Wydarzenia

“Arcydzieła Kameralistyki” – ONLINE

15 stycznia 2021, 19:00 Koncert ONLINE

Poniedziałek, 15.01.2021godz. 19.00

Arcydzieła   Kameralistyki

 

 

Program

 

Wolfgang   Amadeus Mozart – kwartet fortepianowy g-moll KV 478

1. Allegro
2. Andante
3. Rondo

wykonawcy
Dominika Pacyna – fortepian
Weronika Bagniewska – skrzypce
Maria Woźniak – altówka
Ignacy Krzemiński-Iwan – wiolonczela

 

 

Ludwig van Beethoven – kwartet smyczkowy F-dur op.18 nr 1

1. Allegro con brio
2. Adagio affettuoso ed  appasionato
3. Scherzo
4. Allegro

wykonawcy
Cube String Quartet
Marta Gadzina – skrzypce
Michał Bajorek – skrzypce
Michał Kubica – altówka
Alina Lukachovych – wiolonczela

 

 

Franz Schubert – kwintet fortepianowy A- dur op. 114  ,,Pstrąg”

1. Allegro vivace
2. Andante
3. Scherzo: Presto
4. Andantino-Allegretto
5. Allegro giusto

wykonawcy
Joanna Marcinkowska – fortepian
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Ewa Guzowska – altówka
Tomasz Lisiecki – wiolonczela
Szymon Guzowski – kontrabas

 

 

Opieka merytoryczna
Katedry Kameralistyki i Kameralistyki Fortepianowej

 


Joanna Marcinkowska – fortepian

Doktor habilitowany sztuki muzycznej i profesor Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu należy do czołowych pianistów polskich. Studia pianistyczne ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Waldemara Andrzejewskiego w poznańskiej Akademii Muzycznej.

Jest laureatką wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów oraz festiwali pianistycznych, m.in.: I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (1996), I nagrody na VII Europejskim Konkursie Chopinowskim w Darmstadt (Niemcy-2002), II nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Karola Szymanowskiego na V Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi (2001), III nagrody i nagrody publiczności na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kolonii (Niemcy – 2001), nagrody głównej na XXX Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1996).

Występowała z recitalami oraz jako kameralistka i solistka koncertów symfonicznych w Polsce a także w wielu krajach Europy oraz w USA, w Chinach i w Wietnamie. Koncertowała na ponad 40  prestiżowych, międzynarodowych festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, m.in. : w Warszawie,  Dusznikach-Zdroju, Słupsku, Antoninie, Wiedniu, Salzburgu, Gaming, Hanowerze, Saint Etienne, Sofii i Płowdiw. 

Współpracowała z ponad 40 wybitnymi dyrygentami polskimi i zagranicznymi, występowała jako solistka z wieloma znakomitymi zespołami muzycznymi i orkiestrami symfonicznymi oraz z niemal wszystkimi orkiestrami symfonicznymi polskich filharmonii.

Dorobek nagraniowy Joanny Marcinkowskiej obejmuje utrwalone na płytach CD i kasetach utwory W. A. Mozarta, J. Haydna, R. Schumanna, F. Chopina, P. Czajkowskiego, C. Debussy’ego, I. J. Paderewskiego  i  K. Szymanowskiego. Dla Telewizji Polskiej nagrała m.in. recital chopinowski zarejestrowany w 187. rocznicę urodzin kompozytora. Recital z utworami Chopina nagrała również dla Polskiego Radia „Merkury” w Poznaniu.

W ostatnich dwóch latach artystka dokonała prawykonań trzech koncertów fortepianowych: IV Koncertu fortepianowego Oxygenophilic Sounds Krzesimira Dębskiego – z CoOperate Orchestra pod batutą kompozytora, Koncertu fortepianowego Zbigniewa Kozuba – z Orkiestrą Sinfonietta Pomerania pod batutą Tadeusza Dixy oraz Koncertu fortepianowego Witraż czasu Janusza Stalmierskiego (skomponowanego na 100-lecie Poznańskiej Akademii Muzycznej) – z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza.

Joanna Marcinkowska zasiada jako przewodnicząca lub członek jury wielu konkursów pianistycznych. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie i warsztaty pianistyczne w kraju i za granicą (m.in. w Chinach, w Teksasie, w Wietnamie). Jej studenci i uczniowie zdobywają czołowe nagrody na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych (m.in. w Chinach, Niemczech, Rosji, we Włoszech).
Za swoje osiągnięcia została uhonorowana m.in. Medalem Młodej Sztuki, odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, Srebrnym Krzyżem Zasługi, a także Nagrodą Artystyczną Marszałka Województwa Wielkopolskiego i dwukrotnie Nagrodą Rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu.

 

Jarosław Nadrzycki – skrzypce

Urodził się w 1984 roku w Żaganiu. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku sześciu lat. W wieku 12 lat zadebiutował wykonując Fantazję Carmen P. Sarasatego z Orkiestrą Konserwatorium Moskiewskiego w Wielkiej Sali Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Jadwigi Kaliszewskiej, a także absolwentem Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima oraz Royal Academy of Music w Londynie w klasie prof. Igora Petrushevskiego. Jarosław Nadrzycki jest zwycięzcą wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów m.in. w Erywaniu – im. Arama Chaczaturiana, w Bukareszcie – im. G. Enescu, w Berlinie – im. Maxa Rostala, w Wilnie – im. J. Heifetza, w Varallo – „Valsesia Musica” oraz Haverhill Sinfonia Soloist Competition w Wielkiej Brytanii. Był również laureatem konkursu im. T. Vargi w Martigny (Szwajcaria), konkursu im. B. Brittena w Londynie oraz Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Koncertował w wielu krajach Europy, w obu Amerykach i Korei Południowej w takich salach, jak Cadogan Hall, Menuhin Hall czy Wigmore Hall w Londynie, Ateneum w Bukareszcie, Khachaturian Hall w Erywaniu, Wielka Sala Konserwatorium w Sankt Petersburgu i w Moskwie oraz na Kremlu. W 2010 roku Jarosław Nadrzycki zadebiutował z Simon Bolivar Orchestra of Venezuela w Caracas u boku Maestro Krzysztofa Pendereckiego, wykonując jego II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy”. Koncertował również z Maximem Vengerovem i State Youth Orchestra of Armenia oraz z takimi orkiestrami, jak London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, George Enescu Philharmonic, Symphonisches Orchester Zürich, Hamburger Philharmoniker, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Kameralna PR Amadeus. W 2011 roku ukazała się jego płyta z utworami G. Enescu, S. Prokofiewa, H. Wieniawskiego i G. Tartiniego wydana przez firmę DUX.

 

Ewa Guzowska – altówka

W roku 2003 ukończyła studia z wyróżnieniem w klasie altówki prof. Hansa Joachima Greinera na Universität der Künste w Berlinie otrzymując najwyższą punktacje. W roku 2007 ukończyła z wyróżnieniem – Summa Cum Laude studia podyplomowe w klasie mistrzowskie Konzertexammen na w/w uczelni w Berlinie. Jest również absolwentką Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem. Współpracuje z orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi w Polsce i za granicą. Ewa Guzowska jest laureatką licznych nagród, m.in. II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi (1998), I wyróżnienia na Ogólnopolskim Konkursie Altowiolistów im. Jana Rakowskiego w Poznaniu (1998), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Altowiolistów w Quakenbruck. Otrzymała również stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1999).Wygrała konkurs na stypendium wraz z praktyką w DSO Berlin (1999-2001).Wygrała konkurs na stypendium wraz z praktyką w Komische Oper w Berlinie (2002-2005). Wygrała konkurs na stypendium Deutsche Oper Berlin wraz z kursem kameralnymw Japonii. W 2012 roku otrzymała honorowe odznaczenie od Prezydenta Koninaza upowszechnianie kultury muzycznej w Koninie.
Ewa Guzowska w roku 2006 prowadził kursy dla altowiolistów w Stade (Niemcy) oraz kursy dla uczniów Szkół Muzycznych w Poznaniu, Gorzowie Wielkopolskim, Szczecinie, Jarocinie, Koszalinie, Koninie oraz Dreźnie. Jest inicjatorką oraz współorganizatorką wraz Konińskim Towarzystwem Muzycznym, Międzynarodowego Kursu Muzycznego dla Altowiolistów i Kontrabasistów im. Witolda Friemanna w Koninie, gdzie występuje w charakterze wykładowcy oraz dyrektora artystycznego. Od roku 2013 współpracuje z prof. W. Walaskiem (dyrektorem artystycznym), prowadząc klasę altówki na kurskie w Janowcu nad Wisłą. Od roku 2006 artystka na stale współpracuje z Kwartetem Wielkopolskim, skład którego tworzą wybitni muzycy poznańscy. Ewa Guzowska w latach 2004-2008 pracowała na stanowisku lidera-solisty grupy altówek w Poznańskiej Filharmonii im. T. Szeligowskiego. Pełniła również funkcje kierownika grupy. Ponadto dokształcała się biorąc udział w kursach mistrzowskich – solistycznych oraz kameralistyki m.in. u prof. S. Kamasy (Warszawa), prof. C. Lelonga (Paryż), prof. T. Brandysa (Berlin), prof. J. Marchwińskiego (Warszawa), prof. J. Kaliszewskiej (Poznań), prof. I. Gronicha (Berlin).Od roku 2008 jest członkiem zespołu muzyki współczesnej An_Arche. Ewa Guzowska jest wykładowcą w klasie altówki Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W lipcu 2013 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka. Od 2014 roku prowadzi klasę altówki w Poznańskiej Szkole Talentów – Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu. Ewa Guzowska w 2014 roku wydała przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu dwie płyty CD: Sonaty z utworami J. S. Bacha, R. Clarke, D. Szostakowicza oraz Z muzyką przez wieki z utworami J. S. Bacha i J. M. Papaja. Nagrała także płytę z muzyką do filmu Lincz. Ma na swoim koncie kilkanaście prawykonań dzieł na altówkę solo , altówkę z fortepianem oraz altówkę z towarzyszeniem orkiestry – skomponowanych specjalnie dla niej i jej dedykowanych.

 

Tomasz Lisiecki – wiolonczela

Należy do grona wiolonczelistów, którzy z powodzeniem łączą praktykę wykonawczą w zakresie repertuaru muzyki romantycznej, współczesnej oraz muzyki dawnej. Koncertuje z licznymi zespołami i orkiestrami, jako solista – z towarzyszeniem Filharmonii Poznańskiej, Orkiestrą Opery Poznańskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, poznańską orkiestrą Akademii Muzycznej oraz Capellą Viridimontana. W 1999 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Stanisława Pokorskiego. Po ukończeniu studiów kontynuował naukę w klasie prof. Kazimierza Michalika w Warszawie, jednocześnie rozpoczął pracę na Akademii Muzycznej pełniąc obowiązki asystenta. W 2003 roku podjął studia w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka i Phoebe Carrai na Universität der Künste w Berlinie, które ukończył z oceną bardzo dobrą w 2005 roku. W ramach studiów nad repertuarem i wykonawstwem muzyki dawnej doskonalił swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich Bach–Händel Akademie w Karlsruhe u Phoebe Carrai oraz u Jaap Ter Lindena. Tomasz Lisiecki równolegle do pracy artystycznej i koncertowej prowadzi także szeroką działalność pedagogiczną. Jego uczniowie są laureatami międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wiolonczelowych. Tomasz Lisiecki jest także zapraszany do udziału w pracach jury ogólnopolskich konkursów wiolonczelowych i kameralnych. W 2006 i 2010 roku został wyróżniony za pracę pedagogiczną Nagrodą Prezydenta Miasta Poznania. Od dziewięciu lat wraz z pianistą Pawłem Mazurem organizuje Mistrzowskie Kursy Wiolonczelowe oraz Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej im. Philippa i Xavera Scharwenki w Szamotułach. Od 2007 roku Tomasz Lisiecki jest prezesem Fundacji Pro Cello wspierającej młodych wiolonczelistów.

 

Szymon Guzowski – kontrabas

Solista Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, wykładowca, doktor habilitowany, profesor Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą wcześniej ukończył w klasie prof. Piotra Czerwińskiego.
Zdobywał laury w wielu liczących się konkursach w Polsce i Europie, m.in.: w Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. Adama Bronisława Ciechańskiego w Poznaniu, Tunbridge Wells Young International Concert Artists w Wielkiej Brytanii, Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym w Brnie, Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym im. J. M. Spergera.
Koncertuje na terenie całego kraju zarówno jako solista jak i kameralista. W charakterze solisty z towarzyszeniem orkiestr wykonywał m.in. Koncert fis-moll S. Kusewickiego, Koncert h-moll Giovanniego Bottesiniego, Koncert E-dur Johanna Baptisty Vanhala, Concerto grosso g-moll na obój i orkiestrę (w transkrypcji na kontrabas w opracowaniu Piotra Czerwinskiego) Georga Friedricha Haendla, Koncert g-moll RV 531 Antonio Vivaldiego (w autorskiej transkrypcji i opracowaniu na wiolonczelę i kontrabas).
Jako kameralista współpracował z uznanymi artystami, m.in. z Christopherem Hogwoodem, Konstantym Andrzejem Kulką, czy Bartoszem Niziołem, a także zespołami i orkiestrami kameralnymi, takimi jak Kwartet Wieniawskiego, Chopin Trio, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Orkiestra Feel Harmony, Orkiestra Collegium F, Academia dell  Arcadia.
Posiada bogate doświadczenie w wykonawstwie muzyki współczesnej. Brał udział w wielu prawykonaniach na liczących się festiwalach. W kręgu jego zainteresowań jest również stylowe wykonawstwo muzyki dawnej. Ukończył studia podyplomowe w klasie violi da gamba i kontrabasu wiedeńskiego u Kazimierza Pyzika w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Zainteresowania artysty obejmują również muzykę rozrywkową. Na stałe (jako kompozytor, aranżer i basista) związany jest z zespołami Sonic Lake i Amaryllis, z którymi zdobył nagrody i wyróżnienia na festiwalach i konkursach oraz dokonuje nagrań. Istotnym etapem pracy artystycznej Szymona Guzowskiego była współpraca z kompozytorem muzyki filmowej Goranem Bregovicem. Zaowocowała ona około 150 koncertami w Europie (Niemcy, Francja, Hiszpania, Portugalia, Dania, Szwajcaria, Holandia, Chorwacja, Słowenia, Włochy, Grecja, Rosja, Bułgaria, Rumunia) i Ameryce Poludniowej (Brazylia, Argentyna). Szymon Guzowski jest wykładowcą Międzynarodowego Kursu dla Altowiolistów i Kontrabasistów im. Witolda Friemanna w Koninie, Janowcu nad Wisłą (Janowieckie Interpretacje Muzyki im. Jakuba Walaska). Ponadto prowadzi warsztaty dla uczniów Szkół Muzycznych na terenie całej Polski. W 2006 roku został laureatem Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury. Dwa lata później obronił pracę doktorską a w roku 2014 uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Jest jurorem Makroregionalnych Przesłuchań Uczniów Klas Wiolonczeli i Kontrabasu I i II stopnia organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej. W 2012 roku został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.