Tomasz Zagórski

Tomek-przy-fortepianie

Tomasz Zagórski

Tytuł i stopień naukowy, Uczelnia, rok uzyskania
doktor habilitowany

Stanowisko
adiunkt

Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek
sztuki muzyczne / wokalistyka

Specjalność
śpiew solowy

Działalność artystyczna/naukowa (najważniejsze koncerty, publikacje, płyty, kompozycje)
Tomasz Zagórski, życiorys artystyczny

Urodzony w Poznaniu, śpiewak operowy, tenor, wychowanek Poznańskich Słowików  prof. Stefana Stuligrosza oraz absolwent  Poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego. Uczeń prof. Stanisława Romańskiego.  Laureat wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Młodych Tenorów w Conservatorio Verdi w Mediolanie (Nagroda wręczona przez Giuseppe di Stefano i Gino Becchi). Stypendysta u Słynnej Birgit Nilsson w Wolfenbuettel (Niemcy).

Od 1985 do 1995 roku śpiewał we wszystkich polskich teatrach operowych, m. in. na etacie solisty – tenora w poznańskim Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki, od 1995 do 1997 w Operze Nova w Bydgoszczy.

Zadebiutował w Strasznym dworze,  a  potem przez kolejnych 10 sezonów prezentował  się poznańskiej publiczności w wielu operach granych przeważnie  w językach oryginalnych. Do nich zaliczyć można występy w takich operach, jak: Czarodziejski flet, Cyrulik sewilski, Falstaff, Śmierć w Wenecji, Traviata,  Kniaź Igor, Eugeniusz Oniegin, Chowańszczyzna, Opowieści Hoffmanna, Wesoła wdówka, Cyganeria, Mojżesz, Czarna maska,  Marta, Turek we Włoszech, Gianni Schicchi, Skrzypek na dachu, Pajace, Carmina burana Zemsta nietoperza. 

Po zakończeniu pracy na scenie poznańskiej i bydgoskiej, wyjechał do Niemiec i Szwajcarii, gdzie z tamtejszymi teatrami związał swoją karierę.

Od końca lat  90. był gościnnym solistą  Hanowerskiej Staatsoper, teatrów operowych w Kilonii, Lipsku, Erfurcie, Wuerzburgu, Krefeld, Moenchengladbach, Frankfurcie nad Menem, drezdeńskiej Semperoper,  Staatstheater Braunschweig, Deustsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, w Staatstheater Kassel. Publiczność oklaskiwała go wtedy m.in. w Czarodziejskim flecie Mozarta, Kawalerze srebrnej róży Straussa, Łucji z Lammermoor Donizettiego, Cyruliku sewilskim Rossiniego i Falstaffie Verdiego.

Jego śpiewu słuchano także w Operze Królewskiej Sztokcholmie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Teatro Sao Carlos w Lizbonie, Teatro Regio w Parmie, Teatro Massimo Bellini w Catanii, Opery w Bern, Biel, Bazylei i Lucernie, w Berlinie, Halle, Innsbrucku, Bonn, Berliner Philharmonie,  Filharmonii Monachijskiej, Moskiewskiej Sali im. P. Czajkowskiego, Operze Narodowej w Pradze, Beethovensaal w Stuttgarcie.

Wystąpił w ponad 50-ciu partiach tenorowych, a niektóre z nich wykonał w kilku inscenizacjach. Do najważniejszych artysta zalicza główne role w operach W. A. Mozarta, takich jak: Don Giovanni, Czarodziejski flet, Łaskawość Tytusa, Idomeneo, a także w operach kompozytorów polskich: Straszny dwór, Czarna maska, Zamek na Czorsztynie,  francuskich: Opowieści Hoffmanna, Życie paryskie, Manon, Poławiacze pereł, Godzina hiszpańska, oraz włoskich: Turek we Włoszech, Mojżesz, Cyganeria, Gianni Schicchi, Traviata, Bal maskowy, Il prigioniero, rosyjskich: Eugeniusz Oniegin, Chowańszczyzna, Kniaź Igor, czy niemieckich: Wesołe kumoszki z Windsoru, Telemaco – ossia L`isola di Circe,  Kawaler srebrnej róży, Martha, Capriccio, Fedra, Orest, Fidelio, Wolny strzelec.

Do ulubionych gatunków muzyczno-scenicznych  artysty należy również operetka, a w niej takie  role jak  Camille de Rossillon w Wesołej wdówce Lehara, Caramello w Nocy w Wenecji, Hrabia Rene w Hrabia Luksemburg, Hrabia Stanisław w Ptaszniku z Tyrolu, Raul de Gardefeu w Życiu paryskim, Eisenstein w Zemście nietoperza.

Tomasz Zagórski występuje często na estradach filharmonicznych, u boku świetnych chórów i orkiestr, a poszczycić się może występami m.in. z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, z Monteverdi Chor Hamburg, Philharmonischer Chor Berlin, Thomanerchor Leipzig, Muenchner Symphoniker, Brandenburger Symphoniker, Orchester des Brandenburger Theaters, Freiburger Barockorchester, Staatskapelle Halle, Staatskapelle Dresden , Berner Symphonieorchester, Concerto Brandenburg, w licznych oratoriach i mszach jak np. Stabat Mater Rossiniego, Dzieciństwo Chrystusa  Berlioza, Requiem Verdiego, Mesjasz  Haendla, Missa Solemnis  Beethovena, Te Deum Kodaly`a, Granner Messe  Liszta, Mojżesz Brucha, Requiem i Stabat Mater  Dvorzaka, Chrystus Liszta, A Child of our Time Tippetta, Songfest Bernsteina.

Występował na scenie z takimi artystami, jak Theo Adam,  Diana Damrau, Magdalena Kozena, Anne-Sophie von Otter, Teresa Żylis-Gara, Felicity Lott, Giorgio Zancanaro, Chrisoph Pregardien, Erika Miklosa, Olaf Baer, Alberto Rinaldi, Miriam Clark, Angela Meade, Jan Czekay.

Oklaskiwała go publiczność na wielu festiwalach muzycznych w Polsce i Europie, takich jak: Kudowa Zdrój, Nantes, Schwetzingen, Wiesbaden, Praga, Berlin, Warszawa, Wrocław, Brighton, Drezno, Berlin, Santander, Lille, Poznań, Kalisz, Sanok, Parma, Merseburg, Lucerna, Trzęsacz, Świnoujście.

Od 2009 roku Tomasz Zagórski dzieli występy zagraniczne z pracą pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Poznaniu i Bydgoszczy, prowadząc na Wydziale Wokalno-Aktorskim zajęcia z Niemieckiej liryki wokalnej, a od 2010 roku jako adiunkt – doktor sztuk muzycznych prowadzi własną klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.

Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Nadnoteckiego Festiwalu Muzycznego „Piękny śpiew”, a także prezesem Stowarzyszenia Przyjaciół Nadnoteckiego Festiwalu Muzycznego.

Jest autorem projektu polsko-niemieckich warsztatów wokalnych w ramach Dnia Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego „Vocal Master Class” – Rewal / Świnoujście – sierpień 2014.

Od 5 lat prowadzi działalność jako prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Nadnoteckiego Festiwalu Muzycznego, którego celem jest wykonywanie dzieł muzycznych, krzewienie kultury muzycznej w społeczeństwie, a w szczególności wśród młodzieży (założył Małą Akademię Śpiewu), organizowanie ruchu muzyków – szczególnie ze środowiska wielkopolskiego wspierającego rozwój i funkcjonowanie Stowarzyszenia, organizowanie festiwali (4 edycje Nadnoteckiego Festiwalu Muzycznego „Piękny śpiew”), koncertów, mistrzowskich kursów wokalnych, warsztatów teatralnych, rozwijanie działalności informacyjnej i wydawniczej o tematyce muzycznej (wydawca 3 albumów promujących muzykę w regionie nadnoteckim), współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami o zbliżonej działalności (współpraca ze Stowarzyszeniem PSI ACADEMIA ze Szczecina), ochrona i restauracja zabytków kultury muzycznej (koncerty w celu zbiórki pieniędzy dla sanacji zabytkowych organów w Wieleniu i Lubaszu w 2013 i 2014 roku) oraz promocja i wspomaganie działalności artystycznej, prowadzonej przez młodych muzyków.

W 2011 r otrzymał Nagrodę Dziennikarską 2011 za zorganizowanie I Nadnoteckiego Festiwalu Muzycznego „Piękny śpiew” (od wszystkich gazet pilskich i regionu nadnoteckiego).

Jest laureatem Nagrody „Czerwonego tulipana” za pomoc i współpracę w budowaniu kultury miasta Czarnkowa.

W 2014 roku otrzymał Nagrodę Burmistrza Miasta Wielenia za szczególne osiągnięcia kulturalno-artystyczne.

Jest od 2014 roku Przewodniczącym Jury Konkursu „Mam talent – jestem najlepszy”, odbywającego się w Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim w „Edukacji” w Lubaszu.

Jest kompozytorem (2014) utworu „Zielona Sarbia” na tenor – solo i chór z tow. fortepianu z okazji 90 –lecia Lasów Państwowych: – słowa i muzyka – Tomasz Zagórski, prawykonanie na Nadnoteckim Festiwalu Muzycznym, Sanktuarium w Lubaszu, 28.06.2014

W 2015 roku wystąpił jako solista – tenor wraz z Orkiestrą Muenchner Symphoniker w Filharmonii Monachijskiej pod dyrekcją Kevina Edusei w Koncercie Noworocznym w 9 Symfonii L. van Beethovena.

W 2013 roku otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej.

Zatrudnienie na Wydziale
III

Kontakt: 
tomaszek63@yahoo.de