Wydarzenia

Koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu Akademickich Orkiestr Symfonicznych


Koncert w ramach Międzynarodowego Festiwalu
Akademickich Orkiestr Symfonicznych w Katowicach

plakat_V_MFAOS_2016Wykonawcy:
Celina Kotz – skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Tomasz Bugaj – dyrygent

W programie:
D. Szostakowicz – I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77
B. Kaszuba – ...znad Zatoki San Francisco wg prozy Czesława Miłosza na orkiestrę smyczkową i perkusję
M. Karłowicz – Poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12

PLAN WYJAZDU

Barbara Kaszuba – …znad Zatoki San Francisco wg prozy Czesława Miłosza na orkiestrę smyczkową i perkusję

…znad Zatoki San Francisco widać bezkres oceanu, groźne góry, dziką fauną i florę Kalifornii. Tempo życia tego kontynentu, skala wielu zjawisk, wielorakość kultur nieustanie zadziwiała Czesława Miłosza. Jednocześnie autora prozy Widoki nad Zatoką San Francisco dotykała tęsknota do tego co rodzime, bliskie. Utwór …znad Zatoki San Francisco na orkiestrę smyczkową i perkusję powstał z mego zauroczenia niezwykła prozą Czesława Miłosza, a również z inspiracji bezpośrednich – wspomnień z mego pobytu twórczego w Woodside w Kalifornii. W poszczególnych częściach kompozycji starałam się odnieść do tych aspektów kultury amerykańskiej, które wywarły na mnie największe wrażenie: cz. I – Natura, cz. II – Czas, cz. III – Nostalgia, cz. IV – Zabawa. Kompozycja została napisana na zamówienie orkiestry Warsaw Camerata, która pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego dokonała prawykonania podczas koncertu Muzyczne Pejzaże Miłosza w Studio S2 (transmisja w 2PR) w 2011 roku. Utwór został również zaprezentowany przez Orkiestrę Kameralną PR Amadeus pod dyr. Anny Duczmal-Mróz w ramach rezydencji w sezonie artystycznym 2012/2013.

Barbara Kaszuba
Urodzona 1983 w Poznaniu. Ukończyła ZSM w Poznaniu: Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. im. H. Wieniawskiego „Poznańską Szkołę Talentów” – skrzypce w kl. mgr M. Bocka (2002) i Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. F. Chopina – fortepian w kl. mgr B. Jarantowskiej (2003). Absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji prof. G. Pstrokońskiej-Nawratil (2007) – dyplom z wyróżnieniem oraz Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec prof. M. Baranowskiego (2011). W roku 2005 odbyła studia w ramach programu LLP Erasmus w Carl Maria von Weber Staatliche Hochschule fűr Musik und Theater w Dreźnie w kl. kompozycji prof. W. Kraetschmara; w 2007 – pobyt twórczy w Woodside w Kalifornii. Od 2007 asystentka w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu, tytuł doktora  uzyskała w 2013 w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Od 2014 roku jest adiunktem w Katedrze Kompozycji w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Próby kompozytorskie podejmowała od najmłodszych lat szkolnych, konsultując je z prof. prof. Andrzejem Koszewskim, Markiem Stachowskim, Romualdem Twardowskim. Muzyka jej gościła na wielu festiwalach i koncertach w Polsce (m. in. Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Musica Polonica Nova) i za granicą (Korczak Festival – Niemcy, Rosja, Anglia, Szkocja, Art Connection Holandia, Litwa, Dania, Ukraina, Białoruś, Szwecja, Norwegia, Reykjavik Arts Festival Islandia, Włochy), w radio i TV.

Otrzymała szereg nagród na konkursach kompozytorskich, m. in.:
– CANTABILE 95 w Krakowie,
– konkursie im. A. Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach (1997, 2002),
– PATRI PATRIAE 98 w Katowicach,
– CRESCENDO 99 w Tarnowie – Grand Prix,
– IBLA 99 Nowy Jork – Ragusa,
– w Sanoku (2003) i Warszawie (ZKP, 2004, 2006),
– w Krakowie /PWM/ 2004 , we Wrocławiu 2005 – I nagroda
– w Sanoku – Grand Prix (2009),
– konkursie Instytutu Muzyki i Tańca Kompozytor – Rezydent – rezydencja w orkiestrze Kameralnej PR Amadeus pod dyr. A. Duczmal w sezonie 2012/2013, oraz wykonawczych:
– finalistka Konkursu Muzyki XX wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach (skrzypce; 1999 i 2001), a w kategorii zespołów kameralnych – duet skrzypce i akordeon:
– Sanok (2000) – I nagroda,
– Mława (2001) – I nagroda, Mława 2002 – I nagroda,
– Castelfidardo, Włochy (2001) – II nagroda,
– Klingenthal, Niemcy (2002) – II nagroda,
– Poprad, Słowacja (2003) – I nagroda i nagroda specjalna European Union of Music Competition for Youth,
– Wrocław 2006 – II nagroda;
– Sarre-Union 2006, Francja – Prix du Conseil Général (zespół Familiare)
– V World Championship of folklore World Folk 2015, Nessebar, Bułgaria – Grand Prix (członek zespołu Poligrodzianie).
Stypendystka Business and Professional Women’s Club Poznań, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (1998, 2000, 2002, 2006) oraz programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska – autorska płyta My Music (wyd. Acte Prealable 2005), Djerasi – UNESCO USA 2007. Zdobyła nagrodę dziennikarzy Medal Młodej Sztuki (2010); Marszałka woj. Wielkopolskiego (2012 – kurs w Darmstadt), Instytutu Adama Mickiewicza (2013), Medal Młody Pozytywista Towarzystwa im. H. Cegielskiego (2013).
Jej utwory drukowane są przez wydawnictwa: ASTRA w Łodzi, FONOLA w Warszawie, PWM w Krakowie, CHIOLA MUSIC PRESS we Włoszech i wykonywane przez solistów, zespoły kameralne i orkiestry m. in.: Trio Jagiellońskie, Lutosławski Quartet, Wieniawski Kwartet, Orkiestrę Kameralną PR Amadeus pod dyr. A. Duczmal w Poznaniu, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy pod. dyr. M. J. Błaszczyka i Marzeny Diakun, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej pod dyr. Cz. Grabowskiego, Tatrzańską Orkiestrę Klimatyczną pod dyr. A. Kreiner, Orkiestrę Muzyki Nowej pod dyr. S. Bywalca, Warsaw Camerata pod dyr. P. Kosa-Nowickiego.

celina_kotz_zdjęcieCelina Kotz jest absolwentką Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. M. Karłowicza. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat pod kierunkiem mgr Anny Bartusch w Szczecinku. Od 2004 jej pedagogiem była mgr Karina Gidaszewska, natomiast od października 2013 kontynuuje edukację u profesora Bartosza Bryły i asystenta Michała Bryły na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, na którą to uczelnię została przyjęta na pierwszej lokacie.
Koncertowała wielokrotnie z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych i kameralnych m.in. Orkiestry Filharmonii miasta Hof, Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestry Filharmonii Sudeckiej czy Szkolnej Orkiestry Symfonicznej i Kameralnej.
Wielokrotnie nagrywała dla radia i telewizji, między innymi w Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Jej talent podziwiany był już w Tiranie na zaproszenie Ambasady RP, w Wiedniu podczas koncertu dla Polonii austriackiej oraz w Gesellschaft fur Musiktheater, w Belwederze – na zaproszenie Pierwszej Damy RP śp. Marii Kaczyńskiej, podczas festiwalu Młodej Sztuki w Bełchatowie, na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, a także w ramach programu Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, którego była wieloletnią stypendystką; w Zamku Królewskim i Łazienkach Królewskich w Warszawie. Wielokrotnie grywała także w Muzycznej Wadze Miejskiej i Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Koncertowała także podczas różnych festiwali muzycznych. Swój warsztat doskonaliła podczas wielu Mistrzowskich  Kursów prowadzonych przez największe sławy wiolinistyki takie jak Jadwiga Kaliszewska, Maxim Vengerov, Pavel Vernikov czy Zakhar Bron.
Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu stypendialnego „Młoda Polska”, Prezydenta Miasta Poznań, stowarzyszenia Business and Professional Women’s Club, a także fundacji Pro Bono Musicae.
Bierze udział w licznych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych i kameralnych, zdobywając czołowe lokaty, m.in.:
– 2015 – IX Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Zdzisława Jahnkego – I miejsce (jako zwycięzca Konkursu Celina otrzymała możliwość uczestniczenia bez eliminacji w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, który odbędzie się  w dniach 8-23 października 2016),
– 2014 – V Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Marteau – tytuł laureata, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu H. Marteau oraz stypendium za wybitną osobowość muzyczną,
– 2012 – Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. W. Ernsta i K. Szymanowskiego we Wrocławiu – I miejsce,
– 2012 – Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy „Młody Paganini” w Legnicy – I miejsce,
– 2012 – Ogólnopolskie Przesłuchania CEA w Warszawie – I miejsce,
– 2011 – XIV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu – udział
w II etapie,
– 2010 – III Młodzieżowy Konkurs na skrzypce solo im. T. Wrońskiego Tomaszów Mazowiecki – I miejsce,
– 2009 –  XXXV Konkurs Bachowski im. Stanisława Hajzera Zielona Góra – I miejsce,
– 2009 – VIII Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Z. Jahnkego – IV miejsce,
– 2009 – III Międzynarodowe Spotkania Młodych Skrzypków im. Prof. M. Ławrynowicza  – I miejsce,
– 2009 – VI Międzynarodowy Konkurs im. G.P. Telemanna – I miejsce,
– 2008 – II Młodzieżowy Konkurs na Skrzypce Solo im. T. Wrońskiego  – I miejsce,
– 2007 – VII Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy pamięci A. Januszajtis – I miejsce,
– 2006 – Międzynarodowy Konkurs Zespołów Kameralnych „Wiosna Młodych Kameralistów” – II miejsce,
– 2006 – IV Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy „Młody Paganini” – I miejsce.

tomasz_bugaj_zdjęcieprof. Tomasz Bugaj

Tomasz Bugaj jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Do roku 2005 piastował funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich.
Urodził się 11 grudnia 1950 r. Studiował dyrygenturę (1969-1974) u profesora Stanisława Wisłockiego w warszawskiej Akademii Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1969-1972). Bezpośrednio po ukończeniu studiów podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie awansował po kolei ze stanowiska asystenta dyrygenta (m. in. Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Jurgena Jurgensa) na dyrygenta i wreszcie na dyrektora tejże opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbył liczne tournée po Europie i Stanach Zjednoczonych, dyrygując opery Haydna, Pergolesiego, Cimarosy, Paisiella, Telemanna, Haendla, Rossiniego i Donizettiego, specjalizując się wszak – przede wszystkim – w Mozarcie.
Przełomem w karierze Tomasza Bugaja była pierwsza nagroda na Międzynarodowym Konkursie w Bristolu, Wielka Brytania, w 1978 r. (międzynarodowa nagroda w dziedzinie dyrygentury ufundowana przez Imperial Tobacco). Dzięki temu sukcesowi Tomasz Bugaj przez kilka następnych sezonów występował z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawiązał kontakty z wieloma wiodącymi zespołami brytyjskimi, m. in. z orkiestrami: London Philharmonic, Royal Scottish National, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony, BBC Welsh, Scottish Chamber i Ulster.
W Polsce Tomasz Bugaj był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980-1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1987-1990) oraz regularnym gościem wiodących orkiestr polskich: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej. Równie aktywny był na polu operowym, gdzie współpracował z takimi teatrami operowymi, jak: Teatr Wielki w Warszawie, Opera Łódzka, Poznańska i Gdańska, teatry operowe w Aachen, Leeds (Opera North), Bilbao i Pamplonie. W Niemczech Tomasz Bugaj dyrygował orkiestrami w następujących miastach: Aachen, Berlin, Bochum, Duisburg, Essen, Hagen, Flennsburg, Herford (Nordwestdeutche Philharmonic), Gelsenkirchen, Mannheim, Monachium (Münchener Rundfunk Orchester), Stuttgart, Saarbrücken, Weimar i Wiesbaden.
Tomasz Bugaj kilkakrotnie dyrygował orkiestrą Mozarteum w Salzburgu oraz orkiestrami w Bergen (Norwegia), Turku (Finlandia), RTL Luxemburg, Orquesta Nacional de Espana (Madryt), Orquesta Simfonica de Gran Canaria, Orquesta Simfonica de Bilbao, National Chamber Orchestra w Waszyngtonie, Orchestra of the RTE w Dublinie, Orchesta Sinfonica de Chile, Orchestra Sinfonica Siciliana w Palermo, Filharmonią Słowacką, Orkiestrą Bratysławską, Rosyjską Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Moskwie i wieloma, wieloma innymi. Wśród wielu sal koncertowych, w których występował Tomasz Bugaj wymienić można m. in.: Filharmonię Berlińską i Berliński Schauspielhaus, Grieghallen w Bergen, Alte Oper we Frankfurcie, Herkulessaal w Monachium, Liederhalle w Stuttgarcie, Royal Festival Hall i Barbican Hall w Londynie, Teatro la Fenice w Wenecji, Grosses Fewstspielhaus w Salzburgu i Wielką Salę Konserwatorium Moskiewskiego.
Tomasz Bugaj brał udział w wielu festiwalach międzynarodowych, takich jak: Festival de Asturias, Bath International Festival of Music and Arts, Berliner Festwochen, Festspillene i Bergen, Carinthian Summer, Cheltenham International Festival of Music, Istambul International Festival, Wratislavia Cantans, Italian Festivals w Lucca, Mediolanie, Ravello i Taorminie. Tomasz Bugaj zapraszany był do udziału w wielu konkursach wokalnych: w Pamplonie, Bilbao i Warszawie, gdzie dyrygował podczas końcowych przesłuchań i koncertów laureatów oraz uczestniczył w pracach jury.
Tomas Bugaj nagrywał dla takich wytwórni, jak: Orpheo, Polskie Nagrania, Yedang (Korea Południowa), Musiques Suisses. Nagrywał też dla Polskiego Radia, TVP, Westdeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk i BBC.

osam_2015Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Orkiestra istnieje od początku działalności Uczelni. W tym czasie dyrygowała nią czołówka polskich oraz zagranicznych dyrygentów, między innymi – Z. Jahnke, S. Stuligrosz, R. Czajkowski, J. Maksymiuk, G. Nowak, L. Koehler.
W latach 1995-2013 kierownictwo artystyczne zespołu sprawował prof. Marcin Sompoliński. W chwili obecnej Orkiestra pracuje pod dyrekcją prof. Warcisława Kunca. Zespół posiada w swoim repertuarze utwory od baroku do współczesności, koncertuje głównie w Poznaniu.
W sezonie artystycznym 1998-1999 interesującym wydarzeniem był koncert zatytułowany Na koniec stulecia, podczas którego wykonane zostały utwory skomponowane w latach 1599, 1699, 1799 oraz 1899.
Orkiestra angażuje się w rozmaite projekty artystyczne, m.in. brała udział w koncertach z cyklu Studenci – Studentom, które wzbudzały zainteresowanie środowiska akademickiego i muzycznego Poznania.  W marcu 2010 roku koncert z tego cyklu był szczególny, ponieważ po raz pierwszy w historii Uczelni za pulpitem dyrygenckim stanęli dyplomanci – dyrygenci kończący edukację w ramach studiów magisterskich II stopnia.  W ramach każdego roku akademickiego Orkiestra prezentuje się kilkukrotnie, pracując z pedagogami – dyrygentami związanymi z poznańską Akademią Muzyczną, jak i spoza Uczelni.
Zespół miał okazję występować na wielu festiwalach (Poznańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Nostalgia, Międzynarodowy Festiwal Teatralny MALTA, Festiwal Made in Chicago), a ponadto posiada w swoim dorobku nagrania radiowe i telewizyjne.
Rok 2015 to rok 95-tych urodzin poznańskiej Almae Matris – w ramach jubileuszu Orkiestra wystąpiła trzykrotnie, prezentując zróżnicowany repertuar: 16.01.2015 otwierając jubileusz Galą operową pod batutą prof. Warcisława Kunca, 1.04.2015 występując w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w ramach koncertu Via Mariana. Renard Czajkowski in memoriam pod dyrekcją prof. Marcina Sompolińskiego, a także zwieńczając jubileusz koncertem symfonicznym pod dyrekcją prof. Jerzego Koska w dniu 16.10.2015.
W roku akademickim 2015/2016, w ramach współpracy międzyuczelnianej, Orkiestra wystąpi gościnnie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Opieka merytoryczna:
Katedra Dyrygentury Symfonicznej i Operowej
Katedra Instrumentów Dętych
Katedra Fortepianu, Klawesynu i Organów
Katedra Perkusji
Katedra Instrumentów Smyczkowych, Harfy i Gitary