypce
Piotr Wawrzyniak – waltornia
tekst arii – Jan Sztaudynger (opr. Zuzanna Głowacka)
Akademickie Koło Teatralne „AKT”, działa od 2012 roku przy Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jego założycielką jest studentka wydziału wokalno-aktorskiego – Zuzanna Głowacka. Dotychczasowe projekty grupy, powstałe we współpracy ze studentami UAP, to: „PRÓBA” wg dramatu „Próby” B. Schaeffera (maj 2013), „POSTKARNAWAŁ” (październik 2013) oraz „PIEŚŃ O NOCY” sen w 24 obrazach (marzec 2014).
„PRÓBA” to pełna absurdalnego humoru metateatralna opowieść o procesie tworzenia, jaki przechodzi każdy z nas, dążąc do realizacji swoich marzeń. To spektakl o zmaganiu się z rzeczywistością nieustannie wystawiającą nas na kolejne próby, o potrzebie zaistnienia wśród akademickiej społeczności, o studenckiej integracji, o codziennie podejmowanym trudzie, o wspólnym poszukiwaniu doskonałości, które zresztą wcale nie kończy się w dniu premiery.
„Bo co to znaczy próbować? Z drżeniem serca podchodzimy do pracy, która ma się udać. Kiedy próbuję, czy woda w wannie jest wystarczająco ciepła, mam pewność, że ta próba nie przyniesie mi żadnej szkody, zwłaszcza, że czekam, by wystygła. Aha, mówię sobie, jeszcze za ciepła, puszczam zimną wodę i nawet nie myślę o tym, że dokonuję próby. Podobnie jest z wieloma innymi rzeczami. To nawet przyjemne. (…) Ale w teatrze!! Od próby zależy wszystko! Pianista nie próbuje, pianista analizuje nuty, jeśli widzi, że nie zagra tego nigdy, bierze się do czegoś łatwiejszego. A co jest łatwiejsze w teatrze? Wszystko jest trudne.”
B. Schaeffer „Próby”
BOGUSŁAW SCHAEFFER (ur. 1929, Lwów) stworzył około 550 dzieł muzycznych w 23 różnych gatunkach, 44 sztuki teatralne (tłumaczone na 17 języków), grane z dużym powodzeniem w kraju i za granicą, a także około 400 prac graficznych. Wśród jego publikacji odnajdujemy 15 książek (w tym 3 zarysy historii muzyki i unikatowy podręcznik do nauki kompozycji), przeszło 800 artykułów, studiów, felietonów i esejów z zakresu muzyki współczesnej, filozofii kultury, psychologii twórczości oraz pedagogiki kompozycji.
Jest najchętniej wystawianym polskim autorem spośród żyjących dramatopisarzy. Najważniejsze i najbardziej znane dramaty sceniczne to: Webern, Scenariusze dla aktorów (Dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego, Kwartet dla czterech aktorów, Scenariusz dla trzech aktorów), Kaczo, Tutam, Rondo.
Istotą fenomenu Schaeffera jest zarówno wielopłaszczyznowość interdyscyplinarnych, niekonwencjonalnych działań artystycznych, jak i niewyczerpana inwencja twórcza. Jego niezwykłe dokonania, szczególnie w dziedzinie muzyki i twórczości teatralnej, stawiają go na czele najoryginalniejszych twórców w dziejach kultury.