Wydarzenia

“Gdańszczanie w Poznaniu”

Gdańszczanie w Poznaniu
Koncert symfoniczny

 

Wykonawcy:
Olga Chwaszczewska, Maciej Kułakowski, Jan Lewandowski – wiolonczele
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
George Tchitchinadze (Gruzja) – dyrygent
Szymon Morus – przygotowanie orkiestry
Justyna Ślubowska – słowo o muzyce

W programie:
Wolfgang Amadeusz Mozart – Uwertura do opery Così fan tutte, KV 588
Krzysztof Penderecki – Concerto grosso na 3 wiolonczele i orkiestrę
Johannes Brahms – I Symfonia c-moll op. 68

fot. Martyna Chmura

OLGA CHWASZCZEWSKA urodzona w Białymstoku w 1996 roku. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Andrzeja Orkisza. Obecnie kontynuuje naukę w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku u dra hab. Marcina Zdunika.

Laureatka wielu konkursów. Zdobywczyni m.in. Złotej Nagrody na 9. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym i Festiwalu dla Solistów i Zespołów Kameralnych Svirél 2017 na Słowenii, I Nagrody na XIV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie/Łomiankach (2014), III Nagrody na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Szkół Muzycznych I i II st. CEA w Katowicach (2014), II Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na Ogólnopolskim Forum Młodych Instrumentalistów w Rybniku (2014).

Na licznych kursach mistrzowskich kształciła się u profesorów takich jak: Kazimierz Michalik, Andrzej Bauer, Stanisław Firlej, Dominik Połoński, Bartosz Koziak, Jacob Shaw, Julius Berger i Aleksander Neustroev. Jako podopieczna fundacji Scandinavian Cello School brała udział w warsztatach wiolonczelowych w Hiszpanii, Danii oraz w Polsce. W 2014 wyjechała na warsztaty muzyczne Morningside Music Bridge w Kanadzie. Od roku 2014 stypendystka Programu Pomocy Wybitnie Zdolnym Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Koncertowała na Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie oraz Filharmonii Rzeszowskiej. W 2017 wzięła udział w Międzynarodowym Festiwalu Kameralistyki Ensemble w Książu.

 

MACIEJ KUŁAKOWSKI urodzony w 1996 roku w Gdańsku. Grę na wiolonczeli rozpoczął w wieku sześciu lat w klasie wiolonczeli prof. Jadwigi Ewald. Obecnie jest studentem Kronberg Academy w klasie prof. Wolfganga Emanuela Schmidta oraz studentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie dra hab. Marcina Zdunika. W latach 2009-2012 kształcił się pod kierunkiem prof. Michaela Flaksmana w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim. Od 2014 roku jest także stypendystą i studentem Musik Akademie w Liechtensteinie.

Jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I Nagrody oraz Nagrody Specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Koncertował w wielu krajach Europy i świata jako kameralista i solista pod batutą takich dyrygentów jak: Frank Brailey, Eivind Gullberg Jensen, Stéphane Denève, M. Pijarowski i M. Moś. Brał udział w wielu kursach muzycznych, gdzie kształcił się pod kierunkiem m.in. takich pedagogów jak: Frans Helmerson, Mischa Maisky, Gidon Kremer, Truls Mørk, Gary Hoffman, Philippe Muller, Jens Peter Maintz czy Ivan Monighetti.

W lipcu 2010, 2011 oraz 2014 r. uczestniczył w wielkim międzynarodowym przedsięwzięciu – Morningside Music Bridge w Calgary w Kanadzie, gdzie pracował pod kierunkiem wybitnych pedagogów. W 2011 roku w ramach tego kursu wystąpił wraz z Calgary Symphony Orchestra, wykonując Koncert wiolonczelowy h-moll A. Dworzaka i zdobywając II Nagrodę na konkursie solistów. Zdobył też I Miejsce w konkursie zespołów kameralnych wraz z młodymi artystami z Chin.

1 października 2011 roku Maciej miał zaszczyt wystąpić na koncercie inaugurującym działalność Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach pod batutą Maestro K. Pendereckiego.

W 2014 na Festiwalu Wiolonczelowym w Kronberg zdobył prestiżową nagrodę Landgraf von Hessen-Preis dla najlepiej zapowiadającego się wiolonczelisty oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki XX i XXI wieku w Radziejowicach.

Maciej aktywnie zajmuje się także muzyką kameralną. Miał przyjemność pracować i występować jako kameralista z takimi muzykami jak: Alfred Brendel, Arnold Steinhardt czy Charles Neidich. W 2015 roku wraz z Triem Klarnetowym z Gdańska zdobył I Nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku, a od 2015 roku jest członkiem Tria im. Wiłkomirskich, z którym wspólnie nagrał płytę z utworami Antona Arensky’ego dla wytwórni DUX.

W roku 2010, 2012 i 2013 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz został laureatem konkursu Narodowego Centrum Kultury “Młoda Polska”.

Gra na wiolonczeli Charlesa Gaillarda z 1867 roku wypożyczonej przez fundację Deutsche Stiftung Musikleben.

 

fot. Aleksander Szpakowicz

JAN JAKUB LEWANDOWSKI ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I Stopnia im. Janiny Garści w Tczewie w klasie wiolonczeli mgr Mirosława Czochóra oraz Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II Stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie znakomitej wiolonczelistki oraz pedagog mgr Jadwigi Ewald i w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. W październiku 2014 r. rozpoczął studia wyższe w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie jednego z najlepszych polskich wiolonczelistów dra hab. Marcina Zdunika oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej.

Ma na swoim koncie wiele osiągnięć na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: III Nagroda, a także dwie nagrody pozaregulaminowe – Nagroda Orkiestry Filharmonii Zabrzańskiej za najlepszy występ w finale oraz Nagroda za największą osobowość artystyczną na X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, I Nagroda na XII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie, I Nagroda na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych II stopnia w Warszawie organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej.

Za swoje osiągnięcia artystyczne Jan Lewandowski otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dwukrotnie Nagrodę Prezydenta Miasta Tczewa, Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska Młody Gdańszczanin. W latach 2013-2014 był uczestnikiem programu Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci.

Doskonalił swoje umiejętności na warsztatach i kursach mistrzowskich u pedagogów takich jak: prof. Kazimierz Michalik, prof. Andrzej Bauer, prof. Julius Berger, prof. Roman Jabłoński, prof. Piotr Hausenplass, prof. Zdzisław Łapiński, prof. Andrzej Orkisz, dr hab. Dominik Połoński oraz dr Bartosz Koziak, z którym wystąpił na koncercie wykonując jedną z Sonat Luigi Boccheriniego na dwie wiolonczele.

Współpracował jako solista z wybitnymi dyrygentami takimi jak Zygmunt Rychert, Sławomir Chrzanowski, Sylwia Anna Janiak-Kobylińska oraz Szymon Morus. Występował na różnych scenach i salach koncertowych w Polsce – m.in. na Sali Koncertowej Zamku Królewskiego w Warszawie, na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Teatru Wielkiego w Warszawie, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Sali Białej Pałacu Wilanowskiego w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie, Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej, Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku oraz w Willi Atma w Zakopanem, a także w Austrii, Bułgarii i na Białorusi.

Gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.

 

fot. Gela Megrelidze

MAESTRO GEORGE TCHITCHINADZE

George Tchitchinadze jest jednym z najbardziej znanych artystów gruzińskich. Cieszy się uznaniem publiczności jako błyskotliwy, obdarzony charyzmą muzyk, potrafiący znakomicie porozumiewać się z innymi artystami w procesie twórczym.

Maestro Tchitchinadze prowadził orkiestrę Sinfonia Varsovia w Holandii, Warszawie, Nantes, Bilbao, Tokio, Belgradzie, Mińsku oraz w La Roque d’Antheron. Prowadził Het Orkst van het Oosten w Enshede. Ostatnio współpracował z Radio Philharmonic Orchestra Holland. Z Sinfonią Varsovią występował w 2011 roku w wielu krajach podczas Les Folles Journées. W La Roque d’Antheron 2010 prowadził m.in. V Symfonię Beethovena.

W latach 1992-2002 pracował z Orkiestrą Państwowego Radia i Telewizji w Tbilisi. Od 1992 współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną w Kutaisi. W 1994 roku został asystentem dyrygenta Państwowej Gruzińskiej Orkiestry Symfonicznej. W latach 1994-1995 współpracował z Orkiestrą Uniwersytetu w Sankt Petersburgu. W 1994 dyrygował wieloma koncertami orkiestry Symfonicznej w Batumi. W latach 1996-1997 był głównym dyrygentem Kameralnej Orkiestry Festiwalowej w Tbilisi. W 1997 był dyrygentem Austriacko-Gruzińskiego Festiwalu Muzycznego „Musical Gift”. W 1998 roku dyrygował podczas Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego w Tbilisi, a następnie poprowadził koncert Europejskiej Orkiestry Kameralnej pod patronatem hiszpańskiej królowej Zofii w Auditorio Nacional de Musica w Madrycie. George Tchitchinadze wielokrotnie odbył tournée po Hiszpanii, prowadząc Europejską Orkiestrę Kameralną oraz Elche Philharmonic Orchestra (Walencja).

Od 1998 roku współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Ormiańskiej, prowadząc wiele koncertów (m.in. V Symfonia Szostakowicza, Daphnis i Chloe, La Valse Ravela). W 2007 prowadził V Symfonię Beethovena z Orkiestrą Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie. Koncert ten zaowocował dalszą współpracą z tym zespołem, jak również występami z Litewską Narodową Orkiestrą Kameralną. Od 2004 roku współpracuje z Państwową Orkiestrą Symfoniczną Azerbejdżanu oraz Syryjską Narodową Orkiestra Symfoniczną w Damaszku. W 2003 roku prowadził Orkiestrę Studencką Państwowego Konserwatorium w Tbilisi podczas Festiwalu Muzyki Beethovena w Bonn. W 2002 roku dyrygował Saint Christopher Chamber Orchestra podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Alternatywa w Wilnie.

Po występach na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Kislovodsku w Rosji, George Tchitchinadze co roku dyryguje w tym kraju, a w 2006 otwierał festiwal w Kislovodsku, prowadząc V Symfonię Czajkowskiego. W 2000 roku dyrygował Tokyo State University Symphony Orchestra. W 2001 r. był dyrektorem muzycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki w Saga (Japonia), gdzie poprowadził słynną Orkiestrę Państwowego Muzeum Ermitaż w Sankt Petersburgu. W roku 2004 z tą samą orkiestrą odbył tournée po Japonii, dając czterdzieści pięć koncertów. George Tchitchinadze w 1998 roku rozpoczął karierę dyrygenta operowego, prowadząc koncert galowy Międzynarodowego Festiwalu Operowego zorganizowanego w Tbilisi przez znanego basa gruzińskiego Paatę Burchuladze. W 2000 roku zaproponowano mu objęcie stanowiska profesorskiego na wydziale operowym oraz dyrygowanie w Studiu Operowym Państwowego Konserwatorium w Tbilisi, gdzie prowadził „Aleko” Rachmaninowa, „Rigoletto” Verdiego, „Czarodziejski flet” Mozarta oraz „Don Pasquale” Donizettiego.

Od 2004 do 2016 roku George Tchitchinadze był dyrygentem i zastępcą dyrektora artystycznego Państwowego Teatru Opery i Baletu im. Z. Paliashivilego w Tbilisi. Prowadził tam następujące przedstawienia operowe: „Don Pasquale” Donizettiego (2005), „Bal maskowy” Verdiego (2006), „Rigoletto” Verdiego (2007), „Aida” Verdiego(2008), „Pajace Leoncavalla” (2008), „Don Giovanni” Mozarta (2009). W 2007 roku prowadził dwa koncerty galowe z orkiestrą i solistami Państwowego Teatru Opery i Baletu w Tbilisi w Ma’alot i Ra’anana w Izraelu. W 2008 roku z tym samym zespołem odbył tournée po Izraelu, prowadząc koncerty galowe w Jerozolimie, Quiriat Haim, Herzelii, Rishon i LeZion.

Od roku 2017 George Tchitchinadze jest Dyrektorem Artystycznym Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

 

ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W GDAŃSKU

Orkiestra powstała niemal równocześnie z uruchomieniem gdańskiej uczelni muzycznej, a więc 70 lat temu. Skład osobowy orkiestry w każdym roku się zmienia, rotacja ta nie przeszkadza jednak w utrzymaniu wysokiego poziomu artystycznego, o co zabiegają wybitni dyrygenci prowadzący ten zespół. Potwierdzeniem tego są bardzo wysokie oceny krytyki muzycznej i melomanów, jakie orkiestra otrzymuje po swoich koncertach. Obecnie opiekę dydaktyczną i artystyczną nad zespołem orkiestry sprawuje prof. Zygmunt Rychert.

Z uwagi na przyświecające orkiestrze cele, repertuar muzyczny, jakim dysponuje, jest bardzo wszechstronny, zarówno pod względem form muzycznych, jak i stylistyki. Od wielu lat orkiestra występuje w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku, Polskiej Filharmonii Batyckiej na Ołowiance, w gdańskich kościołach, a także na innych estradach muzycznych Trójmiasta oraz innych miast Polski. Studenci koncertują w ramach wielkich projektów muzycznych z profesjonalnymi zespołami orkiestrowymi, takimi jak: Polska Filharmonia Bałtycka, Polska Filharmonia Kameralna (Sopot). Gdańska Akademia regularnie współpracuje z innymi uczelniami muzycznymi w Europie, co owocuje koncertami jej orkiestry za granicą. Na podkreślenie zasługuje m.in. trzytygodniowe tournée po wschodnim wybrzeżu Chińskiej Republiki Ludowej (2013/2014), a także udział zespołu w festiwalu muzycznym w Sienie i Florencji (1997). Wielkim wyróżnieniem było zaproszenie orkiestry na festiwal im. Maxa Regera w Weiden (1999, 2000, 2003). Członkowie zespołu realizowali wspólne projekty ze studentami Hochschule für Musik w Lucernie oraz Junge Philharmonie Zentralschweiz. Orkiestra miała zaszczyt występować pod batutą Krzysztofa Pendereckiego, Claudio Desderiego, Paula Esswooda, Jana Latham-Koeniga, Thüringa Bräma, Christfrieda Goeckeritza i innych. W ramach współpracy z Wydziałem Wokalno-Aktorskim orkiestra przygotowuje również spektakle operowe, by w ten sposób poznać tajemnice przyszłej pracy w teatrach operowych.

W kwietniu 2013 r. wraz z akademickimi chórami oraz sopranistką Anną Fabrello orkiestra pod dyr. Zygmunta Rycherta nagrała płytę Wojciech Kilar: Angelus, Exodus, Victoria (DUX) uhonorowaną Nagrodą Akademii Fonograficznej Fryderyk 2014 w kategorii „Album Roku: Muzyka Symfoniczna i Koncertująca”. Nagroda ta jest najważniejszym dotychczasowym osiągnięciem zespołu i pierwszą w historii wszystkich uczelni muzycznych. W listopadzie 2014 r. orkiestra pod dyr. Zygmunta Rycherta dokonała nagrania płyty Panufnik: Concertos (DUX) z udziałem solistów: wiolonczelisty Romana Jabłońskiego, skrzypka Romana Kabary i pianisty Bogdana Czapiewskiego. Album otrzymał NOMINACJĘ do International Classical Music Awards (ICMA) 2016 w kategorii „Koncerty”.