Wydarzenia

Koncert gościnny Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

Koncert gościnny
Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Muzyka Filmowej Łodzi


Uwaga!
Na koncert wydawane będą bezpłatne wejściówki do odbioru w Centrum Informacji Miejskiej (CIM) przy ul. Ratajczaka 44 od dnia 20.11. br. od godz. 17.00 w liczbie maksymalnie 4 sztuki na osobę
.

 

Koncert wzbogacony obrazami z filmów. Prezentacja przygotowana przez studentów kierunku muzyka w mediach Akademii Muzycznej w Łodzi

Wykonawcy:

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi Marcin Wolniewski – dyrygent
Agnieszka Nurzyńska – sopran

W programie:

Wojciech Kilar (1932-2013)
Walc z filmu Ziemia obiecana
(1974, reż. Andrzej Wajda)

Piotr Marczewski (*1938)
Suita z muzyki do filmu Znachor
(1981, reż. Jerzy Hoffman)

Piotr Marczewski (*1938)
Walc z filmu Między ustami a brzegiem pucharu
(1987, reż. Zbigniew Kuźmiński)

Piotr Marczewski (*1938)
Uwertura z serialu Wakacje z duchami
(1971, reż. Stanisław Jędryka)

Piotr Marczewski (*1938)
Muzyka czołówki serialu Pan Samochodzik i Templariusze
(1972, reż. Hubert Drapella)

Piotr Marczewski (*1938)
Muzyka czołówki serialu Daleko od szosy
(1976, reż. Zbigniew Chmielewski)

Piotr Hertel (1936-2010)
Walc z filmu Granica
(1977, reż. Jan Rybkowski)

Piotr Hertel (1936-2010)
Suita z filmu Wiktoryna czyli czy pani pochodzi z Beauvais?
(1971, reż. Jan Rutkiewicz)

Piotr Hertel (1936-2010)
Dwa fragmenty z muzyki do filmu Ocalić miasto
(1976, reż. Jan Łomnicki)

przerwa

Wojciech Kilar (1932-2013)
Mazur z filmu Zemsta
(2002, reż. Andrzej Wajda)

Wojciech Kilar (1932-2013)
Wokaliza z filmu Dziewiąte wrota
(1999, reż. Roman Polański)

Wojciech Kilar (1932-2013)
Suita z filmu Pan Tadeusz
(1999, reż. Andrzej Wajda)

 

ORKIESTRA SYMFONICZNA  AKADEMII MUZYCZNEJ IM. G. I K. BACEWICZÓW W ŁODZI

Tradycja istnienia orkiestry symfonicznej w strukturach łódzkiej Akademii Muzycznej sięga roku 1945. Pierwsze jej koncerty – pod batutą Kazimierza Wiłkomirskiego i Jana Krenza – odbyły się tuż po drugiej wojnie światowej, jednak systematyczną pracę rozpoczęła na przełomie lat 1959/1960 pod kierunkiem dyrygenta i kompozytora Tomasza Kiesewettera, z którym wykonała wiele symfonicznych dzieł XIX i XX wieku. Dalszy rozwój artystyczny orkiestry nastąpił w latach 1972-1995 pod batutą jednego z dyrektorów Filharmonii Łódzkiej – Zdzisława Szostaka. W tym czasie zespół występował nie tylko w ważnych ośrodkach Polski (Łódź, Warszawa, Kraków, Oświęcim, Kalisz), ale i za granicą (Włochy, Dania i Niemcy). W następnych latach z młodymi symfonikami pracowali dyrektorzy artystyczni łódzkich teatrów – dyrygenci: Tadeusz Kozłowski (Teatr Wielki), Andrzej Knap (Teatr Muzyczny) oraz Jan Miłosz Zarzycki. Od początku roku akademickiego 2012/2013 orkiestra pracuje pod kierunkiem Marcina Wolniewskiego.

Akademicka Orkiestra Symfoniczna występuje kilkanaście razy w ciągu roku, zarówno w macierzystej Sali koncertowej, jak i na terenie województwa łódzkiego, w różnorodnym repertuarze, zyskując zawsze aplauz publiczności. Koncertuje w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i w łódzkich kościołach, bierze udział w wielu wydarzeniach kulturalnych miasta i regionu. Z wielkim powodzeniem wystąpiła dwukrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2003 i 2007).

W programach orkiestry znajdują się dzieła z wielkiego repertuaru symfonicznego, m.in.: Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Piotra Czajkowskiego, Antonína Dvořáka, Michaiła Glinki, Césara Francka czy Nikołaja Rimskiego-Korsakowa oraz dzieła oratoryjne Jana Sebastiana Bacha, Antona Brucknera, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Feliksa Nowowiejskiego. Orkiestra sięga również po twórczość polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Wojciecha Kilara, Stanisława Moryty i Sławomira Kaczorowskiego. Wielokrotnie towarzyszyła solistom, wykonując koncerty Beethovena, Mozarta, Brahmsa, Haydna, Sibeliusa, Rachmaninowa, Szymanowskiego czy Karłowicza. Zespół ma w repertuarze także muzykę Leonarda Bernsteina i George’a Gershwina.

W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna brała udział w produkcjach operowych macierzystej uczelni, m.in. w polskich premierach oper Semele Georga Friedricha Haendla oraz Abu Hassan Carla Marii von Webera a także w łódzkim prawykonaniu dzieła Siergieja Rachmaninowa Aleko pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego.

17 października 2013 roku orkiestra inaugurowała, pod batutą Jerzego Swobody, działalność nowej Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ulicy Żubardzkiej 2a. Dwa dni później wystąpiła podczas uroczystego koncertu z okazji 85. rocznicy urodzin maestro Jerzego Semkowa. W marcu 2015 roku, trzy miesiące po śmierci maestro, zagrała Koncert Pamięci Jerzego Semkowa w Radomsku – w jego rodzinnym mieście. W 2016 roku orkiestra z dużym sukcesem koncertowała w Filharmonii Częstochowskiej i Filharmonii Świętokrzyskiej, a w kwietniu 2017 wystąpiła w Filharmonii Krakowskiej na zakończenie 29. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.

Dotychczas orkiestrą dyrygowali: Nicolas Pasquet, José Maria Florêncio, Vladimir Kiradjiev, Didier Talpain, Pierre Vigneron, Matthias Hermann, Rolf Hempel, Thomas Ungar, Zygmunt Gzella, Zbigniew Frieman, Bogdan Olędzki, Jarosław Lipke, Marek Jaszczak, Kazimierz Wiencek, Marcin Wolniewski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda i Rafał Jacek Delekta. Z zespołem występowali wybitni pianiści, m.in. Krzysztof Jabłoński, Eugen Indjic, Karol Nicze, Krzysztof Książek oraz János Bálint (flet), Natalia Gutman i Andrzej Bauer (wiolonczela), Leszek Skrla (baryton), Paweł Skałuba (tenor), Roma Owsińska (sopran), Agnieszka Makówka (mezzosopran), Dariusz Stachura (tenor), Piotr Pławner i Agata Szymczewska (skrzypce), a także pedagodzy i studenci łódzkiej Akademii Muzycznej.

 

AGNIESZKA NURZYŃSKA

Urodzona 21 listopada 1994 roku w Cieplewie w województwie pomorskim. Edukację muzyczną rozpoczęła w 2013 roku w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego. Obecnie jest studentką III roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. dr hab. Krystyny Rorbach. W kwietniu 2017 roku zadebiutowała w roli tytułowej w spektaklu studenckim polskiej prapremiery opery Semele Georga Fredricha Händla w reżyserii Evy Buchmann na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi pod batutą Marcina Wolniewskiego .

 

MARCIN WOLNIEWSKI

Dyrygent i pedagog, łodzianin. Absolwent dyrygentury chóralnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu (w klasie prof. M. Gawrońskiego). Studiował także w Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze (dyrygentura symfoniczna w klasie prof. Nicolasa Pasqueta, dyrygentura operowa pod kierunkiem prof. Güntera Kahlerta). Od 2003 roku zatrudniony w łódzkiej Akademii Muzycznej, obecnie w stopniu doktora habilitowanego sztuki. Prowadzi zajęcia na kierunkach Dyrygentura oraz Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. Pełni obowiązki Dyrygenta-szefa Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Od roku 2016 sprawuje funkcję Dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej.

W 2003 roku rozpoczął trwającą do dziś współpracę z zespołami Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. W latach 2005-2010 pracował w tej instytucji na stanowisku stałego dyrygenta-asystenta (u boku T. Wojciechowskiego i D. Raiskina). Współpracował ze znakomitościami świata dyrygenckiego, m.in. z: J. Semkowem, K. Masurem, J. Maksymiukiem, J. Krenzem, T. Strugałą oraz K. Pendereckim. Prowadził koncerty z udziałem wybitnych solistów (m.in.: D. Stabrawa, P. Pławner, K. Buniatashvili, K. Duda, J. Balint, P. Kowalski, T. Wojnowicz, U. Kryger, J. Muzyk i inni).

Intensywna działalność koncertowa obejmuje występy z większością polskich orkiestr filharmonicznych oraz zespołami akademii muzycznych Łodzi, Wrocławia i Białegostoku. Prowadził koncerty w ramach ogólnopolskich i międzynarodowych festiwali m.in.: VII Festiwalu „Ogrody muzyczne” (Warszawa 2007), VIII i XIII Festiwalu „Kolory Polski” (Łódź 2007, 2012), II Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej (Łódź 2009). W latach 2015-2016 współpracował z Teatrem Muzycznym w Łodzi, przygotowując wznowienie operetki Wesoła wdówka F. Lehara.

Jako pierwszy dyrygent w Polsce przygotował polską prapremierę i wielokrotnie prowadził pokazy nagrodzonego Oscarem 2007 filmu animowanego Piotruś i wilk z wykonywaną na żywo przez orkiestrę muzyką S. Prokofiewa. W maju 2009 roku, jako pierwszy dyrygent na świecie, kierował plenerowym pokazem filmu 2001: Odyseja kosmiczna S. Kubricka, z wykonywaną na żywo przez zespoły Filharmonii Łódzkiej muzyką G. Ligetiego, R. Straussa, A. Chaczaturiana i J. Straussa.

Sprawował kierownictwo muzyczne akademickich spektakli operowych łódzkiej Akademii wystawionych m.in. na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi, Muzeum Miasta Łodzi oraz w sali widowiskowej Akademii Muzycznej w Łodzi (Xerxes G. F. Haendla 2006 r., Wesele Figara W. A. Mozarta 2007 r., Weksel małżeński G. Rossiniego 2008 r., Aleko S. Rachmaninowa 2014, Abu Hassan C. M. von Webera 2016, Semele G. F. Haendla 2017).

W latach 2015-16 r. dwukrotnie, wraz z włoskimi solistami, Chórem „Opera polska” i Roncole Verdi Orchestra odbył trasy koncertowe po Niemczech i Szwajcarii zatytułowane Die Grosse Verdi Gala, występując m.in. w renomowanych szwajcarskich salach koncertowych: Tonhalle Zurich, Victoria Hall Geneva, Stadtcasino Basel oraz Kulturcasino Bern.

W dorobku fonograficznym posiada kilka płyt CD (m.in. pierwsza polska rejestracja opery Abu Hassan C. M. von Webbera w polskiej wersji językowej, opera Aleko S. Rachmaninowa, Klasyczne koncerty fagotowe Stamitz, Hummel, Mozart z pierwszym polskim nagraniem koncertu Hummla, płyta zespołu Varius Manx pt. Varius Manx symfonicznie) oraz DVD z nagraniem Requiem G. Faure (2008), będące rejestracją uroczystego koncertu z okazji rocznicy śmierci papieża Jana Pawła II. Jest autorem książki pt. Specyfika procesu przygotowania dzieła muzycznego w pracy dyrygenta z orkiestrą akademicką (2011) poruszającej problematykę pracy dyrygenta z orkiestrami studenckimi.

W roku 2014 za zasługi w działalności na rzecz rozwoju muzyki oraz za osiągnięcia artystyczne otrzymał od Prezydenta RP Brązowy Krzyż Zasługi.