Antonina Kowtunow

foto kowtunow

Antonina Kowtunow

Tytuł i stopień naukowy, Uczelnia, rok uzyskania:
Profesor sztuk muzycznych (Prezydent RP 2012); doktor habilitowany, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, 2004

Stanowisko
Profesor nadzwyczajny

Dyscyplina artystyczna/naukowa – kierunek
sztuki muzyczne/wokalistyka

Specjalność
śpiew solowy

Działalność artystyczna/naukowa (najważniejsze koncerty, publikacje, płyty, kompozycje)
Antonina Kowtunow ukończyła studia uzyskując dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Ireny Bardy-Tartyłło. Jest również absolwentką klasy fortepianu w Średniej Szkole Muzycznej w Bydgoszczy. Warsztat wokalny doskonaliła pod okiem prof. S. Simonetti podczas stypendium w Weimarze. Podczas studiów zdobyła IV nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym we Wrocławiu.
Antonina Kowtunow jest laureatką II GRAND PRIX na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Tuluzie we Francji (1977r.) Trzykrotnie przyznano Jej pierwsze miejsce w plebiscytach gazet na najpopularniejszego śpiewaka roku („Złota Iglica” – Wrocław 1973 oraz „Biały bez” – Poznań 1978 i 1987).
Zadebiutowała jeszcze podczas studiów na scenie Opery Wrocławskiej w partii Żywii w Starej Baśni Wł. Zeleńskiego. W ramach spektaklu dyplomowego artystka zaśpiewała na tej scenie pierwszy raz w swej karierze partię Gildy w operze Rigoletto G. Verdiego. Podczas dwuletniej pracy artystycznej w Operze Wrocławskiej jako jej solistka kreowała wiele partii pierwszoplanowych m.in. rolę Violetty w Traviacie G. Verdiego i Królową Nocy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. Gościnny występ w roli Traviaty w Operze Poznańskiej w 1973 roku zaprocentował propozycją angażu na etat solistki tej wspaniałej sceny operowej, którą artystka przyjęła i związała z nią swoje życie artystyczne do 2009 roku.
Antonina Kowtunow wystąpiła w Operze Poznańskiej w przeszło 50 partiach operowych w rolach pierwszoplanowych i tytułowych z repertuaru sopranu koloraturowego i sopranu liryczno-koloraturowego, wielokrotnie bardzo wysoko ocenianego przez krytyków muzycznych.
Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu wystąpiła jako m.in. Violetta w Traviacie i Gilda w Rigoletcie G. Verdiego, Olimpia w Opowieściach Hoffmana J. Offenbacha, Konstancja i Blonda w Uprowadzeniu z Seraju, Zuzanna i Marcelina w Weselu Figara, Despina w Cosi fan tutte, Donna Anna w Don Juanie, I Dama w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, Zerbinetta w Ariadnie na Naxos R. Straussa, Angelina jako tytułowy Kopciuszek, Hrabina Adela w Hrabia Ory, Corilla w Viva la mamma, Adela w operze Mojżesz G. Rossiniego, Adela i Rozalina w Zemście Nietoperza J. Straussa, Gouda w Skrzypku na dachu, Carlotta w Phantom, Dorota w operze Krakowiacy i Górale Stefaniego, Norina w Don Pasquale i Maria jako Córka pułku G. Donizettiego, Hanna w Strasznym Dworze St. Moniuszki, Dziewczęta Kwiaty w Parsifalu R. Wagnera, Gabriela w Diabły z Loudun K. Pendereckiego.
W swoim życiu artystycznym zaśpiewała przeszło 1000 przedstawień operowych i 200 koncertów symfonicznych w kraju i za granicą.
Współpracowała z Teatrem Wielkim w Warszawie przez kilka sezonów występując w premierach Uprowadzenie z Seraju jako Blonda, Ewa w Hrabinie St. Moniuszki i w spektaklu Traviaty G. Verdiego jako Violetta.
Do historii polskiej wokalistyki przeszła jako pierwsza po II wojnie światowej odtwórczyni partii Lunatyczki jako Amina V. Belliniego w Operze Bytomskiej.
Antonina Kowtunow od początku swej kariery śpiewała gościnnie na scenach operowych w kraju i za granicą m.in. jako Traviata w Praskim Divadlo w Pradze, jako Gilda w Operze Bukaresztańskiej, w operach w Bułgarii. Odbyła liczne tournée zagraniczne z macierzystym Teatrem Wielkim i innymi operami polskimi oraz z recitalami po m.in. RFN, Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Belgii, Holandii, Luxemburgu, Bułgarii, Rumunii, Finlandii, Portugalii, Włoszech, Sycylii, Czechosłowacji, ZSRR.
Wystąpiła w premierach Teatru Muzycznego w Poznaniu jako Hrabina Marica i Księżniczka Czardasza, E. Kalmanna.
Antonina Kowtunow miała zaszczyt śpiewać pod batutą znakomitych dyrygentów (200-stu). Byli to m.in.: Mieczysław Dondajewski, Jan Kulaszewicz, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Agnieszka Duczmal, Antoni Gref, Jose Maria Florencio, Zygmunt Latoszewski, Jerzy Maksymiuk, Andrzej Borejko, Marek Pijarowski, Tadeusz Strugała, Stefan Stuligrosz, Antoni Wicherek, Zbigniew Graca, Maciej Wieloch, Jerzy Wiłkomirski, Stefan Rachoń, Jerzy Salwarowski, Krzysztof Missona, Tibor Pusztai, Mieczysław Nowakowski, Antoni Wit, Marcin Sompoliński, Andrzej Straszyński, Karol Stryja, Napoleon Siess, Zbigniew Górzyński czy Robert Satanowski.
Z zespołem Teatru Wielkiego w Warszawie występowała gościnnie w Niemczech i Szwajcarii w tytułowej roli Kopciuszka Rossiniego pod. dyr. M. Nowakowskiego, wraz z WOSPRiTV z Katowic podczas tournée po Niemczech i Holandii występowała w roli Arseny w Baronie Cygańskim J. Straussa pod dyr. T. Pusztaja, a z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyr. J. Swobody koncertowała po Francji wykonując solową partię w Requiem Verdiego (m.in. w Operze Nantes, Tuluzie i Antibles).
Antonina Kowtunow brała udział w wielu recitalach, w koncertach dla Pro Sinfoniki i na koncertach charytatywnych. Artystka koncertowała z chórami, z którymi odbyła liczne tournée za granicą: m.in. Poznańskie Słowiki pod. dyr. St. Stuligrosza, Polskie Słowiki pod. dyr. J. Kurczewskiego i W. Kroloppa, KUL-u pod. dyr. H. Górskiego, UAM pod. dyr. St. Kulczyńskiego. A. Kowtunow wykonywała partie solowe w dziełach oratoryjno-kantatowych: Mesjaszu Haendla, Stworzeniu Świata Haydna, Requiem, Mszy c-moll, Mszy C-dur Mozarta, Stabat Mater Dvořáka, Szymanowskiego, Rossiniego, Carmina Burana Orfa. Podczas świątecznego tournée z Chórem KUL-u z Lublina po Włoszech i Wyspach Lipari artystka miała zaszczyt zaśpiewać jako pierwsza polska śpiewaczka operowa polska kolędę Lulajże Jezuniu w czasie Pasterki w Watykanie (1986 r.), którą celebrował Papież Jan Paweł II.
Antonina Kowtunow dokonała nagrań telewizyjnych i radiowych: m.in. recital wokalny w TVP z cyklu Piękne głosy w reż. L. Adamika, Wokół Wielkiej Sceny pod red. P. Nędzyńskiego czy Stabat Mater Szymanowskiego pod dyr. M. Dondajewskiego, w reż. R. Peryta.
Osobnym nurtem działalności artystycznej Antoniny Kowtunow jest pedagogika wokalna. Od 1990 do 2000 roku była konsultantem wokalnym solistów Teatru Muzycznego w Poznaniu, od 1999 roku prowadziła przez kilkanaście lat klasę wokalną w Zespole Szkół Muzycznych przy ul. Głogowskiej w Poznaniu, od 2000 roku przechodząc wszystkie szczeble naukowej kariery zatrudniona jest na stanowisku profesora AM ze stopniem doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
W 2012 Prezydent RP Bronisław Komorowski nadał Antoninie Kowtunow tytuł profesora zwyczajnego sztuk muzycznych.
Antonina Kowtunow od 2000 roku prowadzi klasę wokalną na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jej studenci zdobywają nagrody na konkursach w Polsce i za granicą. Są ozdobą scen operowych w kraju i poza jego granicami.
Prof. dr hab Antonina Kowtunow prowadzi kursy wokalne, a w tym roku poprowadziła Mistrzowski Kurs Wokalny w Akademii Opery i Teatru w Wilnie. Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną została odznaczona licznymi nagrodami m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Odznaką „Zasłużony Działacz Kultury”, Odznaką Honorową za zasługi w rozwoju województwa poznańskiego, Nagrodą Miasta Poznania w dziedzinie kultury i sztuki, Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a ostatnio Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski – Polonia Restituta.
Wśród licznych dyplomantek prof. Antoniny Kowtunow znajdują się śpiewaczki, które uzyskały dyplom z wyróżnieniem. Są ozdobą scen operowych i estrad filharmonicznych; to m.in. Wioletta Hebrowska, Barbara Gutaj, Katarzyna Włodarczyk, Maria Antkowiak, Anna Budzyńska, Anna Kalka. Studentki z jej klasy są laureatkami konkursów krajowych i zagranicznych.
Od 2011 roku Antonina Kowtunow prowadzi corocznie Mistrzowskie Kursy Wokalne w Drezdenku a w roku 2013 prowadziła również Kurs w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru we Wilnie.
Organizuje koncerty z udziałem swoich studentów tj.: koncerty klasowe z cyklu Wtorki Wokalne, koncerty kończące Kurs Wokalny w Drezdenku oraz koncert karnawałowy w Scenie na Piętrze w Poznaniu, jak i dla mieszkańców Drezdenka Koncerty z cyklu „Muzyka na wyciągnięcie ręki”.
Antonina Kowtunow jest pomysłodawcą, organizatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Drezdenku odbywającego się od 2014 roku. W 2015 roku odbędzie się druga edycja Konkursu.

Najważniejsze osiągnięcia artystyczne/naukowe
– II GRAND PRIX na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Tuluzie we Francji (1977 r.),
– trzykrotnie przyznano jej pierwsze miejsce w plebiscytach gazet na najpopularniejszego śpiewaka roku („Złota Iglica” – Wrocław 1973 i „Biały bez” – Poznań 1978 i 1987),
– w dorobku artystycznym ma przeszło 1000 spektakli operowych i 200 koncertów estradowych w partiach sopranu liryczno-koloraturowego,
– jest pierwszą polską śpiewaczką operową, która zaśpiewała kolędę Lulajże Jezuniu w Watykanie podczas pasterki w obecności Papieża Jana Pawła II, transmitowanej przez Radio Watykańskie na cały świat,
– pierwsza wykonawczyni po wojnie tytułowej partii Lunatyczki Belliniego w Bytomskiej Operze,
– przyznanie przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego tytułu profesora zwyczajnego w zakresie sztuk muzycznych w 2012 roku,
– pomysłodawca, organizator i dyrektor artystyczny Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Drezdenku od 2014 roku.

Odznaczenia, nagrody, wyróżnienia
– Złoty Krzyż Zasługi,
– Odznaka „Zasłużony Działacz Kultury”,
– Odznaka Honorowa za zasługi w rozwoju województwa poznańskiego,
– Nagroda Miasta Poznania w dziedzinie kultury i sztuki,
– Odznaka Honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej”,
– Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski – Polonia Restituta,
– dwukrotne przyznanie Nagrody Rektorskiej II stopnia,
– tytuł Honorowego Obywatela Gminy Drezdenko (2016),
– Medal Komisji Edukacji Narodowej (2016),
– Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Zatrudnienie na Wydziale
III

Prowadzone przedmioty, Wydział
ś
piew solowy, Wydział Wokalno-Aktorski

Kontakt
slowikpierwszy@autograf.pl