Wydarzenia


Czwartki z muzyką dawną

Polish discoveries

 

23.02.2017 czwartki z muzyką dawnąMark Caudle – viola da gamba
Teresa Kamińska – wiolonczela

Program:
C. F. Abel (1723-1787) Sonata Viola da Gamba Solo, C maj, A2:69
Moderato-Adagio-Allegretto

C. F. Abel Sonata Viola da Gamba, C min, A2:55A
Moderato-Adagio-Vivace

C. F. Abel Solo Viola da Gamba, G maj, A2:68A
Moderato-Adagio-Tempo di Menuet (+3 wariacje)

***

Andreas Lidl (? – przed 1789) Sonata a Viola Da gamba Solo e Violoncello, C maj,
Moderato-Adagio Cantabile-Capriccio

C. F. Abel Sonata Viola da Gamba Solo, F maj, A2:70
Moderato-Adagio-Allegretto

C. F. Abel Duetto, G maj, A3:3 (2nd Pembroke collection)
Poco allegro-Un poco adagio-Rondau allegretto

C. F. Abel Sonata Viola da Gamba, A min, A2:57A
Allegro-Adagio-Allegro

The index numbers refer to Peter Holman’s revised catalogue of the works of C. F. Abel.

 

Mark Caudle – brytyjski gambista i wiolonczelista. Wykonuje muzykę renesansu i baroku od ok. 40 lat. W tym czasie dwukrotnie stawał się pionierem historycznego wykonawstwa – w latach 70-tych w Wielkiej Brytani i w latach 90-tych w Polsce. Przez 10 lat współpracował jako wiolonczelista z Academy of Ancient Music, zaś jako gambista z zespołami takimi jak: The Parley of Instruments, St. James Baroque, Consort of Musicke, English Consort of Viols i Canzona. W Polsce koncertował regularnie z zespołami Arte dei Suonatori, Il Tempo i Concerto Polacco. Gościnnie koncertował z Les Arts Florrisants, Concerto Copenhagen, Boston Early Music Festival Orchestra, Drottningholm Opera. Jest cenionym wykładowcą. Uczył gry na wiolonczeli i viola da gamba w katowickiej Akademii Muzycznej oraz w Łodzi i we Wrocławiu. Prowadzi również zajęcia w ramach letnich kursów interpretacji (m.in. w Wilanowie). Ma w dorobku liczne nagrania; dla sudbury032firmy Hyperion zarejestrował solowy album The Noble Bass Viol. W ostatnim czasie zajmował się m.in. muzyką Gottfrieda Fingera oraz transkrybowaniem na viola da gamba muzyki kameralnej J. S. Bacha. Pasją artysty jest także lutnictwo – w swoim dorobku ma skrzypce, altówki, wiolonczele (w tym wiolonczele piccolo) i skrzypce basowe (bass violins). W 2013 otrzymał medal „Zasłużony dla kultury polskiej” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Teresa Kamińska – wiolonczelistka, kameralistka, pedagog. W 1994 roku ukończyła studia podyplomowe w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie w klasie wiolonczeli barokowej W. Möllera. W 1992 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. W. Hermana. Studiowała także w klasie kameralistyki współczesnej prof. A. Kaczyńskiego. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz laureatką  nagrody Primus Inter Pares. W 2014 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki.
Entuzjastka nurtu wykonawstwa historycznego, na różnych rodzajach wiolonczel  wykonuje muzykę od XVII wieku po współczesność. Autorka transkrypcji dzieł Bacha, Händla, Schuberta i Brahmsa. Przez wiele lat związana z Concerto Polacco M. Toporowskiego, współpracowała także z innymi formacjami, m.in. Il Tempo, Kölner Akademie, Harmonologią, Capellą Cracoviensis. Występowała w ramach prestiżowych festiwali.  Dokonała kilkudziesięciu nagrań kameralnych i orkiestrowych. Nagrane wspólnie z Markiem Toporowskim albumy: Seven Angels z utworami na wiolonczelę i organy kompozytorów XX wieku oraz Bach A cinque cordes z autorskimi transkrypcjami na 5-strunową wiolonczelę piccolo i klawesyn uzyskały nominacje do nagród Fryderyk 2012 i Fryderyk 2013. Artystka chętnie angażuje się w działalność pedagogiczną, udziela licznych konsultacji. W latach 1994-2011 prowadziła w krakowskiej Akademii Muzycznej klasę wiolonczeli,  w roku 2007 objęła klasę wiolonczeli barokowej. Prowadzi także projekty orkiestrowe Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej. Swoją pasją dzieli się również jako wykładowca kursów interpretacji

 

Opieka merytoryczna:
Zakład Instrumentów Historycznych