Wydarzenia

Akademia – Dzieciom

Akademia – Dzieciom
Muzyczne bajki na Mikołajki opowie Zbigniew Grochal wraz z Sinfoniettą pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza

 

ugui

 

W programie:
Piotr Moss – Ptak Ugui
tekst: Jean-Louis Bauer, tłumaczenie polskie: Krzysztof Lipka

Koncert odbędzie się dwukrotnie: o godz. 11.00 oraz 15.00.


Uwaga!

Na koncerty wydawane będą bezpłatne wejściówki do odbioru w Centrum Informacji Miejskiej (CIM) przy ul. Ratajczaka 44 od dnia 25.11. br. od godz. 10.00 w liczbie maksymalnie 4 wejściówki na osobę na koncert.

 

Ptak Ugui, autorstwa Piotra Mossa, to utwór nawiązujący do różnych gatunków muzycznych, którego podstawowym walorem jest jego potencjał edukacyjny:
– dzieło zaznajamia słuchacza z instrumentarium orkiestry symfonicznej,
– pokazuje szeroką gamę technik wykonawczych stosowanych w grze na instrumentach dętych, perkusyjnych i smyczkowych,
– nawiązuje za pomocą cytatu i pastiszu muzycznego do kompozycji epok minionych (do kompozycji Mozarta, Beethovena i Verdiego),
– stosuje w czytelny i ciekawy sposób rozmaite techniki kompozytorskie,
– zaznajamia słuchacza z gatunkiem koncertu instrumentalnego (w niezwykle efektownym koncercie na harfę i puzon, będącym częścią kompozycji),
– zawiera w sobie prezentację strojenia orkiestry symfonicznej.
Bardzo istotnym elementem Ptaka Ugui jest idea teatru instrumentalnego, w której muzycy orkiestry i dyrygent zajmują się nie tylko wykonywaniem muzyki, ale odgrywają role aktorskie. Wszystkie te elementy podporządkowane są edukacji muzycznej. Lekkie w odbiorze, a zarazem niebanalne, pełne poetyckiej głębi i wielowymiarowe libretto sprawia, że zarówno młodsi, jak i starsi odbiorcy będą z wykonania tego dzieła czerpać wiedzę o muzyce symfonicznej. Najmłodsi odbiorcy będą podziwiali niezwykle barwne, często dźwiękonaśladowcze brzmienia, które w sposób dowcipny i komunikatywny łączą się z warstwą słowną utworu, nieco starsza publiczność rozpozna nawiązania do powszechnie znanych arcydzieł muzyki, a wykształceni muzycznie słuchacze docenią kunszt technik kompozytorskich i filozoficzną warstwę libretta, którego przesłaniem nadrzędnym, opowiedzianym w baśniowy i przystępny sposób, jest wskazanie na rolę artysty poszukiwanie nieosiągalnego ideału i nadzieja na jego doświadczenie.


Opieka merytoryczna:
Katedra Dyrygentury Symfonicznej i Operowej
Katedra Instrumentów Dętych
Katedra Fortepianu, Klawesynu i Organów
Katedra Perkusji
Katedra Instrumentów Smyczkowych, Harfy i Gitary