Wydarzenia

Czwartki z muzyką dawną. Polish discoveries – wykład

Czwartki muzyką dawną
Polish discoveries

Nowo odkryte sonaty na violę da gamba Carla Friedricha Abla
Wykład Sonii Wronkowskiej

 

23.02.2017 czwartki z muzyką dawnąZachowana do czasów współczesnych spuścizna wirtuoza violi da gamba i kompozytora Carla Friedricha Abla (1723-1787) jest uboga w stosunku do tego, czego można byłoby się spodziewać biorąc pod uwagę jego aktywność koncertową i twórczą związaną z dworem królowej Charlotte oraz serią koncertów abonamentowych organizowanych w spółce z Johannem Christianem Bachem w Londynie. Ze względu na małą dbałość kompozytora o zachowanie niszowego na rynku muzycznym repertuaru gambowego, źródła uległy rozproszeniu wśród jego miłośników, uczniów i innych muzyków.
W Bibliotece Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odnalazły się niedawno rękopisy z nieznanymi wcześniej sonatami i duetami Abla, w tym jeden będący częściowo autografem kompozytora. Pochodzą one z Milicza, z pałacu należącego niegdyś do niemieckiej rodziny Maltzan, a z Londynu na Śląsk trafiły za sprawą hrabiego Joachima Carla Maltzana (1733-1817), pruskiego dyplomaty i miłośnika violi da gamba. Zawierający 28 utworów na violę da gamba Maltzan Manuscript jest obecnie jednym z najważniejszych źródeł do twórczości Abla. Wśród nowo odkrytych sonat są utwory wirtuozowskie w stylu berlińskim, które w odróżnieniu od większości znanych sonat w stylu galant Abla mogą odzwierciedlać idiom wykonawczy samego kompozytora.

15215862_226434544457948_2003505623_o (1) (1)Sonia Wronkowska – muzykolog, bibliotekarz muzyczny. Kierownik Polskiego Centrum RISM (Répertoire International des Sources Musicales) oraz Pracowni Rozwoju Polony w Bibliotece Narodowej. Przygotowuje pracę doktorską w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na temat funkcjonowania utworów zależnych w muzyce religijnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej. Edytorka muzyki dawnej, autorka artykułów naukowych i popularyzatorskich, recenzentka i felietonistka „Ruchu Muzycznego”, researcher w projekcie naukowym SIMSSA (Single Interface for Music Score Searching and Analysis) na McGill University, kuratorka programu muzycznego warszawskiego festiwalu Nowe Epifanie. Wyniki swoich badań oraz efekty projektów popularyzatorskich prezentowała na licznych międzynarodowych konferencjach naukowych i specjalistycznych.