Wydarzenia

Ela i Georg plakat

14 października w godzinach od 10.00 do 14.00 odbędą się wykłady i warsztaty dla altowiolistów i klawesynistów.

Wykładowcy:

Elżbieta Sajka – viola (Aula Akademii)

Kurt Georg Hooß – klawesyn (Sala klawesynowa)

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych!
ELŻBIETA SAJKA i KURT GEORG HOOß – biogramy

Viola zajmuje poczytne miejsce w rodzinie instrumentów smyczkowych od ponad 400 lat, nie zawsze jednak znajduje się w centrum zainteresowania. Różnorodna w swej formie, zróżnicowana pod względem rozmiaru, brzmieniem bliska ludzkiemu głosowi, wśród swoich powinowatych – od violi d’ amore do violi pomposa – to właśnie altówka.

W naszym programie „Viva la viola!“ pragniemy zaprezentować mało znane lub rzadko wykonywane utwory okresu baroku, skomponowane na ten właśnie instrument lub z myślą o nim, pokazać jego walory brzmieniowe. Zdecydowałam się wprowadzić również sonatę Carla Philippa Emanuela Bacha, którego 300 rocznicę urodzin obchodzimy właśnie w tym roku, choć w oryginale skomponowana została na violę da gamba. Praktyka wykonawcza w tamtym okresie pozwalała wykonywać utwory na różnych instrumentach, wielokrotnie sami kompozytorzy zamieszczali notatki typu „ viola da gamba overo viola” lub „viola da gamba overo violetta” jak w przypadku szczecińskiego kompozytora Christiana Michaela Wolffa.
Sonaty gambowe takich kompozytorów jak Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel czy Georg Philipp Telemann znajdują się w repertuarze wielu altowiolistów jak również pod względem techniki wykonawczej stanowią ważne źródło w programie nauczania.

Nasze koncerty odbywają się w ramach tournée promującego  nową płytę „Viva la viola! – muzyka na violę da braccio i klawesyn”

Elżbieta Sajka pochodzi z Krakowa. Jest altowiolistką. Ukończyła z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną na Wydziale Pedagogicznym, w klasie prof. Bugusławy Hubisz-Sielskiej.
Tematem jej pracy magisterskiej był rozwój sonaty barokowej na altówkę w okresie baroku. Swojemu zamiłowaniu muzyką dawną pozostała wierna do dzisiaj. W roku 2004 założyła w Wiedniu zespół muzyki dawnej PANDOLFIS CONSORT, który występuje regularnie w Austrii i na zagranicznych festiwalach www.pandolfisconsort.at
Po zakończeniu studiów w Krakowie przeprowadziła się do Wiednia, gdzie studiowała grę na violi d’ amore na Universität für Musik und darstellende Kunst. Brała udział w wielu kursach interpretacji muzyki dawnej, prowadzonych m.in. przez Wernera Ehrhardta /Concerto Köln, „Orchester des 18. Jhd”, Jose Vazqueza Und Lucy van Dael. Jest członkiem renomowanych zespołów muzyki dawnej jak „Musica aeterna” /Bratislava, „Camerata Argentea”, „The Czech Ensemble Baroque”, „Goldberg Ensemble”, „Clemencic Consort”, „Haydn Akademie”, Orchester 1756 i Ensemble 1756 /Salzburg. Współpracowała z „Haydn Sinfonietta Wien” i „Concilium musicum Wien”.
Z wymienionymi zespołami występuje z solistami jak Ronald Brautigam, Alexiei Lubimov i Enrico Onofri. Mieszka w Wiedniu gdzie prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną.
Kurt Georg Hooß urodził się w roku 1964 w Marburg (Hessen). Studiował na wydziale Muzyki Kościelnej w Lubece oraz fizykę na uniwersytetach w Würzburgu, Sztokholmie i Göttingen. Studia zakończył doktoratem na Wydziale Meteorologii i Geologii w Instytucie Maxa Planca na Universytecie w Hamburgu. Mieszka w Wiedniu, jest koncertującym organistą i klawesynistą. Brał udział w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez członków „Freiburger Barockorchester”. Pracuje jako stroiciel fortepianów i historycznych instrumentów klawiszowych, jest specjalistą w zakresie historycznych temperacji. Współpracuje z Pandolfis Consort oraz Orchester 1756 /Salzburg.

Opieka merytoryczna:
Katedra Instrumentów Smyczkowych, Harfy i Gitary