Wydarzenia

SKALPEL Big Band: Otwarta próba przed OFF Festivalem

SKALPEL Big Band
Otwarta próba przed OFF Festivalem

 

Wszystkich, którzy zainteresowani są, żeby przedpremierowo usłyszeć, jak brzmi Skalpel przełożony na przestrzeń Big Bandu, zapraszamy na próbę otwartą.

Udział biorą: Skalpel, Big Band oraz Patryk Piłasiewicz, pomysłodawca projektu.

 

SKALPEL BIG BAND

Skalpel to już klasyka europejskiego nu jazzu. Na pierwszych dwóch albumach Skalpel i Konfusion (wydanych przez Ninja Tune) Skalpel przełożył na język współczesnej elektroniki brzmienie i klimat polskiego jazzu z lat 60. i 70., tworząc muzykę o wyrafinowanej strukturze i dużym ładunku emocjonalnym.

W 2014, kiedy Skalpel po dziesięciu latach powrócił z nową płytą Transit, była ona przejściem od muzyki opartej na samplach w stronę programowania i grania na instrumentach wirtualnych. Teraz ta podróż ma swój dalszy ciąg dzięki niespodziewanemu, przypadkowemu spotkaniu (meeting by chance) z Patrykiem Piłasiewiczem. Patryk ma pomysł jak „uwolnić” muzykę Skalpela zarówno od sampli, jak i od komputerowej elektroniki. Jako doświadczony aranżer rozpisze to, co Skalpel stworzył niegdyś w komputerze, na kilkunastoosobowy big band. Zespół tym samym wykona więc swoiste podwójne salto i dopisze kolejny rozdział swojej historii jak i historii polskiego jazzu. W roku 2004, w entuzjastycznej recenzji albumu Skalpel, brytyjski Future Music napisał the best piece of jazz since Miles Davis „Go Ahead”. Teraz muzyka Skalpela jest w rękach aranżera, który z sukcesem opracowywał swoje wersje płyt Davisa Sketches Of Spain i Birth of the Cool.

Patryk Piłasiewicz – kontrabasista, dyrygent, kompozytor, adiunkt w Katedrze Jazzu Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Działa na styku obszarów muzyki klasycznej, jazzu, elektroniki i eksperymentu interdyscyplinarnego. Pomysłodawca projektu Skalpel Big Band. Podstawą pomysłu jest idea skonfrontowania akustycznego obrazu brzmieniowego kompozycji Skalpela z ich elektronicznym (elektroakustycznym) pierwowzorem. Połączenie obu płaszczyzn podczas wspólnego koncertu przeniesie słuchaczy w nową czasoprzestrzeń. Przeszłość nabierze zupełnie innego znaczenia i stanie się źródłem elektronicznych eksperymentów oraz ich kolejnych, jazzowo-akustycznych przekształceń.

Big Band tworzą muzycy związani z Poznaniem – wykładowcy, absolwenci i studenci Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Ich sposób działania związany jest z jazzowym genotypem miasta Krzysztofa Komedy i Jerzego Miliana – twórczych eksperymentatorów, architektów brzmień i niestrudzonych poszukiwaczy. Big Band podąża ścieżką eksperymentu, sięgając po inspiracje do różnych gatunków, stylów i dziedzin sztuki. Każdy z muzyków jest autorem własnych projektów, często odbiegających od mainstreamu. Elektronika, sztuki wizualne, architektura, taniec, kryptologia to naturalne środowiska twórcze muzyków poznańskiego zespołu.

Patryk ma też ciekawą historię związaną ze Skalpelem:
„Jesienią 2012 wyruszyłem w podróż do Wenecji. Celem wyprawy był plener fotograficzny – dni i noce spędzane na poznawaniu zakamarków i rewirów prawdziwej Wenecji, dalekiej od turystycznego zgiełku i natłoku wycieczkowiczów. Moi współtowarzysze zaprosili mnie do swego grona, mimo, że byłem jedynym fotografem – amatorem. Krążyłem więc po weneckich uliczkach szukając inspiracji, dobrych kadrów i wrażeń jak najdalszych od codzienności. Wśród malowniczych sklepów, antykwariatów i galerii znalazłem niecodzienny warsztat jubilerski. Nie pamiętam, jak tam trafiłem. Przypominam sobie jedynie wystawę z mnóstwem pięknych przedmiotów – miniaturowych rzeźb stworzonych z zardzewiałej stali, blachy, miedzi, fragmentów mechanizmów, cyferblatów i zegarowych werków. Zza uchylonych drzwi dobiegała muzyka równie niesamowita, jak wytwory tajemniczego architekta rdzy i czasu. Wszedłem do środka. Za kontuarem siedział młody człowiek w okularach i fartuchu i piłował fragment metalowego arkusza. Oprócz niego nie było nikogo w środku, więc zacząłem rozglądać się i przysłuchiwać uważniej dobiegającym z głośników dźwiękom. Idealnie współgrały z klimatem miejsca – przesiąkniętym przeszłością pokoju w starej, weneckiej kamienicy, pełnym mechanizmów przypominających wehikuł czasu do samodzielnej konstrukcji. Jubiler zapytał mnie w końcu o imię. Skąd jestem, kiedy przyjechałem. Pozwolił fotografować. W odróżnieniu od właścicieli sklepów z Murano, zazdrośnie strzegących swoich szklanych rzeźb i bezceremonialnie wypraszających fotografów, był uprzejmy i przyjazny. Zapytałem o muzykę, która cały czas wybrzmiewała w mojej głowie, zapisywała całe zwoje pamięci każdym szczegółem, misternym jak mechanizmy czasu. To Skalpel. Zespół z Polski. Najlepszy zespół, jaki znam, a znam wiele, uwielbiam muzykę – pokazał mi na ekranie komputera playlistę, która wydawała się nie mieć końca. Wstyd, że nie znasz, jesteś z Polski. Jak można nie znać Skalpela? Po powrocie kupiłem płytę, której dźwięki znam na pamięć. Zakamarki ambientowych wybrzmień, teksty, sola instrumentów przypominają mi tamten dzień, w którym odkryłem muzykę na nowo. Poczułem, że to początek dalszej podróży, z bagażem pełnym dźwięków, które niosą mnie cały czas jak wiatr nad Laguną”.

Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Poznania #poznanwspiera

Uwaga!
Na próbę otwartą wydawane będą bezpłatne wejściówki do odbioru od dnia 14.05., od godz. 17.00, w Centrum Informacji Miejskiej (CIM) przy ul. Ratajczaka 44, w liczbie maksymalnie 2 wejściówki na osobę.