Publikacje

Artur Kroschel

Artur Kroschel

Tytuł i stopień naukowy, Uczelnia, rok uzyskania
doktor habilitowany, Akademia Muzyczna w Krakowie, 2015; doktor, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, 2008

Stanowisko
prof. AM

Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek
Kompozycja i teoria muzyki

Specjalność
Kompozycja

Działalność artystyczna/naukowa (najważniejsze koncerty, publikacje, płyty, kompozycje)

Wykaz skomponowanych utworów:
Wariacje na fortepian (1996)
Lśnienie na klawesyn (1997)
Japońskie postludium na zespół kameralny (1997)
Kolorowy tryptyk na perkusję, fortepian i zespół dziecięcy (1998)
Ranek Artura – słuchowisko eksperymentalne (1998)
Refren i przygrywka na organy (1998)
Kwartet smyczkowy (1998)
Interim na perkusję (1999)
The Debris na orkiestrę kameralną (1999)
Sen Centaura na taśmę (1999)
Pejzaż przestrzeni na wiolonczelę i fortepian (2000)
A za oknem półmrok na kontrabas solo (2000)
Kołysanka na taśmę (2000)
Alias na orkiestrę symfoniczną (2000)
Pupipara na skrzypce solo (2001)
Dwa utwory na flet i gitarę (2001)
Grosso modo na kwartet smyczkowy, perkusję i orkiestrę symfoniczną (2001)
Trio na skrzypce, klarnet i fortepian (2002)
Aunt’s birthday na instrumenty dęte (2002 rew. 2005)
Angelus Domini na chór mieszany a cappella (2003)
Subito na klarnet solo (2003)
Assieds-toi, Mariette na sopran i sześć instrumentów (2003)
Less na orkiestrę (2004)
Beischrift na flet, klarnet basowy, altówkę i wiolonczelę (2004 rew. 2008)
Interludium na 10 instrumentów (2005)
Fluchtpunkt na zespół smyczkowy (2005)
Plamki na skrzypce i fortepian (2005/2006)
Duo na dwoje skrzypiec (2006)
Fracture na 6 instrumentów (2006/2007)
Dissipatio na orkiestrę (2006/2007)
Prześwit na orkiestrę (2008)
de dessous na 6 instrumentów (2009)
tylko na klarnet solo (2009)
Parfois na orkiestrę smyczkową (2009)
Fonte na flet, obój, gitarę i wiolonczelę (2010)
Traverse modulation na dwa flety (2010)
Diaframma na altówkę i orkiestrę smyczkową (2010/11)
Exspectatio na chór kameralny i 12 instrumentów (2011)
Inklination na flet i fortepian (2011)
Étonnement na sopran, wiolonczelę i perkusję (2011)
Deverbal na saksofon altowy, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2012)
Verso na klarnet i fortepian (2012)
Mol-Par na flet glissandowy (2012)
Oubli na trzy perkusje (2012)
Suspension na klarnet basowy, trąbkę, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (2012)
Outline na puzon solo (2012)
Tauen na flet i fortepian (2012)
Deverbal II na saksofon altowy, perkusję i fortepian (2013)
Esquisse na sopran, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2013)
Still na flet solo (2013)
Contexture na flet, klarnet i skrzypce (2013)
Epode na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2013)
Aller na puzon, wiolonczelę i orkiestrę (2013/14)
Litotes na flet i perkusję (2014)
Grelon na organy (2014)
Nimis dla 15 muzyków (2014)
Paraph na fortepian (2015)
Torpore dla 11 muzyków (2015)
Podcienie na dwoje skrzypiec (2016)
Przedtem dla trzech perkusistów (2016)
Vitrage na obój i fortepian (2016)
Smugi na cztery puzony (2016)
Et quare… na zespół wokalny i kwartet smyczkowy (2017)
Ritratto na altówkę i kontrabas (2017)
Jak nic na sopran i fortepian (2017)
Pretext na flet, flet altowy i flet basowy (2017)
Nad snem na orkiestrę symfoniczną (2017)
Płatki na klarnet, trąbkę i puzon (2017)
Sople na altówkę i fortepian (2018)
Jenes na wiolonczelę i fortepian (2018)
Tamisage na klarnet solo (2018)
Wirowanie na kwintet dęty (2018)
Gestures na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2018)
Przez noc na orkiestrę (2018)
Sfery na perkusję i orkiestrę smyczkową (2018)

Publikacje:

CD – 46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień 2003” – Koncert Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich – kronika dźwiękowa festiwalu; Artur Kroschel, Trio na skrzypce, klarnet i fortepian; wyk. Izabela Sobieraj – skrzypce, Radosław Soroka – klarnet, Grzegorz Gorczyca – fortepian; Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium; nagranie live 24 września 2003; reżyser nagrania – Marcin Domżał, DUX.

CD – 3rd International Forum for Young Composers, Artur Kroschel, Assieds-toi, Mariette na sopran i instrumenty, wyk. Ensemble Aleph, nagranie zrealizowane przez Centre national de création musicale, Paryż, Théâtre Dunois, 1-3 sierpnia 2004, reżyser nagrania – Nicolas Déflache.

CD – New works for flute by Poznań-based composers, Artur Kroschel, Traverse modulation na dwa flety, wyk. Áshildur Haraldsdóttir i Ewa Murawska; nagranie 15-16 lutego 2011, Aula Nova, Poznań, Wydawnictwo Muzyczne Acte Préalable; reżyser nagrania – Jacek Złotkowski & Marcin Bociński (Legato), Acte Préalable AP0245.

CD – Artur Kroschel, Étonnement na sopran, wiolonczelę i perkusję, wyk. Marzena Michałowska – sopran, Wojciech Kaszuba – wiolonczela, Łukasz Berlin – perkusja; nagranie październik 2012, Aula Nova, Poznań, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu; reżyser nagrania – Michał Garstecki, AM 0-28.

CD – Polish & Norwegian Composers, Artur Kroschel, Tauen na flet i fortepian, wyk. Áshildur Haraldsdóttir – flet, Nína Margrét Grímsdóttir – fortepian, nagranie 28 lipca – 8 sierpnia 2013, Aula Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. M. Karłowicza w Poznaniu, Wydawnictwo Muzyczne Acte Préalable; reżyser nagrania Grzegorz Stec, Acte Préalable AP0294.

CD – Kroschel, Stalmierski; Artur Kroschel, Aller na puzon, wiolonczelę i orkiestrę, wyk. Wojciech Jeliński – puzo , Anna Szmatoła – wiolonczela, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu, Jakub Chrenowicz – dyrygent; utwory wykonano w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w marcu 2014 roku w ramach 43. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” (nagranie live); AM 0-44 DDD ZAiKS.

Nuty – Artur Kroschel, Traverse modulation na dwa flety (2010), Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Poznań 2014, ISMN 979-0-80152-14-1.

Nuty – Artur Kroschel, Mol-Par für Glissando-Flöte (2012), Verlag Neue Musik Berlin (2013), NM 1691, ISMN M-2032-2218-7, ISBN 978-3-7333-1269-5.

Nuty – Artur Kroschel, Aller na puzon, wiolonczelę i orkiestrę (2013/2014), Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Poznań 2014, ISMN 979-0-801527-15-8.

Nuty – Artur Kroschel, Lśnienie na klawesyn (1997), Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Poznań 2016, ISMN 979-0-801527-24-0.

Publikacja artykułu – De Musica Commentari Vol. 4, Artur Kroschel, Dźwięki ukryte, glosy zasłonięte… O cichej muzyce, red. Teresa Brodniewicz, Hanna Kostrzewska, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Poznań 2013, ISBN 978-83-88392-65-8.

The Logbook, Ensemble Aleph, 3rd International Forum for Young Composers; Artur Kroschel – biografia kompozytora, opis utworu Assieds-toi, Mariette na sopran i instrumenty, wywiad A Sedentarny who likes surprises, red. Makis Solomos; Paryż, Coédition Centre de documentation de la musique contemporaine (Cdmc) – Ensemble Aleph, 2004; ISBN 2-9516440-6-X.

Artykuły na temat twórczości Artura Kroschla:
„Glissando. Magazyn o muzyce współczesnej”, czerwiec 2014, Preludium do twórczości Artura Kroschla, autor: Ewa Fabiańska-Jelińska.

www.dwutygodnik.com, czerwiec 2016, Muzyka 2.1: Artur Kroschel, autor: Jan Topolski.

Najważniejsze osiągnięcia artystyczne/naukowe
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji Prof. Jana Astriaba. W roku akademickim 1999/2000 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, a w roku 2001 otrzymał nagrodę – stypendium firmy Davidoff dla młodego kompozytora.

Artur Kroschel jest laureatem konkursów kompozytorskich:

  • I nagroda na Konkursie Kompozytorskim Festiwalu „IX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej” w Katowicach (2000),
  • Wyróżnienie na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku (2000),
  • Wyróżnienie na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2002),
  • Nagroda na „3rd International Forum for Young Composers” w Chalon-sur-Saône we Francji (2004),
  • III Nagroda na Konkursie Kompozytorskim na utwór na orkiestrę w ramach X. Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik w Weimarze (2009).

Jego kompozycje były wykonywane na festiwalach muzyki współczesnej:

  • Poznańska Wiosna Muzyczna,
  • Musica Polonica Nova we Wrocławiu,
  • Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach,
  • Warszawska Jesień (Koncerty Koła Młodych ZKP),
  • Międzynarodowy Konkurs Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie,
  • Festiwal Muzyki Współczesnej Nowa Muzyka w Bydgoszczy,
  • Musica Moderna w Łodzi,
  • Gaudeamus Music Week w Amsterdamie,
  • Dresdener Tage der zeitgenössischen Musik w Dreźnie,
  • Aspekte w Salzburgu,
  • Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik w Weimarze,
  • Unerhörte Musik w Berlinie,
  • Suona Francese w Rzymie,
  • Światowe Dni Muzyki ISCM w Belgii,
  • Festival für aktuelle Musik Randspiele Zepernick,
  • Estonian Music Days w Tallinnie,
  • Morelia Nueva Musica w Meksyku,
  • Tehran International Contemporary Music Festival w Teheranie,
  • Musicacoustica w Pekinie,
  • Intersonanzen, Brandenburgisches Fest der Neuen Musik w Poczdamie,
  • na koncertach muzyki współczesnej w Paryżu, Londynie, Rzymie, Moskwie, Neapolu, Barcelonie, Monachium, Düsseldorfie, Hanowerze, Dublinie, Luksemburgu, Wiedniu, Amsterdamie, Erywaniu, Tromsø (Norwegia), Ostend (Belgia), Györ (Węgry), Céret (Francja), Den Bosch (Holandia), Biržai (Litwa), Alicante (Hiszpania), São Paulo, Las Vegas, Melbourne i w Polsce (Poznań, Wrocław, Szczecin, Kraków, Gdańsk, Bydgoszcz, Radom, Zielona Góra) oraz wielokrotnie na innych koncertach.

Kompozycje Artura Kroschla wykonywały między innymi zespoły i orkiestry takie jak: Ensemble Aleph, Sinfonietta Leipzig pod dyrekcją Johannesa Harneita, Pierrot Lunaire Ensemble Wien, Warehouse Ensemble pod dyrekcją Edwina Roxburgha, Modern Art Ensemble, Duo Namaste, Polish Violin Duo, an_Arche NewMusicEnsemble, Ensemble ON pod dyrekcją Gillesa Goberta, Idiom Project Ensemble, Sepia Ensemble, Wrocławskie Trio Perkusyjne, TrombQuartet, FeelHarmony Quintet, AdAstra Piano Trio, Sinfonietta Pomerania pod dyrekcją Tadeusza Dixy, Musica Assoluta pod dyrekcją Thorstena Encke, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego i Łukasza Długosza, Jenaer Philharmonie pod dyrekcją Markusa L. Franka, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza i Wojciecha Rodka, a także wielu wybitnych solistów m.in. Linda Jankowska, Anna Zielińska, Bartosz Woroch, Anna Ziółkowska, Wacław Zimpel, Marzena Michałowska, Erik Drescher, Áshildur Haraldsdóttir, Ewa Murawska, Fabrizio Vitti, Łukasz Długosz, Thomas Noll, Anna Kwiatkowska, Barbara Borowicz, Eliza Shephard. Artur Kroschel był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. W latach 2001-2002 był sekretarzem Zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a obecnie jest wiceprezesem Poznańskiego Oddziału ZKP. Był jurorem w konkursach kompozytorskich w Polsce i Niemczech. Od 2011 roku jest Dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Jest współzałożycielem zespołu specjalizującego się w muzyce współczesnej Sepia Ensemble. Od października 2016 roku jest Kierownikiem Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Odznaczenia, nagrody, wyróżnienia
W latach 2009, 2012 i 2018 Artur Kroschel otrzymał Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
W roku 2010 odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W roku 2018 odznaczony został przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Medalem Brązowym za Długoletnią Służbę.
W roku 2018 otrzymał Laur Starosty Szamotulskiego w kategorii Kultura.

Zatrudnienie na Wydziale
I

Prowadzone przedmioty, Wydział
Wydział I
Kompozycja
Podstawy kompozycji
Techniki kompozytorskie XX i XXI wieku
Najnowsza literatura muzyczna

Wydział II i V
Propedeutyka muzyki współczesnej

Kontakt:
akroschel@amuz.edu.pl